ups چیست؟ | بررسی انواع یو پی اس ها

امروزه تامین برق مورد نیاز مردم یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از سازمان‌ها درگیر آن هستند. از آنجایی که سیستم برق‌رسانی بسیار گسترده و دارای اختلال است، متخصصان از دستگاه‌هایی به نام ups برای انتقال برق استفاده می‌کنند. شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر ندانید که ups چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یو پی اس تجهیزی است که با تثبیت برق شبکه مانع از ورود نویز و اختلال به آن می‌شود.

در واقع از آنجایی که در سیستم برق‌ رسانی شهری اختلالات زیادی وجود دارد، کارشناسان از این تجهیز برای تثبیت برق و تامین توان مورد نیاز سیستم‌های مختلف استفاده می‌کنند. با وجود تمام این توضیحات برای آشنایی با انواع ups‌ و خرید بهترین آن باید با مشاوران مجموعه نوانیا گفتگو کرده و یکی از بهترین نوع یو پی اس را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید.

انواع یو پی اس

همه چیز درباره یو پی اس

یو پی اس چیست؟

یکی از سوال‌هایی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند، این است که ups چیست و چه وظیفه‌ای را در سیستم برق‌رسانی بر عهده دارد؟ همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، سیستم برق ‌رسانی شهری یکی از پیچیده‌ ترین و پراختلال ‌ترین شبکه‌های موجود در دنیا است. تامین برق مورد نیاز مردم برای استفاده از تجهیزات برقی و سرور‌های مختلف یکی از نکات مهم و حائز اهمیت است.

با این وجود نوسانات و اختلالاتی که در این شبکه‌ عظیم وجود دارد، صدمات زیادی را به سیستم‌های برقی و الکترونیکی وارد می‌کند. به همین دلیل متخصصان برای جلوگیری از این صدمات از تجهیزاتی به نام یو پی اس استفاده کرده و برق را با سرعت و کیفیت بالایی به مصرف‌کنندگان می‌رسانند. به عبارتی یو پی اس یک منبع تغذیه‌ای است که انرژی را در زمان قطع منبع اصلی برق به تجهیزات الکتریکی رسانده و مانع از آسیب آن‌ها می‌شود.

Ups به عنوان شبکه‌ برق ثانویه‌ ای که بین منبع برق اصلی و مصرف ‌کننده قرار می‌گیرد مانع از ورود هرگونه نویز یا اغتشاش به شبکه اصلی شده و برای حفظ اطلاعات در زمان قطع برق، انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. یو پی اس‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. در پایان این مقاله مخاطب باید توانایی داشته باشند تا به سوال‌هایی همچون  ups چیست و دارای چند نوع است پاسخ دهد.

یو پی اس

یو پی اس ‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

یو پی اس‌ها یکی از منابع تغذیه‌ای هستند که علاوه بر تثبیت برق و عدم ورود نویز و اختلال به آن، وظیفه تامین برق مورد نیاز سیستم‌ها و شبکه‌های مختلف را در زمان قطع منبع اصلی بر عهده دارند. این شبکه برق‌رسانی ثانویه دارای سه نوع استاتیک، داینامیک و هیبرید است که هر یک از آن‌ها نحوه عملکرد متفاوتی داشته و دارای سه المان باتری، اینورتر و شارژر هستند.

از آنجایی که یو پی اس‌های موجود در بازار دارای کیفیت‌های مختلفی هستند باید در هنگام خرید به مرکز مورد نظر توجه زیادی شود. شرکت نوانیا  با سابقه طولانی که در حوزه تولید و فروش انواع ups دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید یو پی اس باکیفیت و مقرون به صرفه است.

کاربرد یو پی اس

انواع ups و کاربرد آن‌ها

مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است،  ups‌های آفلاین، آنلاین و لاین اینتراکتیو را به همراه مزایا و معایبی که دارند به طور کامل و اساسی توضیح می‌دهد.

  • یو پی اس آنلاین چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، یو پی اس‌ها میان سیستم برق اصلی و مصرف‌ کننده قرار دارند که در زمان قطع منبع اصلی، برق مورد نیاز‌ شبکه را تامین می‌کنند. در یو پی اس‌های آنلاین برق ورودی در ابتدا پس از یکسو‌سازی، از حالت متناوب به حالت مستقیم تبدیل می‌شود. در این مرحله تمام نویز‌ها به صورت کامل حذف شده و برای شارژ باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که برق تولیدی از این نوع باتری به صورت سینوسی و ثابت به مصرف‌کننده منتقل شده و هیچ‌گونه قطعی یا تغییر فرکانسی ندارد.

