اپن آشپزخانه ام دی اف

آشپزخانه های اپن این روزها جزو رایج‌ترین و پرطرفدارترین ساختارهای مدرن برای خانه‌های آپارتمانی و ویلایی هستند. کمتر کسی دیگر مثل قبل به دنبال ساخت یا طراحی آشپزخانه بسته و غیر اوپن است. آشپزخانه‌های اوپن در ایران ابتدا با مدلی شناخته می‌شد که تنها یک دیوار آشپزخانه به طور نیمه کامل ساخته می‌شد. اما این روزها مدل‌های اوپن خیلی بیشتر تغییر کرده‌اند و حتی شاهد طرح‌هایی از آشپزخانه فقط با یک دیوار هستیم.

طراحی کابینت برای آشپزخانه‌های اوپن کاملا تحت تاثیر ساختار و چیدمان آشپزخانه است. کابینت آشپزخانه اوپن از جنس ام‌دی‌اف یکی از پرطرفدارترین طرح‌های کابینت است. این متریال به دلیل دوام و قیمت مناسب بسیار فراگیر شده است.

انواع طرح‌های کابینت آشپزخانه اپن

همان طور که گفتیم مدل‌های جدید و مدرن برای آشپزخانه با ساختار باز و اوپن تفاوت زیادی با مدل‌های قدیمی دارند. در دنیای مدرن امروز تغییرات با سرعت سرسام‌آوری ایجاد می‌شوند. خلاقیت در ساخت و طراحی کابینت‌ها یکی از دلایل رشد سریع این عرصه است. مردمان مدرن امروزی دیگر طرح‌های تکراری و قدیمی را چندان نمی‌پسندند. حتی طرفداران طرح‌های کلاسیک هم علاقه زیادی به استفاده از چیدمان مدرن در آشپزخانه‌ها دارند.

طرح‌های اپن برای آشپزخانه تنوع زیادی دارد. اگر تعریف یک آشپزخانه با طرح اپن را آشپزخانه‌ای با ساختار غیر بسته و باز درنظر بگیریم که به بخش مجاور خانه که معمولا هال یا نشیمن است، متصل باشد، بیشتر مدل‌ها و طرح‌های مدرن امروزی جزو طرح اپن به حساب می‌آیند. به عبارتی، طرح‌هایی مانند طرح Lشکل، Uشکل، طرح منحنی، جزیره‌ای و … همگی جزو طرح‌های اپن به حساب می‌آیند. در ادامه هر کدام از این طرح‌ها را به طور مختصر معرفی می‌کنیم.

آشپزخانه ام دی اف

طرح کابینت آشپزخانه اپن L

طرح کابینت آشپزخانه اپن L طرحی است که کابینت‌ها به فرم حرف ال انگلیسی نصب می‌شوند. در این طرح ممکن است دیزاین یا ساختار آشپزخانه به شکل L باشد یا نه؛ در هر صورت می‌توان طرح ال را برای کابینت پیاده کرد. معمولا این طرح برای آشپزخانه‌هایی که با طرح L ساخته شده‌اند به کار می‌رود.

طرح کابینت آشپزخانه اپن U

در طرح آشپزخانه اپن U که به شکل حرف یو انگلیسی است، یک طرف آشپزخانه کاملا باز است. کابینت روی سه طرف آشپزخانه نصب می‌شود. در این طرح تعداد کمدها تا حدی زیاد است و فضای آشپزخانه برای خانه‌های پرجمعیت بسیار مناسب است.

طرح کابینت آشپزخانه اپن تک دیوار

این طرح اپن یکی از مدرن‌ترین طرح‌های کابینت است. در این مدل تنها یک دیوار برای نصب کابینت در آشپزخانه استفاده می‌شود. معمولا این طرح برای آشپزخانه‌ها و خانه‌های کوچک و یا بسیار مدرن استفاده می‌شود. ویژگی‌ اصلی این نوع کابینت تناسب آن با بقیه بخش‌های خانه است.

طرح کابینت آشپزخانه اپن جزیره ای

این طرح دارای بخشی از چیدمان آشپزخانه به عنوان جزیره است. این جزیره می‌تواند بخشی مانند سینک یا اجاق گاز باشد یا اینکه صرفا یک چیدمان مانند میز در مرکز آشپزخانه قرار بگیرد. استفاده از کابینت در چیدمان جزیره کاملا سیلقه‌ای است. حتی برخی ممکن است اصلا از هیچ کمد یا کابینتی در جزیره استفاده نکنند.

