خواص معجزه‌آسای عسل طبیعی برای اندام‌های مهم بدن

عسل یک ماده غذایی ارزشمند است که خواص فوق العاده‌ای دارد. این ماده به علت ویژگی‌های شفابخش خود، قرن‌هاست که در بسیاری از کشورها، برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم تا با تکیه بر منابع علمی معتبر، شما را با برخی از فواید اثبات شده عسل، برای برخی از اندام‌های مهم بدن آشنا کنیم تا قدر این ماده شگفت انگیز را بیشتر بدانید و حتما از آن در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

خواص عسل برای چشم
عسل به علت داشتن خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و خاصیت تسکین دهندگی، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی استفاده شود.

این ماده شگفت انگیز به علت خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد، می‌تواند در کاهش قرمزی و ناراحتی چشم در افراد مبتلا به خشکی چشم موثر باشد، به علت خاصیت ضد میکروبی و تسکین دهنده‌ای که دارد، می‌تواند در ازبین بردن میکروب‌هایی که سبب بیماری زخم قرنیه می‌شوند، نقش داشته باشد و این زخم‌ها را درمان کند، با خاصیت آنتی اکسیدانی خود بینایی را بهبود می‌بخشد و هم‌چنین می‌تواند در درمان بیماری‌های قوز قرنیه، التهاب پلک یا بلغاریت و آب سیاه به کار رود. هم‌چنین استفاده از عسل در اطراف چشم و پلک‌ها در زیبایی، نرمی و کاهش چین و چروک این بخش موثر است.

اگر یکی از بیماری‌های چشمی گفته شده در بالا را دارید و می‌خواهید آن را با عسل درمان کنید، حتما دو نکته را در نظر بگیرید. یکی اینکه حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید و دوم اینکه از ریختن مستقیم عسل در داخل چشم پرهیز کنید. بهترین روش استفاده از عسل در داخل چشم، ساخت قطره چشمی عسل با ترکیب عسل، اشک مصنوعی و آب استریل است.

اگر علاقه‌مند هستید که به صورت کامل‌تر، با تاثیر عسل بر هر یک ازبیماری‌های چشمی گفته شده در بالا آشنا شوید، می‌توانید به مقاله “فواید عسل برای چشم” مراجعه نمایید.

خواص عسل طبیعی

خواص عسل برای قلب
یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان، بیماری‌های قلبی- عروقی هستند که در اکثر مواقع در اثر عادات تغذیه‌ای نامناسب به وجود می‌آیند؛ بنابراین می‌توان با اصلاح عادات غذایی، تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

عسل طبیعی به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و انواع مواد معدنی ارزشمند و سالم مانند سدیم و منیزیم، در بهبود سلامت قلب بسیار موثر است. از جمله خواص عسل برای قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف عسل می‌تواند فشارخون را کاهش دهد، سبب بهبود آریتمی‌های قلبی (ریتم غیر طبیعی قلب) و عوارض ناشی از آن شود، از سطح کلسترول بد (LDL) خون کاسته و به سطح کلسترول خوب (HDL) خون بیفزاید و هم‌چنین از میزان تری گلیسرید خون بکاهد.

خواص عسل برای کبد
کبد یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌های داخلی بدن است که در ذخیره انرژی، حذف سموم، تولید و ترشح صفرا، آسان کردن هضم و متابولیسم مواد غذایی و داروها و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم گوارش نقش به سزایی دارد.

امروزه درصد زیادی از افراد در سراسر جهان، به دلیل عادات تغذیه‌ای و رفتاری نادرست، به انواع بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب، سیروز کبدی و هپاتیت مبتلا می‌شوند. در این مورد هم افراد با اصلاح عادات غذایی خود، می‌توانند تا حد زیادی به بهبود و درمان خود کمک کنند.

عسل طبیعی ازجمله مواد غذایی است که می‌تواند به پیشگیری و درمان این بیماری‌های کبدی کمک کند. عسل طبیعی سلامت کبد را تقویت کرده و به آن در دفع سموم بدن کمک می‌کند، سبب کنترل قندخون در بیماران مبتلا به کبد چرب و دیابت می‌شود، در پیشگیری و درمان سرطان کبد موثر است، از استرس اکسیداتیو که سبب آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود، جلوگیری می‌نماید و هم‌چنین از سلول‌های کبدی در برابر عوارض برخی داروها محافظت می‌کند.

خواص عسل برای اعصاب و مغز
مصرف به اندازه عسل در کنار سایر گروه‌های غذایی، سبب محافظت از مغز در برابر بسیاری از بیماری‌های مغزی و عصبی می‌شود.

ترکیبات آنتی اکسیدانی و فنولی موجود در عسل، اثرات فوق العاده‌ای بر سلامت مغز دارد. از جمله این اثرات می‌توان به تقویت حافظه، کاهش استرس، کاهش افسردگی، حفاظت از سلول‌های مغزی در برابر پیری و جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی اشاره کرد. خواص عسل برای اعصاب را می‌توانید به صورت مفصل‌تر با کلیک بر روی بیشتر بخوانید، ببینید.

نکته مهم: برای بهره‌مندی از تمامی خواصی که در بالا برای عسل گفته شد، حتما دقت داشته باشید که از عسل طبیعی و خام استفاده کنید. عسلی که تقلبی باشد و یا حرارت دیده باشد، تاثیرات گفته شده را ندارد.

منبع: Traditional and Modern Uses of Natural Honey in Human Diseases

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.