باارزش کردن بی‌ارزش‌ها (راه انتقال ویروس خیانت)

باارزش کردن بی‌ارزش‌ها (راه انتقال ویروس خیانت)

روشنفکر همانطور که از واژه روشنفکر پیداست، یعنی شخصی که دیدی روشن و باز نسبت به دیگر افراد دارد. در لغتنامه دهخدا به نقل از فرهنگ فارسی معین آمده است که روشن‌فکر، صفت مرکب است و معنای (لغوی) آن عبارت است از: کسی که دارای اندیشه روشن است. واژه «روشنفکر» واژه‌ای وارداتی است که ریشه در زبان و فرهنگ اروپایی دارد. معروف‌ترین معادل این واژه در زبان‌های اروپایی واژه «انتلکتوئل» است که بسیاری از محققین، ریشه اصلی روشنفکر را همین واژه فرانسوی دانسته‌اند. این واژه در زبان فرانسه برگرفته از واژه «انتلکت» به معنای قوه‌ی عقلی است. این واژه قرن‌ها با توجه به ریشه لاتینی‌اش، به معنای وصفی و به‌عنوان صفت و به معناهای «عقلی»، «عقلانی»، «فکری» و «اندیشمندانه» به کار می‌رفت و در زبان‌های اروپایی برای بیان مواردی چون «کار فکری»، «تصمیم عقلانی» یا «نظریه‌ای اندیشمندانه» از آن استفاده می‌شد.

در معنای عام، روشنفکر به کسی اطلاق می‌شود که دارای فکر و نگاه روشن و نو و آگاه به زمان است و متفکرانه، معقول و دور از تعصبات و احساساتِ غیرمعقول، فکر و عمل می‌کند. در فرهنگ معاصر فارسی نیز روشنفکر به شخصِ «دارای بینشی آگاهانه، منطقی و دور از خرافه و تعصب» تعریف شده است. اولین معنای متبادر به ذهن از واژه «روشنفکر» همین معناست. به همین جهت هم در تصور عمومِ افراد، «روشنفکر» معنایی مثبت و مطلوب دارد و روشنفکری یک نوع امتیاز و افتخار به حساب می‌آید.

(منبع: مجله معارف مهر ۱۳۸۷، شماره ۵۹)

اما سخن من این است که آیا روشنفکری هم می‌تواند به‌عنوان مفهوم بی‌غیرتی به زبان امروزی اطلاق شود؟ معنی و مفهوم روشنفکری درست است اما بعضی از افراد، اسم بی‌غیرتی‌شان را به حساب روشنفکری‌شان گذاشته‌اند. آیا هیچ تعصبی نسبت به ناموس خود نداشته باشیم اسمش را می‌توانیم روشنفکری بگذاریم، بیاید این سؤالات را از خودمان بپرسیم؟

  • یک نفر برای زندگی کردن یا یک نفر شریک جنسی؟
  • یک نفر برای رسیدن به آرامش یا یک نفر برای ارضای نیازها؟
  • یک نفر برای کامل شدن یا یک نفر برای پر کردن کمبودها؟
  • یک نفر برای من یا یک نفر برای همه؟

خیانت

زوجین برای هم هستند، محبتشان، مهربانی‌شان، زیبایشان باید مختص هم دیگر باشد.

حالا چند سؤال؟
هم همسرتان زیبایی شما را می‌بیند و هم غریبه، لذتش برای کیست؟ برای هر دو؟ حال به من بگویید فرق این دو در چیست؟ فقط اسمشان فرق می‌کند؟ هیچ فرقی بین همسر و فرد دیگری وجود ندارد؟ حد و حدود رعایت نشود، بگوبخندها و صمیمیت‌ها و محبت‌ها و زیبایی ظاهر حفظ نشود به‌جز برای کسی که برایش متعهد هستید آن‌وقت چه خواهد شد؟

دلایلشان را خودتان بهتر میدانید. فقط با خود روراست نیستید؟ بسیاری از کمبودهای زندگی، خلأهای عاطفی، عقده‌ها و خودکم‌بینی‌ها، عدم اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس پایین همگی می‌تواند از عوامل بدحجابی یا بی‌حجابی باشد. ویروس خیانت می‌تواند به راحتی با بی‌اهمیت جلوه دادن غیرت و به اصطلاح عام روشنفکری و آزادی زنان به این طریق وارد روابط بین زوجین شود. در مقدمه کتاب عرض کردم و باز هم تأکید می‌کنم که ویروس خطرناک خیانت ذهن و افکار انسان را بسیار دوست دارد و درصدد است که به سرعت در ذهن و افکار انسان نفوذ کرده و عملکردش را نشان دهد، خدمتتان عرض کردم اولین قربانی این ویروس خطرناک تعهد است که توضیحات نسبتاً کاملی را در اوایل کتاب خدمتتان عرض کردم، یک مثال برای اینکه حق مطلب ادا شود، دو نوع معتاد را در نظر بگیرید، معتاد اول، معتاد به تریاک است و معتاد دوم، معتاد به شیشه، معتادی که به تریاک معتاد است بیشتر درد جسمی و خماری باعث ترغیب معتاد به‌سوی تریاک می‌شود؛ اما معتاد دوم که به شیشه معتاد است ذهن و افکارش به او دستور می‌دهد که شیشه مصرف کند، به نظر شما ترک کدام نوع مواد مخدر راحت‌تر از آن یکی است؟ کسی که جسمش درگیر است یا کسی که فکرش درگیر است؟ انسان در مقابل کدام یک تحمل بیشتری دارد؟ کدام یک از مواد مخدری که عرض کردم فرد موردنظر را بیشتر ترغیب به کشیدن مواد می‌کند؟ باید بگویم، افکار مسموم سخت‌تر از بدن مسموم درمان می‌شود به همین علت در مقدمه کتاب عرض کردم که ویروس خیانت راه پیشگیری دارد اما درمان قطعی ندارد، پس مواظب افکارمان باشیم.

منبع : فروشگاه کتاب سجاد رفیعی برای خرید کتاب روانشناسی کلیک کنید.

2.7/5 - (6 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.