دستور تهیه غذای خانگی برای گربه اسکاتیش فولد و بریتیش

تهیه غذای گربه در منزل در شرائط امروز برای خانواده هایی که گربه دارند خیلی ضروری است. در این مقاله از بریتیش کیتن با بیش از ۱۰ دستور تهیه غذای گربه در منزل آشنا می شود.

قانون منع واردات غذای خشک خارجی برای پت ها خصوصا گربه ها و افزایش نجومی قیمت غذاهایی که قاچاقی وارد کشور می شوند، تهیه ی غذای گربه را برای صاحبان آن ها بسیار دشوار کرده است.

از طرفی به راحتی نمی توانیم به غذای خشک گربه برند ایرانی اطمینان کنیم. قبلا در مقاله ای به مشکلات برند های ایرانی پرداخته ایم.

بسیاری از گربه ها به دلیل اینکه به خوردن غذای خشک عادت کرده اند به سختی قبول می کنند به غذای خانگی گربه لب بزنند. اما اگر دستور تهیه غذای خانگی گربه کامل، مقوی و لذیذ و خوشمزه برای گربه شما باشد، حتما کار شما خیلی ساده تر خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم حاصل مطالعات چندین مقاله خارجی که در مورد تهیه غذای گربه در منزل دستور العمل هایی داده اند را به طور خلاصه برای شما بازگو کنیم.

گربه ها حیوانات خانگی سخت گیر و در خوردن غذا بسیار با دقت هستند. قبل از تهیه ی غذای گربه در منزل برای گربه خود، ابتدا باید با ذائقه و سلیقه ی غذایی اش کاملا آشنا باشید.

غذاهای خانگی زیر برای تمام گربه ها مناسب هستند. اگر به دنبال غذای خانگی برای گربه بریتیش، گربه اسکاتیش، گربه پرشین یا انواع نژاد های دیگر هستید، این مقاله قطعا به شما کمک زیادی خواهد کرد. تنوع زیاد غذاهای خانگی که در این مقاله می خوانید، حتما گربه عزیز شما را نیز به سمت خود می کشاند. حتی اگر سوء هاضمه داشته باشد!

غذای خانگی برای گربه

دوازده روش تهیه غذای گربه در خانه

تهیه ی غذای گربه در منزل مزیت های بسیاری دارد. مهم ترین آن ها سلامت گربه ی شماست. در این مقاله شما با این ۱۲ غذای خانگی گربه آشنا می شوید:

۱. تهیه غذای گربه تن ماهی

۲. تهیه غذای گربه گوشت قرمز

۳. تهیه غذای گربه سبزیجات

۴. تهیه غذای گربه با ماهی

۵. تهیه غذای گربه استیک جگر

۶. تهیه غذای گربه گوشت گوسفند و ماست

۷. تهیه غذای گربه صدف

۸. تهیه غذای گربه مرغ و برنج

۹. تهیه غذای گربه تن ماهی و برنج

۱۰. تهیه غذای گربه ماهی و کدو

۱۱. تهیه غذای گربه با گوشت گاو

۱۲. تهیه غذای خانگی گربه با مرغ

توجه:
اگر گربه شما فقط غذای خانگی می خورد، حتما باید به صورت مداوم تحت نظر دامپزشک باشد. در غیر اینصورت ممکن است بچه گربه شما در رژیم غذایی خود کمبودی داشته باشد که شما نمی دانید.

اما اگر به عنوان تنوع در کنار غذای خشک مرغوب، قصد دادن غذای تازه خانگی به گربه را دارید، می توانید هر کدام از غذاهای زیر را طبق سلیقه گربه زیبایتان انتخاب کنید.

تهیه غذای گربه تن ماهی

بیشتر گربه ها و بچه گربه ها ماهی را دوست دارند. شما هم می توانید به گربه تان ماهی بدهید، به شرط اینکه طبق دستور العمل صحیح آماده شده باشد.

