قصه تلخ دلالان غیرمولد و صنعت غذایی کشور

کمتر کسی است که از قصه پر غصه حضور دلالان در بازار مواد غذایی با خبر نباشد. بی‌تردید دغدغه هر تولیدکننده، کشاورز و دامدار، پس از تحمل فراز و نشیب‌های فراوان تولید، فروش سودآورِ محصولاتش است. به نظر شما آیا حضور افسارگسیخته واسطه‌ها و دلالان غیرمولد می‌گذارد که شیرینی کسبِ سود، مستقیماً نصیب تولیدکننده و کشاورز شود؟ آیا راهی برای کمرنگ کردن دلال مآبی غیرمولد در صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی است که هر روز و ماه و سال در ذهن تولیدکننده و کشاورز شکل می‌گیرد؛ اما پاسخ این سؤالات چیست؟ این مطلب به سؤالات شما پاسخ خواهد داد.

سندبادسِل

واسطه­‌گر یا دلال کیست و چه می کند؟
اگر بخواهیم عامیانه به مسئله دلالی و خرید عمده بنگریم، واسطه‌گر فردی است که محصولی را باقیمت پایین خریداری کرده و بدون ایجاد ارزش‌افزوده آن محصول را مجدد به فروش می رساند و در این میان سود قابل‌توجهی عاید وی می‌شود.

اما از دیدگاه تخصصی، واسطه‌گر یا دلال مولد، نقش تسهیلگری را ایفا می‌کند که عرضه‌کننده را به تقاضاکننده می‌رساند. در حقیقت این واسطه­گر، خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهد که در اختیار همگان قرار ندارد. در ادبیات اقتصادی اگر قرار است واسطه‌گر، محصولی را باقیمت حاشیه‌ای بیشتر به فروش برساند، باید این تفاوت قیمت به‌طور مشخص ناشی از بازاریابی محصول و خدماتِ ارائه‌شده باشد. تنها در این شرایط است که واسطه‌گر عنصری مطلوب و مفید تلقی می‌شود؛ چراکه با بالا بردن کیفیت محصولات از طریق سورتینگ، بسته‌بندی محصولات و ایجاد سهولت دسترسی به محصولات برای مصرف‌کننده،  ارزش‌افزوده‌ جدیدی را خلق کرده است.

اما متأسفانه حضور و فعالیت دلالان غیرمولد در ایران، شیرینی سودآوری فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی را از صاحبان واقعی آن ربوده؛ و چیزی جز اندوه و افسوس برای این قشر پرتلاش و زحمت‌کش باقی نگذاشته است. واسطه‌گرها و دلالان غیرمولد در ایران، محصولات غذایی را باقیمتی نازل، از تولیدکننده دست‌اول خریداری کرده و بدون ایجاد ارزش‌افزوده آن محصول را مجدد به فروش می‌رسانند.

هرچند که در قانون تجارت، واسطه‌گری به‌عنوان یک شغل تعریف‌ شده و در زمره تاجر و وکیل قرارگرفته است، اما در ایران افراد بسیاری به‌طور غیرقانونی به این شغل پرحاشیه و پرسود روی آورده‌اند. در قانون مصوب ۱۳۱۷ شمسی اشتغال به هر نوع دلالی و واسطه‌گری منوط به داشتن پروانه است. بر این اساس مرجع صدور پروانه دلالیِ معاملات بازرگانی، وزارت امور اقتصاد و دارایی تعیین‌شده است.

دلالان غیرمولد بلای جان تولیدکننده، کشاورز و دامدار
دلالی در صنایع غذایی به حدی رسیده که میزان سود کشاورز و تولیدکننده را به صفر و حتی حد ضرر رسانده است. شاید پرداختن به نمونه‌ای از ضرر هنگفت دلالان به کشاورزان، تلخی داستان عمده فروشی غیرمولد در ایران را بهتر عیان کند. اواخر فروردین ۱۴۰۰ بود که هندوانه کاران کرمانی، چتر سیاه و سنگین دلالان را بر سرخود حس کردند. درست زمانی که هندوانه، این میوه نوبرانه بهاری، بین کیلویی ۶ تا ۱۰ هزار تومان در کلان‌شهر تهران بفروش می­رسید، کشاورزان زحمت‌کش و رنجدیده منطقه رودبار کرمان، ثمره ماه‌ها تلاش خود را به قیمت کیلویی هزار تومان به دلالان می‌فروختند.