در یو‌ پی اس‌های آنلاین تمام تجهیزات به وسیله تکنولوژی دابل پشتیبانی می‌شود که این موضوع بیانگر دریافت برق dc ابزار مختلف از باتری است. به عبارتی در این سیستم برق در ابتدا به وسیله یک یکسوساز تبدیل به dc شده و سپس به باتری، مبدل و دستگاه می ‌رسد. این یو پی‌ اس‌ها با وجود هزینه بالا، برق را به صورت دائم و لحظه‌ای بدون هیچ اختلالی به تجهیزات منتفل می‌کنند. به همین دلیل یکی از کاربرد‌های upsهای آنلاین استفاده در سیستم‌های برق اضطراری و شبکه‌های کامپیوتری قوی در اماکن مهم است.

  • یو پی اس آفلاین چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس‌های آفلاین به عنوان ارزان‌ترین نوع ups به صورت آفلاین قطع برق را تشخیص داده و آن را به باتری سوئیچ می‌کند. به عبارتی این تجهیز به دلیل کاربرد و قابلیت تشخیص حرفه‌ای برای حفظ اطلاعات ضروری کامپیوتر‌ها، مودم‌ها و غیره کاربرد داشته و به عنوان یک منبع برق یدک کاربرد دارد. البته باید به این گزینه نیز توجه کرد که یو پی اس‌های آفلاین دارای تاخیرات جدی برای جایگزین کردن برق از منبع اصلی به باتری بوده و با بیشترین نوسان برق را به تجهیزات منتقل می‌کند. البته اطلاع دقیق از این موضوع که یو پی اس آفلاین چیست و کدام یک از انواع آن برای زمان‌های غیرضروری مناسب است، از طریق گفت‌و‌گو با مشاوران مجموعه نوانیا قابل انجام است.

  • یو پی اس لاین اینتراکتیو چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس‌های لاین اینتراکتیو با هدف تکمیل یو‌ پی‌ اس‌های آفلاین تولید شده‌اند تا در صورت نیاز ولتاژ ورودی و خروجی را کنترل کنند. در این نوع ups یک تجهیز به نام منتقل کننده وجود دارد که با انتقال به برق ac مشکل قطعی را حل می‌کند. در این نوع منبع تغذیه حدود ۴ میلی ثانیه طول می‌کشد که باتری وظیفه خود را برای تامین برق آغاز کند.

در یو پی اس‌های لاین اینتراکتیو برق به شکل جریان Ac به تجهیزات مختلف می‌رسد. البته در صورتی که منبع برق اصلی در مدت زمان طولانی نتواند برق مورد نیاز مردم را تامین کند، باتری به طور خودکار دستگاه‌ها را قطع می‌کند. این نوع یو پی اس قیمت کمی داشته و برای سیستم‌های برق اضطراری کاربرد دارد. همچنین قیمت upsهای لاین اینتراکتیو کمی بالا بوده است.

یو پی اس آنلاین

بررسی تفاوت‌های ups آفلاین با ups آنلاین

یو پی اس‌های آفلاین و آنلاین با وجود هدف یکسان ولی طریقه کارکرد متفاوتی دارند. آشنایی با تفاوت‌های این دو یو پی اس به افراد کمک می‌کند تا خرید بهتری را تجربه کنند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان یو پی اس‌های آفلاین و آنلاین وجود دارد زمان انتقال است. در یو پی اس‌های آنلاین بعد از قطع منبع برق اصلی بدون هیچ تاخیری باتری شروع به کار می‌کند. با این حال در یو پی‌ اس‌های آفلاین زمان انتقال به منبع برق و باتری کمی زیاد بوده و بدون حذف نوسانات، برق به تجهیزات مختلف منتقل می‌شود.

همچنین یو پی اس‌های آنلاین در زمان‌های اضطراری عمل برق‌رسانی را انجام داده و از اطلاعات مختلف محافظت می‌کنند که این موضوع یک مزیت بسیار مهم به حساب می‌آید. برای اطلاع دقیق از این سوال که ups چیست و نوع آفلاین و آنلاین آن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، به وبسایت شرکت نوانیا مراجعه کنید.

کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم به این سوال که ups چیست و چه کاربرد‌هایی دارد به طور کامل پاسخ دهیم. این تجهیز به عنوان یک منبع تغذیه ثانویه در زمان قطع برق ارتباطی را بین منبع اصلی و باتری برقرار می‌کند که زمان لازم برای این کار با توجه به نوع یو پی اس متفاوت است. در حالت کلی ups ها به سه نوع لاین اینتراکتیو، آفلاین و آنلاین دسته‌بندی می‌شود که هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

با این حال برای خرید ups با قیمت مناسب بهتر است به وبسایت شرکت نوانیا با آدرس https://novania.ir/ مراجعه کرده و از طریق گفت‌و‌گو با مشاوران این مجموعه خرید ایده‌آلی را تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌گوید

    من این مقاله را تا آخر خوندم بسیار عالی بود به شما هم پیشنهاد میدم به سایت نوانیا یه سر بزنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.