دقت کنید ماهی نمی تواند غذای اصلی گربه شما باشد. اما اگر به صورت صحیح آن را آماده کنید، می توانید به اندازه ی کمی در روز از آن به گربه تان بدهید.

ماهی حاوی پروتئین، امگا ۳ و انواع ویتامین ها می باشد و برای گربه خواص زیادی دارد. دقت کنید ماهی خام را به هیچ عنوان در دسترس گربه خود قرار ندهید.

غذای گربه تن ماهی

مواد لازم برای تهیه تن ماهی مخصوص گربه

یک فنجان آرد گندم
صد گرم ماهی تن تازه (به هیییچ عنوان تن ماهی کنسرو انسانی به گربه ندهید)
۶۰ میلی لیتر روغن زیتون
یک کپسول روغن ماهی (اختیاری)
دو عدد تخم مرغ
یک قاشق غذا خوری علف گربه (از پت شاپ تهیه شود)
یک قاشق چای خوری جوش شیرین

دستور پخت تن ماهی مخصوص گربه

فر آشپزخانه را روی ۱۸۰ درجه از بالا قرار دهید.
تخم مرغ ها را با روغن زیتون و روغن ماهی کاملا مخلوط کنید.
ابتدا ماهی تن تازه را خشک و با مخلوط بالا مخلوط کنید.
علف گربه را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید (علف گربه اشتهای گربه را زیاد می کند و باعث می شود به راحتی جذب غذا شود).
آرد و جوش شیرین را الک کنید. به آرامی به مخلوط بالا اضافه و کاملا هم بزنید.
ظرف خود را با روغن چرب کنید. تمام محتویات را داخل ظرف ریخته و در فِر بگذارید. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در حرارت ۱۸۰ درجه باید بماند. بعد از این تایم، زیر غذا را با حرارت ملایم گرم کنید.
غذا را از فر خارج کرده و صبر کنید تا سرد شود. غذا آماده است! نوش جان گربه تون :)

توجه: تن ماهی مخصوص گربه نباید غذای اصلی گربه شما باشد. فقط هر روز مقدار کمی به او بدهید.

تا اینجا دستور تهیه غذای گربه خانگی با ماهی تن تازه را آموختید. با ما همراه باشید با ادامه ی دستور تهیه غذاهای خانگی برای گربه.

غذای گربه گوشت قرمز

تهیه غذای گربه گوشت قرمز

گربه ها حیوانات گوشت خوار هستند. بنابر این گوشت قرمز و گوشت ماهی می تواند در غذای روزمره آن ها قرار بگیرد. اما باید به دیگر نیازهای جسمی گربه نیز توجه شود.

گوشت مرغ، گوساله و بوقلمون به صورت کباب شده یا آب پز را می توانید در غذای گربه خانگی تان قرار دهید. دستور غذای گربه خانگی زیر را می توانید با هر کدام از این گوشت ها تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه غذای گربه با گوشت قرمز

یک فنجان آرد گندم
شصت گرم گوشت آب پز شده یا کاملا کباب شده (تکه تکه شده)
شصت میلی لیتر روغن زیتون
نصف هویج رنده شده
دو عدد تخم مرغ
یک قاشق چایخوری جوش شیرین

دستور پخت غذای مخصوص گربه با گوشت

فر آشپزخانه را روی درجه ۱۸۰ درجه تنظیم کنید.
تخم مرغ و روغن را با هم مخلوط کنید.
گوشت و هویج رنده شده را اضافه کرده و کاملا مخلوط نمایید.
آرد و جوش شیرین الک شده را به آرامی (با قاشق چایخوری) به مواد خود اضافه کرده و همزمان هم بزنید.
ظرف خود را با روغن چرب کرده و مواد را داخل آن بریزید.
غذا در حرارت ۱۸۰ درجه (از پایین) به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید بماند.
غذا را از فر خارج کرده و پس از سرد شدن، تقدیم گربه خوشگل تان کنید :).
اگر به دنبال دستور غذاهای مطمئن و مقرون به صرفه برای تهیه در منزل برای گربه و بچه گربه خود دارید، حتما ادامه ی این مقاله را در سایت بریتیش کیتن مطالعه بفرمایید.

