این خطرات در تابستان سلامت یخچال شما را تهدید می‌کند

همه‌ی ما می‌دانیم که قلب تپنده‌ی آشپزخانه یخچال فریزر است و از آن در طول سال بشدت استفاده می‎شود. اما در فصل تابستان و با گرم شدن هوا استفاده از این وسیله به مراتب بیشتر از بقیه سال می‌شود.  از کار افتادن یخچال و یخچال فریزر در هر نوع و برندی، یکی از مشکلاتی است که باید خیلی زود به آن رسیدگی کرد. جدا از اینکه یخچال فریزر یکی از مهمترین لوازم خانگی‌ست، خرابی آن می تواند به سلامت مواد غذایی هم آسیب بزند. سرویس یخچال فریزر و ساید بای ساید می تواند به شناسایی مشکلات ریز دستگاه کمک کند، با این کار خیلی از ایرادات قبل از اینکه به مشکلی جدی تبدیل شود، برطرف خواهد شد و شما نیازی به تعویض قطعات یخچال نخواهید داشت.

در صورتی که احساس می‌کنید، سرمای داخل یخچال کم شده است، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن های اتوماتیک یخچال تغییر کرده کم یا زیاد شده است، فریزر برفک میزند یا مواد غذایی کاملا یخ نمی‌زنند و خیلی زود یخ آنها باز می شود، حتما باید از یک تعمیرکار یخچال ماهر کمک بگیرید.

به همین دلیل در این مقاله شما را با خطراتی آشنا می‌کنیم که ممکن است در تابستان سلامت یخچال را تهدید کند. با رعایت این نکات می توانید از خرابی یخچال جلوگیری کنید.

سلامت یخچال

دمای هوای داخل خانه را کنترل کنید

همزمان با گرم شدن هوا، دمای هوای داخل خانه هم تحت تاثیر قرار گرفته و گرم می‌شود. این بالا رفتن دما باعث می‌شود تا هوایی که در داخل شبکه‌ها، پشت یخچال و موتور یخچال به جریان می‌افتد نیز گرم باشد و کمکی به خنک شدن یخچال نکند. با بالا رفتن دمای یخچال، کمپرسور باید بیشتر کار کند تا بتواند هوای یخچال را خنک کند. در نتیجه برای اینکه بالا رفتن دما تهدیدی برای یخچال شما نباشد باید دمای هوای خانه را کنترل کنید و از وسایل سرمایشی برای خنک کردن هوا کمک بگیرید.

نظافت یخچال را جدی بگیرید

یکی از نکاتی که می‌تواند تهدید همیشگی برای یخچال شما باشد، تمیز نکردن طولانی مدت یخچال است. این مسئله در فصل تابستان با گرم شدن هوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند خرابی بیشتری به بار آورد. برای تمیز کردن یخچال باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • یخچال را از جای خود بیرون آورید تا به شبکه‌ها و پشت آن دسترسی داشته باشید.
  • به وسیله‌ی جاروبرقی و دستمال، گرد و غبار و مواد اضافه روی آن را تمیز کنید.
  • مواد غذایی داخل یخچال را بیرون آورده و قفسه‌ها را از جای خود خارج کنید.
  • به وسیله‌ دستمال مخصوص نظافت بدنه‌ی داخلی یخچال را انجام دهید.
  • فیلتر‌‎های درون یخچال را تمیز و در صورت خرابی با فیلتر جدید تعویض کنید.
  • بعد از نظافت یخچال را به محل خود انتقال داده و از دیوار حدود ۱۰ سانتی متر فاصله دهید.

لاستیک دور درب را چک کنید

معمولا بعد از چند سال که از یخچال استفاده می‌شود لاستیک‌های دور درب به دلیل باز و بسته شدن زیاد از حد پوسیده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. این مشکل اغلب با بسته نشدن درب یخچال یا خارج شدن هوای خنک خود را نشان می‌دهد.

خرابی لاستیک یخچال مشکلاتی مانند ورود گرد و غبار و میکروب به داخل یخچال، برفک زدن داخل یخچال، بالا رفتن مصرف برق و روشن بودن دائمی کمپرسور را به وجود می‌آورد. در صورتی که برای رفع این مشکلات با کارشناسان یخچال تماس بگیرید اولین موردی که بررسی می‌کنند، سالم بودن لاستیک دور یخچال است.