سندبادسِل

شرایط به‌قدری تلخ و دشوار بود که بسیاری از کشاورزان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه کارگر، از برداشت محصول خود خودداری می‌کردند. آن‌ها حتی نتوانستند از فروش هندوانه‌های نوبرانه، هزینه بذرهای خود را تأمین کنند.

کاملاً مشخص است که این تجارت، تجارتی یک‌سویه است؛ چراکه تولیدکننده و کشاورز مجبور است به دلایلی چون نداشتن ابزار بازاریابی و فروش، ثمره ماه‌ها و شاید سال­ها تلاش خود را به قیمتی اندک به دلال بفروشد؛ و دلال تنها به‌واسطه روابطی که در بازار دارد، سود قابل‌توجهی را نصیب خود کند.

 با دلالان صنعت مواد غذایی چه کنیم؟
به‌جرئت می‌توان گفت سودی که واسطه گران در صنایع غذایی می‌برند قابل‌مقایسه با زحمتی که تولیدکننده و کشاورز متحمل می‌شوند، نیست؛ اما راه کمرنگ کردن دلالی غیرمولد در صنعت مواد غذایی چیست؟ شاید بهترین راهکار، پیوستن به دنیای تجارت الکترونیک باشد. یکی از آرمان‌ها و حتی دستاوردهای تجارت الکترونیک، کمرنگ کردن نقش واسطه‌گری در بازار است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر با نهادینه شدن تجارت الکترونیک در کشور، پلتفرم‌ها و بازار گاه‌های بسیاری بر بستر وب شکل‌گرفته است. بازار گاه‌های تخصصی ، همچون تسهیلگری قانونمند، روی دسته مشخصی از مشتریان فعالیت دارند و درنتیجه نرخ تبدیل یک مشتری بالقوه به مشتری بالفعل در این بازارگاه‌ها بالا است. به زبان ساده‌تر، شانس دسترسی یک تولیدکننده به خریدار واقعی به‌طور محسوسی بالا است. به‌طورکلی وجود پلتفرم‌ها و بازار گاه‌های تخصصی، فرصتی مناسب برای صنعت غذایی کشور است تا محصولات خود را به مصرف‌کننده نهایی معرفی نمایند. یکی از بازار گاه‌های تخصصی خریدوفروش عمده محصولات غذایی، سندبادسل است.

سندبادسِل چگونه به شما کمک می‌کند؟
یکی از آرمان‌ها و اهداف اصلی سندبادسِل، کمرنگ کردن دست واسطه‌ها و دلالان از بازار مواد غذایی است. این مجموعه بر آن است که سهم واقعی کشاورز و تولیدکننده را زنده نموده و پویایی را به صنعت مواد غذایی بازگرداند. سندبادسِل، با سال‌ها تحقیق در زمینه ی  بازار سنتی ایران،  با سرمایه‌گذاری در بخش تجارت الکترونیک، بستری را برای تولیدکنندگان و خریداران عمده و حتی خرده فراهم نموده تا از این طریق نه‌تنها واسطه‌گری را به حداقل ممکن برساند، بلکه روند معاملات را نیز سرعت بخشد.

سندبادسِل

دسترسی به طیف گسترده‌ای از مشتریان در سراسر ایران، آشنایی و ارتباط با فعالان مطرح صنعت مواد غذایی، ایجاد فرصت شناسایی نیازهای واقعی بازار و پاسخ فوری به آن‌ها، قیمت‌گذاری بهتر محصولات با کسب شناخت کافی از بازار و نوسانات آن و همچنین حضوری متفاوت در بازار خریدوفروش آنلاین از مجموعه ارزش‌هایی است که سندبادسِل به‌رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است.

همه این ارزش‌ها، در راستای گسترش کسب‌وکارها، کسب سود بیشتر برای تولیدکنندگان مواد غذایی، کشاورزان و دامداران، رونق اقتصاد و گردش چرخ تولید ایران عزیزمان اتخاذشده است. برخلاف بسیاری از پلتفرم‌های تخصصی که در حال حاضر خدمات خود را درازای مبالغ ماهانه و یا سالانه، به کاربران ارائه می‌دهند، سندبادسِل به‌پاس همراهی و همدلی شما عزیزان و باهدف بازگرداندن شور و شوق و رونق اقتصادی به صنعت مواد غذایی، خدمات خود را به‌رایگان در اختیار کاربران قرار داده است.

سندبادسِل، تجارتی به وسعت هفت‌دریا است و در این دریای بیکران و مواج تجارت، همراه همیشگی خریداران و تولیدکنندگان پرتلاش ایران‌زمین خواهد بود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.