بچه گربه اسکاتیش فولد یکی از مشهورترین نژادهای گربه است که به دلیل ظاهر خاصی که دارند در بین افراد مشهور اقبال زیادی پیدا کرده اند. مثلا تیلور سویفت هم یک گربه اسکاتیش فولد با گوش خم دارد و هرچند وقت یکبار تصاویرش را در اینستاگرام شخصی اش منتشر میکند.

البته نگهداری و بزرگ کردن یک بچه گربه اسکاتلندی آنقدر زیبا هست که استقبال اکثر کسانی که تمایل به خرید گربه دارند به سمت آنهاست. پیش از هر چیزی بیایید نگاهی به تاریخچه به دنیا آمدن بچه گربه اسکاتیش بیندازیم.

تاریخچه بچه گربه اسکاتیش فولد

این نژاد خاص از گربه سفیدی به نام “سوزی” سرچشمه می گیرد که دارای جهش ژنتیکی بود. سوزی در واقع اولین بچه گربه اسکاتیش فولد در تاریخ بود که یک ویژگی خاص داشت. بچه گربه ای باگوشهای خم.

بعد از مدتی یک پرورش دهنده گربه او را در یک مزرعه میابد. سوزی را به خانه اش می آورد. او خودش قبلا یک گربه بریتیش شورت هیر شورت هیر داشت که با سوزی اولین بچه گربه اسکاتیش فولد ازدواج کردند. نتیجه شد اولین بچه های اکساتلندی دردنیا و از آن زمان بود که تولید مثل این گربه های خاص شروع شد.

اسکاتیش فولد یعنی چه؟

اولین بچه گربه های اسکاتیش چون در منطقه اسکاتلند شروع به رشد کردند به آنها اسکاتیش میگویند. اما دلیل نامگذاری این بچه گربه ها که میگوییم فولد به دلیل گوش های خم آنهاست. گوش خم این بچه گربه ها از یک نقص ژنتیکی در مادرشان سوزی ناشی شد.

گوش خم بچه گربه برایش ضرر ندارد؟

نقص ژنتیکی در گوش های بچه گربه اسکاتیش فولد روی غضروف آنها اثر میگذارد و حدوداً ۵۰ درصد است. البته این خمیدگی گوش های گربه میتواند متفاوت باشد. مثلا یک، دو یا سه برابر خم باشد.

ویژگی خنده دار بچه گربه گوش خم

 

این فقط ظاهر و شخصیت بچه گربه اسکاتیش فولد نیست که آنها را بسیار محبوب کرده است، بلکه تمایل آنها برای قرارگرفتن در موقعیت های خنده دار مانند ایستادن روی دو پا، پخش شدن روی زمین یا نشستن به حالت لم دادن است.

وقتی یک تشویقی خوشمزه به آنها میدهید، بچه گربه اسکاتیش فولد روی دوپایش مانند یک انسان می ایستد. حتی ممکن است اسکاتیش فولد با پنجه هایش دستان شما را بگیرد و هدایت کند. به نوعی میخواهد به خوردن تشویقی تسلط بیشتری داشته باشد.

گاهی هم ممکن است مانند کسی که به یک پشتی تکیه داده است، بدون اینکه پشت بچه گربه به جایی باشد در وسط پذیرایی منزل شروع به نشستن کند.

خصوصیات بچه گربه اسکاتیش

گربه اسکاتیش فولد

آنها بین ۱۱ تا ۱۵ سال عمر میکنند. وزن بچه گربه اسکاتیش ۲.۷ تا ۵.۹ کیلوگرم دیده شده است اما اضافه وزن در گربه خطرناک است. هرچقدر یک گربه تناسب اندام داشته باشد و وزن مناسب در گربه ها وجود داشته باشد، بچه گربه اسکاتیشفولد سبک تر، سالم تر و بهتر عمر میکند.

