تمامی چیزهایی که باید درمورد نقاشی دیجیتال بدانید!

نقاشی دیجیتالی رشته‌ای از گرافیک دیجیتالی و رایانه‌ای است که با بهره‌گیری از ابزار‌هایی نظیر قلم نوری یا ماوس به طراحی و خلق آثار دیجیتالی از هر سبک و سیاقی می‌پردازند. در این سبک از نقاشی به‌وضوح نقش دانش نقاشی به‌صورت فیزیکی، بر روی کاغذ و بوم احساس می‌شود. به همین منظور برای شروعی هر چه باقدرت‌تر، گذراندن دورهٔ متد نقاشی از قبیل طراحی آناتومی، چهره، سایه زدن و طراحی طبیعت بی‌جان توصیه می‌شود.

به زبان ساده‌تر نقاشی دیجیتال یک تکنیک در نقاشی هست با این تفاوت که به‌جای اینکه محیط کار روی کاغذ یا بوم باشد توی محیط نرم‌افزار هست و با ابزارهای موجود در نرم‌افزار ما اطلاعاتی که از اصول اولیه طراحی و آناتومی بدن داریم آن را توی محیط نرم‌افزار پیاده‌سازی می‌کنیم. لازم هست که تذکر بدم نقاشی عکس با درستکاری روی عکس و رنگ‌آمیزی آن متفاوت هست.

جایگاه نقاشی در هنر دیجیتال

نقاشی دیجیتالی دست‌کم از پنج جهت در هنر دیجیتالی شناخته شده است:

  1. هنر تولید شده به‌وسیله کامپیوتر: که مستقیماً از هوش مصنوعی کامپیوتر و برنامه‌نویسی آن منشأ گرفته است، و تصویر ایجاد شده نتیجه یک‌رشته از صفرها و یک‌هاست، مثل نوت‌های موسیقی که خودشان به‌خودی‌خود موسیقی به‌حساب نمی‌آیند اما نمادهایی هستند که مشخص می‌کنند موسیقی چگونه نواخته شود.
  2. عکس هنری دیجیتالی: از یک عکس آغاز می‌شود که با درستکاری و تغییر شکل و البته به کمک ابزار دیجیتالی به یک تصویر جدید تغییر میابد.
  3. پویانمایی دیجیتالی: یک سری از نقاشی‌ها و ترسیم‌هاست که لزوماً در یک کامپیوتر ساخته نشده‌اند ولی به کمک یک برنامه کامپیوتری درستکاری و ویرایش شده‌اند.
  4. ویدئوی دیجیتالی: یک سری از عکس‌ها یا ویدئوها است که به همین روش دیجیتالی درستکاری شده و حرکت داده شده‌اند.
  5. نقاشی دیجیتالی سنتی: یک تصویر ساخته شده به همان روش قدیمی که از قلم‌مو برای نقاشی استفاده می‌شد، اما این بار با بوم نقاشی و ابزارهای دیجیتالی.

نقاشی دیجیتال

ابزارهای نقاشی دیجیتال

برای نقاشی دیجیتال حتماً نیاز به تبلت طراحی و قلم نوری هست و بدون قلم نوری کار نقاشی دیجیتال امکان‌پذیر نیست و جزئیات کار با ماوس قابل انجام نیست. چون قابلیت قلم نوری فراتر از موس هست گرچه با ماوس می‌شود توی محیط ایلاستریتور یا Corel طرح اولیه رو اتود بزنند ولی درآوردن خطوط و سایه‌های پوست و پلک و جزئیات چشم و لب و … به‌هیچ‌عنوان با موس قابل‌اجرا نیست. قلم نوری تفاوتی که نسبت به ماوس دارد این است که مثل مداد شما تسلط بیشتری روی محیط کار دارید و سرعت عمل طراحی بالاتر هست.

علاوه بر قلم نوری، تبلت‌های مخصوصی هم برای این کار هستند که بهترین آنها قلم نوری Wacom هست که هم مدهای مختلفی برای مبتدیان و هم مدل هایی برای افراد حرفه ایی در بازار موجود داره که نسبت به تبلت‌های دیگر مناسب تره از لحاظ ماندگاری و راحتی کار با اینها و حساسیت قلم روی تبلت. در بازار تبلت‌های نقاشی دیجیتال دو نوع هستند، با حساسیت‌های متوسط و بالا برای دیجیتال پینتینگ و تبلت‌هایی مجهز به صفحهٔ نمایش سرخود به‌منظور خلق نقاشی‌های دیجیتالی به‌صورت حرفه‌ای و با تمرکز بیشتر، وجود دارند که در شکل زیر نمایش‌داده‌شده است.

تکنیک های نقاشی دیجیتال

در نقاشی دیجیتالی، هنرمند با استفاده از تکنیک‌های نقاشی به خلق آثار هنری خود به‌صورت مستقیم روی کامپیوتر می‌پردازد. تمامی برنامه‌های استفاده شده برای نقاشی دیجیتالی سعی کرده‌اند که از ابزارهای فیزیکی این هنر برای خلق افکت‌های نقاشی استفاده کنند، خصوصاً قلم‌موهای نقاشی که در بسیاری از برنامه‌ها به‌صورت دیجیتالی به سبک‌های مختلف قدیمی مثل رنگ روغن، آبرنگ، اکریلیک، پاستل یا حتی ابزار رنگ‌پاش مورداستفاده قرار می‌گیرند و همچنین هنرمندان می‌توانند قلم موی خود را از ترکیب بافت تصویری و اشکال مختلف ایجاد نمایند، این توانایی برتری‌های آشکار نقاشی دیجیتالی نسبت به سنتی را نمایان می‌سازد.

نقاشی دیجیتالی در عرصه هنر بسیار رشد کرده‌است، از این هنر بیشتر در طراحی مفهومی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شود. برخی از نرم‌افزارهای طراحی دیجیتالی عبارتند از Corel Painter, Adobe Photoshop، Krita، GIMP و ArtRage.

این نرم‌افزارها به کاربران محیطی مشابه یک بوم نقاشی فیزیکی را می‌دهند. از دیگر ابزاری که به رسم تصاویر به کاربران کمک می‌کند تبلتهای گرافیکی هستند که داری صفحه‌ای مسطح و همچنین یک قلم مخصوص هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا خطوط ترسیم شده خود را مستقیماً به کامپیوتر انتقال دهند و تسلط بیشتری روی طرح خود داشته باشند.

نقاشی دیجیتالی دارای مزایا و همچنین معایبی است، در حالی که به هنرمند این اجازه را می‌دهد تا به راحتی با ابزارهای موجود در برنامه‌ها به صورت آزادانه کار کند اما برخی معتقدند هنوز هم هنرمندان، تسلط بیشتری روی بوم نقاشی که به صورت فیزیکی وجود دارد و قلم مویی که در دست می‌گیرند دارند.

منبع: آرت تول

5/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.