سلامت یخچال

از تنظیم کردن دمای یخچال در تابستان غافل نشوید

مهم‌ترین عامل در نگهداری مواد غذایی یخچال موثر تنظیم بودن دما است. اگر دمای یخچال بدرستی تنظیم نشود ممکن است مواد غذایی یخ زده یا فاسد شود. با توجه به مدل یخچال روش‌های مختلفی برای تنظیم دمای یخچال وجود دارد.

به طور مثال در یخچال‌های دیجیتالی تنظیم دما از طریق کلید یا صفحه نمایش و در یخچال‌های قدیمی تنظیم دما توسط دکمه ولوم‌ آنها انجام می‌شود.

به طور کلی فرقی ندارد که یخچال از چه نوعی است، بهترین دمای یخچال در تابستان ۴ درجه است. با انتخاب این درجه کارایی یخچال در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و کمتر به موتور ان فشار وارد شده و نیاز به تعمیر یخچال کمتر می شود.

دفعات باز و بسته شدن درب یخچال را کنترل کنید

با شروع فصل تابستان و تعطیلی دانشگاه و مدارس، اعضای خانواده وقت بیشتری را در منزل سپری می‌کنند. این مورد باعث می‌شود تا استفاده از وسایل برقی مانند یخچال، تلویزیون و … زیاد می‌شود. همچنین ممکن است بعضی از اعضای خانواده برای خنک شدن درب یخچال را باز کنند و از هوای آن برای خنک شدن استفاده کنند. اینکار باعث خارج شدن هوای خنک یخچال می‌شود و باید کمپرسور دوباره کار کند تا هوای خنک از دست رفته را جبران کند. این موضوع باعث فشار آمدن به کمپرسور می‌شود و در بلند مدت ممکن است به خرابی یا سوختن آن منجر شود.

سلامت یخچال

بیش از اندازه یخچالتان را پر نکنید

مسئله‌ی دیگری که می‌تواند تهدیدی برای سلامت یخچال شما باشد، بالا بودن حجم مواد غذایی درون یخچال است. به دفعات دیده شده که افراد مواد غذایی زیادی را در یخچال خود نگهداری می‌کنند تا برای مدتی نیاز به خرید نداشته باشند. در اینصورت همه مواد غذایی را روی یکدیگر می‌گذارند و اجازه چرخیدن هوای خنک را نمی‌دهند. این مورد ممکن است باعث خنک نشدن بعضی از مواد غذایی و فاسد شدن آن‌ها شود.

همچنین با پر کردن بیش از حد مواد غذایی، قفسه ‌های یخچال سنگین شده و ممکن است به شکستن آن‌ها منجر شود. در نتیجه برای جلوگیری از به وجود آمدن این موارد فقط به اندازه استاندارد یخچال را پر کنید.

یخچال را در بهترین محل آشپزخانه نصب کنید

یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا در تابستان گریبان‌گیر یخچال می‌شود، گرم شدن یخچال در اثر قرار گرفتن در محل نادرست است. باید در زمان نصب، بهترین محل آشپزخانه را که در مجاورت وسایل گرمازا و پنجره نیست برای یخچال در نظر بگیرید. زیرا این گرما باعث بالا رفتن فشار و دمای یخچال شده و می‌تواند منجر به سوختن آن شود.

مواردی که در بالا اعلام شده تنها بخشی از تهدید‌هایی است که در فصل تابستان برای یخچال به وجود می‌آیند.  برای جلوگیری از خراب شدن یخچال بهترین کار این است که با انجام اقدامات مراقبتی از این وسیله کاربردی نگهداری کنید. ولی اگر با وجود رعایت این نکات باز هم یخچال شما مشکل پیدا کرد. باید برای تعمیر آن با تعمیرکار یخچال هماهنگ کنید و در صورتی که خودتان مهارت لازم را ندارید به هیچ عنوان تعمیر آن را انجام ندهید. زیرا نه تنها به سالم شدن آن کمک نمی‌کنید بلکه باعث خراب شدن قطعات دیگر هم می‌شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.