نمره مهربانی آنها ۵ از ۵ اعطا شده چراکه این گربه ها بسیار مهربان و بامحبت هستند. رفتار گربه با صاحبش همیشه مهربان است. نمره عملکرد مهربانی گربه اسکاتیش با بچه ها ۴ از ۵ نمره داده شده البته این یک نمره کم هم به دلیل احتیاط هایی است که نزدیکی یک گربه با یک بچه انسانی دارد.

قطعا سن بچه گربه تاثیر دارد. سن کودکی هم که در خانه با اوست تاثیر دارد. اینکه نوزاد باشد یا نوجوان. به طور کلی مهم این است که بچه گربه اسکاتیش فولد از سن پایین بودن با یک عضو جدید خانواده را درک کند. اینگونه راحتتر با بچه انسانی کنار می آید.

میزان تمیزی بچه گربه اسکاتیش فولد بستگی به شخصیت آنها دارد. درست مانند یک انسان عمل میکند. اگر گربه ای شلخته و بی نظم باشد نمره ۳ از ۵ خواهد گرفت. اما اگر بچه گربه تمییز باشد و مرتب به خود برسد نمره ۵ از ۵ دارد. معمولا هم اینطور است و گربه ها خیلی به ظاهر خود و تمیزی اهمیت میدهند.

از جهت بهره هوشی گربه اسکاتیش باید خاطر نشان کرد که گربه ها هوش بالایی دارند. نژاد بریتیش کیتن و نژاد اسکاتیشفولد که در ایران در حال حاضر موجود هستند باهوش تر از نژاد گربه پرشین میباشند. سایت بریتیش کیتن (britishkitten.ir) در حال حاضر معتبرترین مرکز خانگی خرید گربه است. در بریتیش کیتن بچه گربه های نژاد بریتیش و اسکاتیش فولد موجود هستند. این مجموعه اولین و تنها مرکز خانگی است که در ایران در سایت بریتیش کیتن فعالیت میکند.

میزان مهربانی نژاد اسکاتیش فولد با سگ ها هم ۵ از ۵ است. با خیال راحت اگر سگ دارید میتوانید یک اسکاتیش فولد به خانه بیاورید. فقط حواستان باشد که ابتدای آشنایی کمی حساسیت دارد و باید بیشتر مراقب باشید. همچنین سگ شما باید سالم و سلامت باشد تا آسیبی به گربه از جهت پزشکی وارد نشود.

رفتار و شخصیت بچه گربه اسکاتیش

گربه ای باهوش و مهربان است. این گربه تشنه محبت صاحبش است. مگر میشود به این گربه زیبا رسید و عاشق نشد. هرانسانی با دیدن بچه گربه ناخودآگاه به او محبت میکند.

آنها دوست دارند در کنار افراد باشند، خواه بزرگ باشند یا کوچک، جوان یا پیر. بچه گربه ها تمایل دارند که یک نفر را انتخاب کرده و به او وابسته شوند. بعد از انتخاب آن فرد به خصوص به شما وابسته میشود و دیگر دلش نمیخواهد شما راترک کند.

ممکن است شما زن و شوهر باشید و بچه گربه فقط به یک نفر شما وابسته شود. این به معنی عدم محبت کردن به فرددیگر نیست. بچه گربه اسکاتیش فولد با همه ارتباط میگیرد و بازی میکند اما علاقه و وابستگی اش فقط به یک فرد خاصدر خانواده خواهد بود.

آنها در کنار محبت و وفاداری خود، پرانرژی هستند. بچه گربه های اسکاتیش توجه را دوست دارند اما مطالبه گر نیستند، بیشتردوست دارند که شما سمت آنها بروید.

آنها باهوش هستند و دوست دارند انواع بازی ها را انجام دهند، مخصوصاً بازی برای گربه که فکر و هوش بچه گربه اسکاتیش فولد را برانگیزد. البته بازی هایی که صاحب گربه هم در آن دخیل است و باعث عامل انسان با گربه است، بیشتر دوست دارند.