متریال استفاده شده در این طرح از کابینت یا طرح‌های دیگر هیچ محدودیتی ندارد. حتی از چوب یا طرح چوب هم می‌توانید در این سبک مدرن بهره ببرید. توجه به جنس و متریال مناسب برای یک طرح خاص کابینت می‌تواند تاثیر زیادی در تناسب بین فضای آشپزخانه و سایر بخش‌ها داشته باشد. حتی متریال هم در تعیین یک طرح تاثیرگذار است. در ادامه به طرح‌هایی که کاملا وابسته به متریال به کار رفته در ساخت کابینت هستند، اشاره می‌کنیم.

کابینت آشپزخانه اپن ام دی اف

کابینت آشپزخانه اپن ام دی اف

متریال به کار رفته در ساخت این نوع کابینت چوب ام دی اف است. چوب ام‌دی‌اف نوع خاصی از متریال چوب است که از فشرده شدن تکه‌های ریز چوب ساخته می‌شود. این متریال مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد و در مقایسه با چوب طبیعی بسیار ارزان‌تر است. به همین دلیل، در صنعت کابینت سازی و در سال‌های اخیر استقبال بسیار زیادی از این جنس کابینت شده است. کابینت آشپزخانه ام‌دی‌اف در کنار دوام و کیفیت بالا و همچنین قیمت مناسب مزیت‌های دیگری هم دارد. برخی از این مزیت‌ها عبارتند از:

  • تنوع در طرح و رنگ
  • انعطاف پذیری در طراحی
  • قابلیت طراحی و ساخت با دستگاه های پیشرفته

کابینت ام‌دی‌اف به دلیل قابلیت نصب روکش‌های متنوع مثل روکش ملامینه یا پی‌وی‌سی دارای تنوع بالایی است. دو روکش مات یا براق از اصلی‌ترین روکش‌های این طرح است. چوب ام‌دی‌اف تنها یکی از چوب‌ها یا متریال‌های صنعتی است که در ساخت کابینت به کار می‌رود. متریال‌های پیشرفته دیگری مثل پلکسی گلس به سرعت وارد این صنعت شده و پیشرفت خوبی را رقم زده‌اند.

کابینت آشپزخانه هایگلس

این نوع کابینت ازام‌دی‌اف خام ساخته می‌شد. تفاوت این طرح کابینت با کابینت ام دی اف روکش آن است. در ساخت کابینت هایگلاس از روکش پلکسی گلس که روکشی براق و درخشان است استفاده می‌کنند. این نوع کابینت طرحی مدرن دارد و روی کار کاملا صاف و صیقلی است. آشپزخانه‌های کوچک در خانه‌های مدرن جای مناسبی برای نصب این مدل کابینت هستند. نمای درخشان و براق آن کمک زیادی به بزرگتر دیده شدن آشپزخانه می‌کند.

از آنجایی که متریال این نوع کابینت مانند کابینت ام‌دی‌اف، چوب ام‌دی‌اف خام است، برش و تراش چوب نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و پیشرفته دارد. یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزارها که برای برش و حکاکی چوب ام‌دی‌اف یا سایر متریال‌ها استفاده می‌شود دستگاه cnc چوب است.

ساخت کابینت آشپزخانه ام‌دی‌اف اپن

برای ساخت کابینت ام‌دی‌اف اپن علاوه بر طراحی، متریال چوب ام‌دی‌اف و روکش به دستگاه پیشرفته‌ای برای برش و حکاکی چوب هم نیاز است. به دلیل اینکه چوب‌های صنعتی با چوب‌های طبیعی تفاوت دارند و مدرن‌تر هستند، کار با آنها هم نیاز به ابزار مدرنی دارد.

دستگاه برش و حکاکی cnc که سرعت و دقت بالایی در برش قطعات چوب طبیعی و متریال‌های مصنوعی دارد، ابزاری حرفه‌ای در ساخت کابینت ام‌دی‌اف است. این دستگاه به کمک هوش مصنوعی کار می‌کند و انقلابی در صنعت کابینت‌سازی به راه انداخته است. یکی از معروف‌ترین طرح‌های کابینت به نام طرح ممبران به کمک همین دستگاه ساخته می‌شود. از جمله مزیت‌های استفاده از این ابزار پیشرفته سرعت و دقت بالا و میزان خطای بسیار پایین در آن است. ریزه‌کاری‌ها و حاشیه‌های حکاکی روی چوب به کمک آن دیگر مثل قبل سخت و پیچیده نیست.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.