علت جوش صورت در مردان و راه‌های درمان آن

آکنه نوعی بیماری التهابی پوستی است که بیشتر اوقات در دوران بلوغ بروز می‌کند، اما گاهی بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع، آکنه رایج‌ترین بیماری پوستی در سراسر جهان است و تعداد افراد مبتلا به آکنه بزرگسالان طی دو دهه گذشته افزایش یافته است مخصوصاً در خانم‌ها. یک مطالعه نشان داد که ۸۵ درصد زنان و ۱۵ درصد مردان آکنه بزرگسالان دارند. آکنه خفیف بزرگسالان ممکن است از جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سر سفید یا جوش‌های کوچک تشکیل شود. آکنه بزرگسالان در حد متوسط ممکن است به صورت پاپول ظاهر شود که یک چهارم تا سه چهارم صورت یا بدن را می‌پوشاند. آکنه شدید بزرگسالان اغلب با قرمزی شدید، تورم، تحریک و کیست‌های عمیق همراه است. یک بیماری دیگر روزاسه می‌باشد که اغلب به عنوان “آکنه بزرگسالان” شناخته می‌شود اما با آکنه‌های کلاسیک متفاوت است زیرا برجستگی‌ها معمولاً کوچک‌تر هستند و در گونه‌ها، پیشانی، چانه و بینی ظاهر می‌شوند. در اینجا همه مواردی که باید درباره جوش صورت در مردان و نحوه درمان آن بدانید آورده شده است.

علل جوش صورت در مردان

هورمون‌ها

نوسان یا افزایش بیش از حد هورمون‌های زنانه و مردانه به دلیل تغییراتی که در کل بدن و محیط پوست ایجاد می‌کنند می‌توانند منجر به آکنه بزرگسالان شوند. این وضعیت می‌تواند منجر به عدم تعادل pH، التهاب، اختلاف در گردش خون یا تولید بیش از حد چربی (سبوم) شود.

تحریک پوست

هر چیزی که باعث تحریک پوست شود می‌تواند سطح دفاعی پوست را کاهش داده و باعث ایجاد یک واکنش محافظتی شود که منجر به التهاب شود. این ممکن است شامل پاک کننده‌ها یا تیغ‌های خشن باشد که در برابر خشکی پوست استفاده می‌شود.

استرس عاطفی

استرس عاطفی تغییرات بیولوژیکی در بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به عوامل بسیاری از جمله آکنه در بزرگسالان شود. وقتی احساس ترس، اضطراب یا ناراحتی می‌کنید، غدد فوق کلیوی مقدار بیشتری هورمون استرس کورتیزول ایجاد می‌کند که باعث عدم تعادل در پوست می‌شود.

علت جوش صورت در مردان
استرس جسمی می‌تواند باعث تغییرات هورمونی، ضعف ایمنی و التهاب شود
استرس جسمی

استرس جسمی می ‌تواند باعث تغییرات هورمونی، ضعف ایمنی و التهاب شود. این وضعیت ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
کمبود خواب
بیماری
کمبود آب بدن
قرار گرفتن در معرض محرک‌های محیطی
بعضی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی سیگاری و افراد مبتلا به آلرژی و میگرن بیشتر به آکنه بزرگسالان مبتلا می‌شوند. همچنین آلودگی هوا ممکن است در افزایش آکنه بزرگسالان نقش داشته باشد.

منافذ مسدود شده

چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه یا سفید شود. اگر منافذ پوست در اثر آلودگی‌ها، سلول‌های مرده پوست، آکنه یا جوش صورت یا چربی اضافی پوست، مسدود گردد، برای تنفس نیاز به باز شدن هرچه بیشتر پیدا می‌کند.

باکتری‌ها

پروپیونی باکتریوم آکنه، نام باکتری است که در سطح پوست زندگی می‌کند و در ایجاد جوش‌ها تاثیر بسیار دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که تعداد و شدت جوش‌ها، به میزان فعالیت این باکتری بستگی دارد. البته تمام باکتری‌ها، منجر به ایجاد جوش نمی‌شوند، حتی بعضی از باکتری‌ها، به جلوگیری از بروز جوش کمک می‌کنند. در واقع باکتری پروپیونی آکنه یک باکتری بی‌هوازی است که در منافذ پوست زندگی می‌کند و از پوست در برابر میکروب‌های بیماری‌‌زا دفاع می‌کند. در عوض از چربی‌های پوست تغذیه می‌کند و از محیط امن منافذ پوست به عنوان محل زندگی استفاده می‌کند.