اگر می خواهید یک موجود دوست داشتنی، مهربان، وفادار و آرام داشته باشید که عاشق ایستادن روی دو پا است، بچه گربه اسکاتیش فولد مناسب شماست. میتوانید از اولین مجموعه خانگی گربه اسکاتیش فولد به نام بریتیش کیتن آنها را به خانه های خود بیاورید.

سلامتی گربه اسکاتیش فولد

جهشی که گوش های تاشوی آنها دارد بر تمام غضروف های بدن آنها تأثیر می گذارد و ممکن است با مشکلات بهداشتی مانندمشکلات اسکلتی و ناهنجاری هایی که ممکن است شامل یک دم غیرعادی کوتاه، دم سفت یا غیر عادی و … باشد. این مشکلات وقتی خود را نشان میدهد که مادر و پدر بچه گربه هر دو اسکاتیش فولد باشند. به همین دلیل در سراسر دنیا پرورش دادن گربه هایی که پدر و مادرشان هر دو اسکاتیش فولد باشد، ممنوع است. این نکته در بریتیش کیتن هم رعایت شده و این مجموعه خانگی طبق استاندارهای جهانی پرورش دهندگی یا به اصطلاح Universal Cat Breeder License فعالیت میکند.

خمیدگی گوش گربه اسکاتیش ممکن است آنها را مستعد ابتلا به عفونت گوش کند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که آنها را مرتباً بررسی و تمیز می کنید.

اسکاتیش فولد بایکالر

اسکاتیش فولد بایکالر

دسته بندی که برای رنگ بچه گربه اسکاتیش فولد وجود دارد، رنگ بایکالر است. بای به معنای دو میباشد و یعنی گربه ما دارای دو رنگ در موها است. حالا در این دسته بندی میتواند گربه ما بایکالر باشد و مثلا دو رنگ طلایی و مشکی داشته باشد و از طرفی بخاطر خطوط روی موهایش در تقسیم بندی بچه گربه تبی هم جای بگیرد.

در زیر عکس بچه گربه مجموعه ما را مشاهده میکنید که یک اسکاتیش فولد زیبایی است که دو رنگ سفید و طوسی تنش را پوشانده است. برای خرید گربه های موجود به صفحه خرید و فروش گربه مراجعه فرمایید.

اسکاتیش فولد تبی سفید

برخی از تبی های موجود هم ممکن است بیس مویشان به رنگ سفید باشد. یعنی گربه اسکاتیش فولد که بدنش سفید است و راه راه های سیاه دارد مانند عکس زیر:
این نکته هم توجه داشته باشید که در ایران کمتر گربه های اسکاتیش فولد که رنگ سفید دارد، موجود است. اکثرا رنگ آنها طوسی است و اصطلاح رایج آن واژه سیلور است و به گربه ای که رنگ طوسی داشته باشد، اسکاتیش فولد سیلور می گویند.

اسکاتیش فولد تبی

خیلی ها سوالشان این است که تبی دقیقا چه رنگی است؟ تبی به گربه ای میگویند که خط های سیاه یا خالدار روی موهایش است. اگر نژادش اسکاتیش فولد باشد میشود اسکاتیش فولد تبی. معمولا چشمهایشان سبز، آبی یا عسلی است.

طرح سیاه روی آن بیشتر او را شبیه به ببر یا پلنگ میکند. به همین دلیل از جهت رنگ موهایش شبیه به گربه بنگال به نظر می آید با این تفاوت که گوش ها و پوزه اش تفاوت دارد. برای آشنایی با گربه بنگال، کلیک کنید.

عکس زیر از مجموعه گربه های بریتیش کیتن است. یک گربه اسکاتیش فولد تبی، با چشمانی سبز که روی موهایش خط های مشکی و خالدار دارد.

اسکاتیش فولد سولید، اسکاتیش فولد توپر

اندام ها و ماهیچه های این گربه زیاد پیدا نیست. این گربه ها شورت هیر هستند. از بچگی پوشش مویی دارند اما بعد از بلوغ کاملا اندام ها بزرگ شده و استخوان ها و ماهیچه های گربه استکاتیش فولد بزرگ و چاق و گارفیلدی دیده میشود.

