کلینیک‌های فیزیوتراپی چه خدماتی را به بیماران ارائه می‌دهند؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که کلینیک های فیزیوتراپی چه خدماتی را به بیماران ارائه می دهند.

در کلینیک های فیزیوتراپی از چه روش هایی برای درمان بیماری ها استفاده می شود؟

فیزیوتراپی به روشی برای درمان بیماری ها و اختلالات عصبی، اسکلتی و ماهیچه ای می گویند. در این رشته درمانی، از ابزارها و وسیله های مکانیکی، ابزارهای دستی، الکتریسیته و جریان برق، تمارین و فعالیت های ورزشی- درمانی برای درمان بیماری ها استفاده می کنند. در این شیوه های درمانی، از نور و گرما، انواع موج ها مانند پرتوهای فرا بنفش و فرو سرخ، جریان برق و در نهایت ورزش استفاده می شود.

در این کلینیک ها، پزشکان متخصص فیزیوتراپی با منو آل تراپی و ورزش های درمانی، به بیمارانی که آسیب دیدگی های جسمی و حرکتی دارند؛ یاد می دهند که چگونه درد خود را مدیریت کرده و جلوی بروز دوباره بیماری را بگیرند.

در کلینیک های فیزیوتراپی، روش های متفاوتی با توجه به شرایط بیمار استفاده می شود.

یکی از روش های درمان، یخ درمانی است. در این روش؛ بین پوست و یخ حائلی وجود دارد تا یخ، مستقیما با پوست در ارتباط نباشد و باعث آسیب بیشتر به بافت پوست نشود. به عنوان مثال؛ از حوله ای بین یخ و پوست استفاده می شود. یخ باعث می شود تا جریان خون کمتر شده و درد و التهاب را کم می کند.

در صورتی که بیمار مجروح باشد، از گرما درمانی استفاده می کنند. در این روش، از کیسه های آب داغ استفاده می شود که باعث می شود جریان خون زیاد تر شده و عضله ها شل تر می شوند که باعث تسکین و التیام درد می شود. این کیسه ها را با حوله ای که به دورشان می پیچند، ۱۵ الی ۲۰ روی منطقه مجروح می گذارند.

در شیوه ای دیگر، عصب های بیمار را از طریق پوست به وسیله شوک الکتریکی تحریک می کنند، به این روش اصطلاحا TENS می گویند. این روش بدون درد است و جریان برق به عصب هایی که پزشک می خواهد، ارسال می شود تا درد را التیام بخشیده و مفصل ها را نرم تر کند. این درمان هیچ گونه عوارض و مضراتی ندارد و حتی باعث جلوگیری از دردهای شدید می شود.

یکی از مرسوم ترین روش ها درمان دستی است که پزشک، اعضای بدن بیمار را به حرکت در می آورد. در این روش، عضله های خشک و سفت بیمار مجبور به حرکت می شوند که باعث می شود تا دامنه حرکت عضله ها زیادتر شده و درد بیمار آرام شود و این روش همچنین اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی را کم تر می کند و احتمال این وجود دارد که پزشک متخصص از روش هایی مانند گرما درمانی، قبل از درمان دستی استفاده کند تا عضلات را شل تر کرده و حرکتشان را آسان تر کند.

روش دیگر؛ ماساژ درمانی است که پزشک متخصص از دست های خود بهره می گیرد تا عضلات آسیب دیده بیمار را ماساژ بدهد. این روش، درد را کم تر می کند و جریان خون را ارتقا می دهد که باعث نرم تر شدن عضله ها می شود. ماساژ درمانی نیز انواع گوناگونی دارد که می توان به تکنیک افلوراژ اشاره کرد که با کف دست ها ماساژ می دهند و تکنیک پتریساز که همان مشت و مال دادن است.

اگر بیمار با درد کمر و گردن و یا اختلالات نخاعی مراجعه کند، پزشک از آب درمانی یا هیدروتراپی استفاده می کند. اکثرا این روش را در استخرهای آب گرم انجام می دهند که باعث می شود تا انعطاف پذیری بدن بالاتر رفته و درد کم تر شود. همچنین باعث می شود که عضلات شل تر شده و ناتوانی های حرکتی را درمان می کند. از مزایای مهم این روش این است که بیمار روی آب شناور است و عضله های بیمار، بدون فشار اضافی حرکت می کنند. همچنین از این روش وقتی استفاده می شود که بیمار قادر نباشد تا آن حرکت ها را روی زمین انجام دهد.

مرسوم ترین روش؛ ورزش درمانی است که برای تمام افراد با هر نوع بیماری مفید است. ورزش بدن را تقویت می کند و باعث می شود که اعضای بدن با هماهنگی بیشتری با هم کار کنند. همچنین سیستم قلب و عروق را ارتقا می دهد و عضله ها را بهبود می بخشد. در مواقعی باعث التیام درد می شود و خستگی را از بین می برد. پزشک متخصص به فرد بیمار یک برنامه منظم می دهد که با احتیاجات بیمار تطابق دارد و بیمار با آن برنامه، حرکاتی را انجام می‌دهد که پزشک توصیه کرده است.

کلینیک های فیزیوتراپی

روش های تخصصی تری که کلینیک های فیزیوتراپی از آن ها استفاده می کنند، چیست؟

از روش های تخصصی تر می توان به التراسوند اشاره کرد. این روشی رایج و غیرتهاجمی است که با استفاده از آن، دردهایی که به کمر و گردن مربوط می باشد را تسکین می دهند. اگر بیمار با گرفتگی های عضلانی یا پارگی های تاندون و رباط و یا سایر مشکلات مفصلی مراجعه کند، از این روش برای درمان استفاده می شود. امواج صدا نقشی کلیدی در این روش دارند. به این صورت که پزشک متخصص، با استفاده از امواج صدا، مناطق عمیق تر بافت ها را گرم می کند که درد را تسکین داده و عضلات را شل تر می کند.

یکی از روش های تخصصی دیگر، شل کردن میوفاسیال است. به بافت های همبندی که در محافظت از عضله ها و اعضای بدن نقش دارند، فاسیا گفته می شود. در مواقعی آسیب دیدگی ها باعث می شود که فاسیا در حالت نامناسبی قرار بگیرد که باعث ایجاد درد می شود. در این شرایط؛ پزشک متخصص، با انگشتان و کف دست خود فاسیا را می کشد و به حالت اولیه خود بر می گرداند.

آخرین روش درمان، تراکشن است که اکثرا برای دردهای پایین کمر و گردن درد استفاده می شود. این روش، حرکات ستون فقرات را بازتر می کند. در این روش بیمار به درون یک دستگاه می رود. در روش درمانی تراکشن، با استفاده از نیروی مکانیکی، با یک پمپ بادی به گردن یا کمر بیمار فشار کنترل شده وارد می کنند که باعث جداسازی مفاصل می شود که در نهایت منجر به کاهش فشار بر اعصاب نخاعی می شود.

کلینیک های فیزیوتراپی

در نتیجه؛ کلینیک های فیزیوتراپی خدماتی ارائه می دهند که با آن ها می توان از بیماری های ماهیچه ای – اسکلتی پیشگیری کرد و آن ها را درمان نمود و همچنین باعث باز توانی و افزایش سطح سلامت افراد جامعه و ارتقای کیفیت زندگی آن ها می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.