مواد نسوز به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند

از مواد نسوز در زمینه های مختلف اقتصاد ملی استفاده می شود، مانند آهن و فولاد، فلزات آهنی، شیشه، سیمان، سرامیک، پتروشیمی، ماشین آلات، دیگ بخار، صنایع سبک، برق، صنایع نظامی و غیره. این یک ماده اساسی اساسی است برای اطمینان از تولید و بهره برداری از صنایع فوق الذکر و توسعه فناوری. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به انواع مواد نسوز و کاربردهای آنها.

مواد نسوز چیست؟

مواد نسوز معمولاً به مواد غیر فلزی غیرآلی با درجه نسوز ۱۵۸۰۰C یا بالاتر اشاره دارد. مواد نسوز شامل سنگ معدن های طبیعی و محصولات مختلف ساخته شده توسط اهداف خاص و مورد نیاز از طریق فرآیندهای خاص است که دارای خواص مکانیکی خاص در دمای بالا و پایداری حجمی خوب است. آنها مواد لازم برای تجهیزات مختلف با درجه حرارت بالا هستند.

مواد نسوز

انواع محصولات نسوز

۱- محصولات نسوز با آتش

مواد نسوز به دست آمده از خمیر، قالب ریزی، خشک کردن و پخت در دمای بالا از مواد اولیه نسوز دانه ای و پودری و چسب ها است.

۲- محصولات نسوز بدون آتش سوزی

محصولات نسوز بدون آتش، مواد نسوز هستند که از مواد نسوز دانه ریز، پودر شده و چسب های مناسب ساخته می شوند اما مستقیماً بدون پخت استفاده می شوند.

۳- نسوز مخصوص

نسوز ویژه نوعی ماده نسوز با خواص ویژه ساخته شده از یک یا چند اکسید با نقطه ذوب بالا، غیر اکسیدهای نسوز و کربن است.

۴- نسوز یکپارچه (بتن نسوز یا نسوز فله)

نسوزهای یکپارچه به مواد نسوز با درجه بندی معقول مواد اولیه نسوز دانه ای، پودری، مواد چسبنده و مواد افزودنی مختلفی گفته می شود که در دمای بالا سوزانده نمی شوند و مستقیماً پس از اختلاط، قالب گیری و کباب کردن مواد استفاده می شوند.

۵- مواد نسوز عملکردی

مواد دیرگداز عملکردی، مواد نسوز شلیک شده یا غیر شلیک شده هستند که با مواد اولیه نسوز دانه بندی شده و پودر شده و چسب ها مخلوط می شوند و شکل خاصی را تشکیل می دهند و کاربردهای خاص ذوب دارند.

۶- آجرهای سفالی

آجرهای سفالی از مواد نسوز سیلیکات آلومینیوم تشکیل شده از مولیت، فاز شیشه و کریستوبالیت با محتوای AL203 از ۳۰٪ تا ۴۸٪ است.

انواع مواد نسوز

کاربردهای آجر سفالی
آجرهای سفالی یک ماده نسوز بسیار مورد استفاده است. آنها اغلب در کوره های بلند سنگ تراشی، اجاق های داغ بلند، کوره های شیشه ای، کوره های دوار و غیره استفاده می شوند.

۷- آجرهای آلومینای بالا

آجرهای آلومینا بالا به مواد نسوز با محتوای AL3 بیش از ۴۸٪ اشاره دارند که عمدتا از سنگهای قهوه ای، مولیت و شیشه تشکیل شده اند.

کاربردهای آجرهای آلومینای بالا
این عمدتا در صنعت متالورژی برای ساختن پلاگین و نازل کوره بلند، کوره هوای گرم، سقف کوره برقی، درام فولادی و سیستم ریختن و غیره استفاده می شود.

۸- آجرهای سیلیکون

محتوای Si02 آجر سیلیکون بیش از ۹۳٪ است که عمدتا از کوارتز فسفر، کریستوبالیت، کوارتز باقیمانده و شیشه تشکیل شده است.

کاربردهای آجر سیلیکون
آجرهای سیلیکون عمدتاً برای ساخت دیواره های جداکننده محفظه های کربناسیون و احتراق اجاق کک، محفظه های ذخیره گرمای گرم کن، قطعات تحمل گرمای بالای اجاق گازهای گرم و طاق های کوره های دیگر با درجه حرارت بالا استفاده می شود.

۹- آجرهای منیزیم

کاربردهای آجر منیزیم
آجرهای منیزیم عمدتا در کوره های گرمکن، کوره های برقی و کوره های آهن مخلوط استفاده می شود.

۱۰- آجرهای کوروندوم

آجر کروندوم به نسوز با محتوای آلومینا ≥۹۰ and و سنگ فرش به عنوان فاز اصلی اشاره دارد.

کاربردهای آجر کوروندوم
آجرهای کروندوم عمدتا در کوره های بلند، اجاق های گرم، پالایش در خارج کوره و نازل های کشویی استفاده می شود.

۱۱- مواد رامینگ

ماده رامینگ به ماده فله ای گفته می شود که با روش رامینگ قوی تشکیل شده است و از اندازه خاصی از مواد نسوز، چسب و مواد افزودنی تشکیل شده است.

کاربردهای Ramming Material
مواد رمینگ عمدتا برای پوشش کلی کوره های مختلف صنعتی، مانند ته کوره باز، ته کوره برقی، آستر کوره القایی، آستر ملاقه، لوله کشی و غیره استفاده می شود.

۱۲- نسوز پلاستیک

نسوزهای پلاستیکی مواد نسوز بی شکل هستند که در مدت زمان طولانی از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند. این ماده از درجه خاصی از نسوز، چسب، نرم کننده، آب و مواد افزودنی تشکیل شده است.

کاربردهای نسوز پلاستیک
می توان از آن در کوره های مختلف گرمایشی، کوره های خیساندن، کوره های بازپخت و کوره های پخت استفاده کرد.

۱۳- مواد ریخته گری

مواد ریخته گری نوعی نسوز با سیالیت مناسب، مناسب برای ریختن قالب است. این مخلوطی از سنگدانه، پودر، سیمان، مواد افزودنی و غیره است.

کاربردهای مواد ریخته گری
از مواد ریخته گری بیشتر در کوره های مختلف صنعتی استفاده می شود. این ماده به طور گسترده ای از مواد نسوز یکپارچه استفاده می شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.