همچنین این گربه ها وقتی بزرگ میشوند بسیار به گربه بریتیش شورت هیر شباهت دارند. اگر به گربه های توپر، علاقمند هستید این گربه ها پیشنهاد خوبی برای شما خواهند بود.

اسکاتیش فولد لانگ هیر – اسکاتیش مو بلند – گربه مو بلند اسکاتلندی

طرفداران زیادی دارد و هرچه به بلوغ نزدیک میشود، زیباتر است. موهای آن بعد از بلوغ دو برابر گربه اسکاتیش شورت هیر است. اصطلاحاً به آن گربه هایلند گفته میشود.

در ریزش مو تفاوتی با گربه شورت هیر ندارد اما موقع برس کشیدن یا جمع آوری موهای آن شما با موهای بلندتری روبرو خواهید شد. درست مانند گربه پرشین.

تاریخچه گربه بریتیش شورت هیر

به بریتیش کیتن خوش آمدید؛ در این برگه میخواهیم به بررسی نژاد بچه گربه بریتیش شورت هیر بپردازیم. همچنین برای مقایسه نژاد بریتیش با نژاد گربه اسکاتلندی، میتوانید مقاله گربه اسکاتیش فولد را هم مطالعه کنید.

گربه نژاد بریتیش متعلق به کشور انگلستان است. احتمالا شما او را در انیمیشن گربه چکمه پوش دیده اید. گربه شخصیت اصلی داستان که رنگی طلایی نارنجی دارد با چشمانی سبز. جالب است بدانید گربه مشهور در کارتون عالیس در سرزمین عجایب هم الهام گرفته شده از همین نژاد گربه بریتیش است. در قرن ۱۹ انگلیسی ها تصمیم گرفتند یک نژاد خاص از گربه را به عنوان نژاد رسمی کشور شان انتخاب و معرفی کنند.

ترجیح بر این بود که این نژاد از گونه های آنگلوساکسون باشد. نژادی که در آن زمان در انگلستان بومی بود، نژادی از گربه میکس ایتالیایی و انگلیسی بود که توسط رومی ها گسترش پیدا کرده بودند. بریتانیایی ها از همین نژاد شروع کردند. تغییراتی در آن ایجاد کردند تا به نژاد مورد نظر برسند.

استخوان بندی را کمی درشت کردند. تراکم موها بیشتر، سر بزرگ تر. در سال ۱۸۷۱ نژاد بچه گربه بریتیش به عنوان نژاد رسمی بریتانیا انتخاب و معرفی شد. اولین بار در قرن ۱۹ H. Weir کتابی برای این نژاد تالیف کرد و آن را رسما معرفی کرد. کتاب تحت عنوان گربه های ما و همه چیز درباره آن ها. پس از جنگ جهانی این نژاد با نژاد پرشین میکس شد و تکامل یافت. ازین جهت شباهت های رفتاری بیشتری بین بریتیش و پرشین وجود دارد.

شخصیت بچه گربه بریتیش شورت هیر

این گربه بسیار آسان گیر و مهربان است که او را به یک همراه خانوادگی تبدیل میکند. او از محبت لذت میبرد و بسیار باهوش است. اما گربه ای نیست که خیلی میو میو کند و شما را کلافه کند. میتواند شما را در اطراف خانه دنبال کند و هرجا که توقف کردید او هم می ایستد اما قلاده را فراموش نکنید.

بدلیل اینکه این نژاد اصلاح شده است غابا در خانه نگهداری شده و معمولا از فضای بیرونی و سر و صداها هراس دارد. بهتر است از بیرون بردن او بپرهیزید، مگر اینکه از بچگی خودش عادت کند. بچه گربه بریتیش شورت هیر صدایی آرام دارد و پر سر و صدا نیست. او حوصله سر بر نیست. او دوست دارد کنار شما بنشیند و روز را در کنار صاحبش سپری کند. و علاقه ای به اینکه حمل و نقلش کنید، ندارد.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.