در خرید و کار با ترازوی آزمایشگاهی به این نکات دقت کنید

ترازوی آزمایشگاهی وسیله ای ضروری برای تعیین وزن یا جرم نمونه های آزمایشگاهی است و از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی به حساب می آید. این دستگاه های توزین در اندازه ها و دقت های مختلف در دسترس هستند. بیشتر آزمایشگاه های علوم زیستی برای توزین اجسام با دقت بالا به ترازوی آزمایشگاهی نیاز دارند.

ترازوهای آزمایشگاهی نیاز به کالیبراسیون و نگهداری منظم دارند. ترازوهای آزمایشگاهی از قسمت های کفه (سینی)، محفظه و نمایشگر دیجیتال (LCD) تشکیل می شوند. ترازوهای آزمایشگاهی در صنایعی نظیر پزشکی، داروسازی، آزمایشگاه های شیمی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

ترازو آزمایشگاهی

دقت های مختلف ترازوی آزمایشگاهی

ترازوهای دیجیتال آزمایشگاهی از نظر دقت در توزین، در دسته های یک گرم، یک دهم گرم، یک صدم گرم، یک هزارم گرم، یک ده هزارم گرم و یک صد هزارم گرم قرار می گیرند.

دسته بندی ترازو های آزمایشگاهی بر اساس ظاهر

ترازوهای دیجیتال آزمایشگاهی از نظر ظاهر به دو دسته محفظه دار و بدون محفظه تقسیم می شوند. اگر حساسیت توزین در ترازو بالا باشد، نیاز به محفظه می باشد.

جهت مطالعه بیشتر و بررسی عملکرد انواع ترازو و بالانس آزمایشگاهی می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

ترازو آزمایشگاهی

کاربردهای ترازو در آزمایشگاه

در آزمایشگاه ترازو برای بخشی از فعالیت های کنترل کیفی، تهیه مخلوطی از ترکیبات با نسبتهای از قبل تعین شده و همچنین تعین چگالی و یا وزن کاربرد دارد.

محل مناسب برای قرار گیری ترازوی آزمایشگاهی

ترازوی آزمایشگاهی را روی یک مکان صاف و محکم قرار دهید و از قرار دادن ترازو در محیط هایی که دارای تغییرات سریع و زیاد دمایی، گرد و غبار زیاد، رطوبت شدید، جریانات هوایی، ارتعاش، میدان های الکترومغناطیسی، گرما و یا نور مستقیم خورشید هستند خودداری کنید.

اگر اندازه های بسیار دقیق برای فعالیت های خود نیاز دارید، ترجیحا از ترازو هایی استفاده کنید که دارای محفظه شیشه ای هستند. حتما کمی با فاصله از ترازو بایستید و پس از وزن کردن حتما به آرامی درب شیشه ای ترازو را ببندید و کمی عقب بایستید و هر زمان عدد نشان داده شده روی صفحه نمایشگر ثابت شد، می توان وزن دقیق را خواند. ترازو هایی که دقت بالا دارند حتی با حرکت کردن افراد کنار آن نیز ممکن است کمی وزن را با خطا نشان دهند. همچنین ترازوها باید به دور از باد مستقیم کولرها در فضای آزمایشگاه قرار بگیرند تا درصد خطا به حداقل برسد.

ترازو آزمایشگاهی

نکاتی که باید هنگام کار با ترازو رعایت شود

به هنگام کار با ترازوها حتما مد نظر داشته باشید سطح ترازو از هر گونه موادی که قبلا وزن کرده اید و روی سطح ترازو ریخته است و یا گرد و غبار کاملا پاک شود تا خطایی در اندازه گیری ایجاد نشود. به این منظور می توان از فرچه های مخصوص این کار استفاده کرد. حتما توجه شود به دقت و نرمی و بدون هیچ فشاری ذرات را با استفاده از فرچه بزدایید.

بهتر است تا جای امکان ترازو جا به جایی های متعدد را متحمل نشود. جای ثابتی برای ترازو در نظر بگیرید که کمتر محل تردد افراد است و به دور از پنجره باز، نور خورشید، باد مستقیم و موادی باشد که احتمال دارند روی دستگاه بریزند.

قبل از استفاده از دستگاه کالیبره بودن آن را چک کنید. ماده ای را که می خواهید وزن کنید بهتر است در مرکز صفحه قرار بدهید تا از خطاهای احتمالی اجتناب شود. در نظر داشته باشید هیچ گاه ماده ای که وزن می کنید را مستقیما روی صفحه دستگاه قرار ندهید.

به این منظور می توان از کاغذهای بسیار تمیز، فویل آلومینیوم و یا ظروف شیشه ای مانند شیشه ساعت استفاده کرد و روی صفحه ترازو قرار داد و با صفر کردن ترازو اقدام به وزن کردن ماده مورد نظر کرد. بهتر است در هنگام کار با ترازوهایی که دقت بسیار بالایی دارند از ظروف شیشه ای استفاده نشود.

ترازو آزمایشگاهی

انواع مدل های ترازو آزمایشگاهی و کاربرد آن ها

ترازو آنالیتیکال، دو کفه ای، یک کفه ای، جیبی، رطوبتی، قراردادی، پرتابل

  • ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال: طیف اندازه گیری این دستگاه از میکروگرم تا میلی گرم را شامل می شود.
  • ترازو آزمایشگاهی دوکفه ای: برای توزین های مقایسه ای استفاده می شود. این نوع از ترازوی آزمایشگاهی در دو انتهای خود دارای یک کفه آویزان است و به همین دلیل به آن ترازوی آزمایشگاهی دو کفه ای می گویند.
  • ترازوی آزمایشگاهی یک کفه ای: دارای یک کفه هستند و برای توزین های مقایسه ای یا مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ترازوی آزمایشگاهی رطوبتی: این نوع ترازوی آزمایشگاهی معمولا در آزمایشگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ترازوی آزمایشگاهی پرتابل: بعضی از ترازوهای پرتابل قادر به اندازه گیری تا ۱۲ هزار گرم می باشند.
5/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.