آنچه در مورد روغن حیوانی نمی‌دانید!

بدون شک همه شما نام روغن حیوانی یا همان روغن زرد را شنیده‌اید. همان طور که می‌دانید این روغن در مقایسه با بسیاری از روغن‌هایی که در بازار موجودند، سالم‌تر است و هم‌چنین عطر و طعم دل‌پذیری به غذا می‌دهد. در مورد این روغن چندین شبهه وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به رفع آن‌ها بپردازیم.

انواع روغن حیوانی

انواع روغن حیوانی

در ابتدا باید بدانیم که این روغن در سه نوع مختلف در بازار موجود است؛ روغن حیوانی گوسفندی که از شیر گوسفند تهیه می‌شود، روغن حیوانی گاوی که از شیر گاو تولید می‌شود و روغن حیوانی مخلوط که از ترکیب روغن حیوانی گاوی و گوسفندی با نسبت‌های متفاوت به دست می‌آید.

طرز تهیه روغن حیوانی

گاهی برخی از افراد روغن حیوانی را با کره حیوانی اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو یکی نیستند و می‌توان گفت که روغن حیوانی از کره حیوانی حاصل می‌شود. مراحل تولید روغن حیوانی به صورت خلاصه در زیر آمده است:

مرحله۱: دوشیدن شیر گاو یا گوسفند و جوشاندن شیر به مدت ۲۰ دقیقه

مرحله۲: اضافه کردن مایه ماست به شیر جوشیده، پوشاندن دور ظرف حاوی شیر با پارچه یا پتو و زمان دادن به آن به مدت ۲۴ ساعت تا تولید ماست

مرحله۳: اضافه کردن آب و نمک به ماست و هم زدن مخلوط حاصل تا به دست آمدن دوغ

مرحله۴: ریختن دوغ داخل مشک و هم زدن دوغ به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، جدا شدن کره از دوغ، خالی کردن کره و دوغ از مشک، جمع کردن کره جدا شده از روی دوغ

مرحله۵: جوشاندن کره درون قابلمه با شعله کم، جدا شدن دوغ باقی مانده از کره از آن و رسیدن به روغن حیوانی

تفاوت انواع روغن حیوانی

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که انواع روغن حیوانی به جز تفاوت در ماده اولیه اصلی، در چه مواردی با هم متفاوتند. ما در زیر تفاوت روغن حیوانی گاوی، گوسفندی و مخلوط را به شما خواهیم گفت تا راحت‌تر روغن مورد علاقه و مناسب خود را انتخاب کنید.

تفاوت در طبع
مهم‌ترین شبهه‌ای که در مورد انواع روغن حیوانی وجود دارد، این است که عده زیادی فکر می‌کنند که این سه روغن دارای طبع یکسانی هستند در حالی که واقعا اینطور نیست.

روغن حیوانی گاوی طبع گرمی دارد در حالی که طبع روغن حیوانی گوسفندی سرد است. روغن حیوانی مخلوط هم که از ترکیب دو روغن حیوانی قبلی به دست می‌آید، دارای طبع معتدل می‌باشد.

تفاوت در عطر و طعم
حتما در انتخاب روغنتان این مورد را در نظر بگیرید. باید بدانید که روغن حیوانی گوسفندی عطر و طعم تند و تیزی دارد در حالی که عطر و طعم روغن حیوانی گاوی ملایم است. عطر و طعم روغن مخلوط هم بین دو روغن دیگر قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید متناسب با اینکه چه قدر دوست دارید روغن روی عطر و طعم غذایتان اثر بگذارد، روغن مناسب خود را انتخاب کنید.

تفاوت در رنگ و غلظت
روغن گاوی زرد پررنگ، روغن گوسفندی متمایل به سفید و روغن مخلوط زرد کم رنگ است. در مورد غلظت هم در دمای اتاق روغن گاوی از بقیه روغن‌ها شل‌تر و روغن گوسفندی از بقیه سفت‌تر است.

طرز تهیه روغن حیوانی

تفاوت در قیمت
قیمت روغن گوسفندی از همه روغن‌ها بیشتر و روغن گاوی از همه روغن‌ها ارزان‌تر است. البته این به معنای برتری روغن گوسفندی بر سایر روغن‌ها نیست بلکه به خاطر کمیاب بودن شیر گوسفند نسبت به گاو است.

کدام روغن حیوانی از بقیه بهتر است؟

در پاسخ به این سوال نمی‌توان جواب خاصی داد چون این مورد کاملا به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. هر فردی باید در انتخاب روغن حیوانی هم طبع خود را در نظر بگیرد و هم میزان علاقه خود به عطر و طعمی که روغن حیوانی به غذا می‌دهد.

اگر شما تا به حال روغن حیوانی استفاده نکرده‌اید و ایده خاصی نسبت به آن ندارید، بهترین پیشنهاد برای شما این است که در خرید اول خود روغن مخلوط بخرید و ببینید که اگر عطر و طعم آن به نظرتان کم بود، در خرید بعدی خود روغن گوسفندی بخرید و اگر عطر و طع کمتر را می‌پسندیدید، دفعه بعد روغن گاوی بخرید. شاید هم روغن مخلوط دقیقا همان روغنی باشد که می‌خواستید.

طریقه نگهداری روغن حیوانی

در انتها می‌خواهیم ببینیم که بهترین روش نگهداری روغن حیوانی چیست. در حالت کلی بهتر است روغن حیوانی را در جای خنک مانند یخچال نگهداری کنید و درب ظرف آن را محکم ببندید اما اگر میزان مصرف روغن حیوانی شما بالاست، بهتر است آن را در یخچال نگذارید چون اگر درب ظرف به خوبی بسته نشده باشد و هوا وارد ظرف شود، عطر و طعم روغن حیوانی از دست می‌رود. پس در این صورت بهتر است که روغنتان را در جای خشک و خنک به غیر از یخچال، مانند کابینت نگهداری کنید.

در مورد ظرف نگهداری روغن هم بهتر است که آن را در ظروف حلبی، شیشه‌ای و یا روحی که درب آن به خوبی بسته می‌شود قرار دهید؛ ظروف پلاستیکی برای نگهداری روغن حیوانی مناسب نیستند.

حتما روغن حیوانی را از مکان‌ها و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید چون برخی افراد در تولید روغن حیوانی تقلب می‌کنند و در نتیجه روغنی که به دستتان می‌رسد، ارزشی که باید را ندارد. پیشنهاد ما به شما روغن کرمانشاهی اصل درکام است که هم عطر و طعم عالی دارد و هم بسیار با کیفیت است. برای تهیه این روغن حیوانی هم کافیست به سایت درکام به نشانی dorkam.com مراجعه نموده و روغن دلخواه خود را سفارش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.