خوراکی‌ها

متخصصان معتقدند که محصولاتی مانند شیرینی‌ها، لبنیات و فست فودها ممکن است در آکنه بزرگسالان نقش داشته باشند.

درمان جوش هورمونی در مردان
محصولاتی مانند شیرینی‌ها، لبنیات و فست فودها ممکن است در آکنه بزرگسالان نقش داشته باشند
داروها

بر اساس تحقیقات صورت گرفته برخی از داروها باعث ایجاد آکنه در بزرگسالان می‌شود، از جمله کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد افسردگی و صرع. اگرچه از داروهای ضد بارداری برای درمان آکنه بزرگسالان استفاده می‌شود اما ممکن است فرمولاسیون‌های خاص آن باعث ایجاد آکنه شود.

درمان‌های خانگی جوش صورت در مردان

چندین درمان خانگی قدرتمند برای آکنه بزرگسالان وجود دارد، از جمله مکمل‌های خوراکی که می‌توانید مصرف کنید و موادی که مستقیماً روی پوست قرار می‌گیرند.

برخی از موثرترین روش‌های درمانی عبارتند از:
سرکه سیب
آلوئه‌ورا
عصاره چای سبز
روغن درخت چای
zinc
ویتامین A
پروبیوتیک‌ها

یک پزشک ممکن است هورمونی خوراکی را تجویز کند و برخی ممکن است محصولاتی را معرفی کنند که مستقیماً روی پوست خود بمالید.

این روش‌های درمانی عبارتند از:

هیدروکسی و سایر اسیدهای مفید
قرص‌های خوراکی ضد بارداری
اسپیرونولاکتون
آنتی بیوتیک‌ها
رتینول یا فرم تجویز شده آن، retin-A
سالیسیلیک اسید یا پراکسید بنزوئیل
گوگرد
نور درمانی آبی

درمان‌های خانگی جوش صورت در مردان
برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد افسردگی و صرع باعث ایجاد آکنه در بزرگسالان می‌شود

درمان جوش هورمونی صورت در مردان

در برخی موارد ممکن است از گزینه‌های درمانی گیاهی برای از بین بردن آکنه‌های هورمونی خفیف استفاده شود. درمان‌های طبیعی معمولاً عاری از عوارض جانبی هستند که بعضاً به دلیل گزینه‌های تجویز شده ایجاد می‌شوند اما ممکن است به همان اندازه موثر نباشند. تحقیقات در مورد گزینه‌های طبیعی وجود ندارد و در این زمان چیزی به صورت قطعی اثبات نشده است. با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که این روش درمان با هیچ دارویی تداخل ندارد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند آکنه خفیف تا متوسط را ​​تسکین دهد. روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک کننده‌ها و تونرها موجود است. همچنین می‌توانید از روغن ضروری درخت چای به عنوان درمان لکه‌ای استفاده کنید. همیشه باید قبل از استفاده از روغن درخت چای، آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. روغن‌های حامل معروف شامل نارگیل، جوجوبا و زیتون است. قانون کلی این است که به هر یک تا دو قطره روغن اساسی حدود ۱۲ قطره روغن حامل اضافه کنید.

آلفا هیدروکسی اسید

اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHA) اسیدهای گیاهی هستند که بیشتر از مرکبات گرفته می‌شوند. AHA ها می‌توانند سلول‌های مرده پوست را (که باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند) از بین ببرند. به عنوان یک مزیت، AHA می‌تواند زخم‌های آکنه را به حداقل برساند.

چای سبز

چای سبز به دلیل کاهش التهاب در بدن شناخته شده است. برای یک رویکرد جامع علاوه بر رژیم موضعی مراقبت از پوست، نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز را نیز در نظر بگیرید.

منبع: Acne on the face in men

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.