بهترین بازی های دورهمی شب یلدا ۱۴۰۰

شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های ما ایرانی‌هاست، در این شب که طولانی‌ترین شب سال است، تمام اعضای خانواده و فامیل دور هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب بیدار می‌مانند. یکی از سرگرمی‌های محبوب این شب انجام بازی های دورهمی با تمام اعضای خانواده می‌باشد. بازی‌های فکری دورهمی یکی از بهترین تفریحات این شب به شمار می‌آیند. انواع بازی های فکری و دورهمی بسیار است که برای ساعت‌ها می‌توانند شما را سرگرم کنند.

حین بررسی بازی های دورهمی مناسب برای این شب  به مقالۀ بهترین بازی های  شب یلدا در سایت رایاد برخوردیم. در ادامه به ارائه خلاصه‌ و گزیده‌ای از مطالب آن پرداخته‌ایم. برای مطالعه کامل مطلب بهترین بازی های دورهمی یلدا اینجا کلیک کنید.

بازی های فکری دورهمی

مهیج بودن بازی های فکری را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت، بازی های رومیزی و کارتی همواره و در هر زمانی بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده‌اند و تجربیات به یادماندنی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

تعداد و تنوع بازی های رومیزی بسیار است، با این حال در ادامه به معرفی برخی از بهترین بازی های فکری دورهمی برای شب یلدا می‌پردازیم.

۱. بازی جالیز

بازی جالیز یک بازی به شدت رقابتی محسوب می شود. همان گونه که از اسم بازی مشخص است این بازی به یک مزرعه تشبیه شده است. به طوری که شما در کنار خانواده می‌توانید به عنوان یک سرگرمی شب یلدا از آن استفاده کنید.

نوع این بازی فکری که می توان از آن به عنوان یک بازی شب یلدایی خاص نام برد به این صورت است که شما باید در هر مرحله کاشت و بازار و خرید محصول هوشمندانه عمل کرده تا بتوانید امتیاز بیشتری کسب کنید.

این بازی به شدت اقتصادی و رقابتی است و نیازمند تمرکز و قدرت ذهن خوانی می‌باشد. ویژگی‌های مختلفی مثل خرید کود و تراکتور و… در بازی تعریف شده است که با مطالعه دفترچه راهنما به راحتی با روند بازی آشنا خواهید شد.

دورهمی شب یلدا

۲. بازی فکری استوژیت

یکی دیگر از سرگرمی های شب یلدا می تواند بازی فکری استوژیت باشد. استورژیت از آن دسته بازی های فکری است که محدودیت سنی نداشته و از کودکان ۸ سال بالا می‌توانند این بازی را انجام دهند. در این بازی تعدادی کارت تعریف شده است که بر روی آن تصاویر خاصی کشیده شده است. به طور کلی این بازی براساس قدرت تخلیل و قصه گویی می باشد. هر بازیکن به ترتیب با توجه به کارتی که دارد باید قصه ای تعریف کند.

این قصه باید به گونه ای مطرح شود که به تصویر درون کارت مربوط باشد. در ادامه، کارت قصه گو با سایر کارت‌ها قاطی شده و سایرین باید کارت قصه گو را پیدا کنند و طبق توضیحات دفترچه راهنما امتیازدهی انجام گیرد. شخص قصه گو می تواند از داستان‌های دیگر، آهنگ، شعر و ضرب المثل‌ها الهام بگیرد.

بازی فکری اولون

بازی فکری اولون یکی از بازی های دورهمی بسیار جذاب و هیجان انگیزی است که حتما خوشتان می‌آید. مهم ترین چیزی که در این بازی مورد توجه واقع می‌شود تقویت احساس وفاداری قلبی و آن هم به گونه‌ای پنهانی و در خفا است. همچنین تقابل دو گروه کلی تعریف شده در گیم پلی این بازی زیبا که شامل گروه نیکی و گروه شر است نیز بر جذابیت آن بسیار افزوده است.

بازیکنان حاضر در این بازی در هر موقعی که بخواهند می‌توانند ادعاهای مختلفی داشته باشند. داشتن توانایی های برتر در زمینه ی استدلال و منطق و نیز حافظۀ قوی می‌تواند به یک گروه برای پیروز شدن بسیار کمک کننده باشد. اگر می‌خواهید یک بازی پر هیجان و با چالش‌های خاص و ویژه را تجربه کنید، بازی آوالون را از دست ندهید.

بازی رومیزی اولون یک بازی جذاب سبک جاسوسی و مخفی است. در آن دو گروه مختلف از بازیکنان در گروه های خیر و شر با یکدیگر به رقابت می پردازند. مهم ترین ویژگی این بازی جذاب لزوم استفاده از منطق و استدلال برای پیشبرد اهداف در بازی و در نهایت رسیدن به پیروزی است.

۳. بازی فکری آخرین ایستگاه

بازی فکری آخرین ایستگاه در سبک بازی‌های دورهمی و مهیج نقش مخفی می باشد. بازی آخرین ایستگاه با هدف پرورش مهارت‌های اجتماعی و قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری به عنوان یک سرگرمی جذاب برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی طراحی شده است.
سناریوی بازی فکری آخرین ایستگاه از این قرار است که یک آدم خفن و حرفه‌ای به اسم مروان خان متواری شده و به سمت سوادکوه مازندران فرار کرده و پلیس هم به دنبال اوست.

بالاخره بعد از کشمکش‌های زیاد ماموران پلیس او را دستگیر کرده و قصد دارند برای محاکمه او را با قطار به تهران بیاورند اما خبردار می‌شوند در راه کوه ریزش کرده و قطار مجبور است مدتی در ایستگاه بین راهی منتظر بماند.

حالا اینکه چرا کوه ریزش کرده؟ یا اصلا چه عامل اصلی سبب ریزش کوه شده تا مروان خان فرصت فرار یابد هنوز معلوم نیست! توقف قطار و اتفاقات این بازی معمایی، تعیین کننده و جهت دهنده بازی خواهد بود. این بازی برای سنین ۱۰ سال به بالا و جمع های ۵ تا ۱۲ سال بسیار مناسب است.

بازی های دورهمی و دسته جمعی یلدا

بازی های دورهمی اصولا به ابزار خاصی برای بازی کردن احتیاج ندارند. این بازی ها به شدت باعث شور و نشاط شده و لحظاتی دلنشین را برای ما به ارمغان می آورند.

از مزیت‌های دیگر این نوع بازی ها به تقویت روابط عاطفی بین اعضای خانواده در هر گروه سنی می توان اشاره کرد. در ادامه تعدادی از این بازی ها را نام برده و به اختصار توضیح خواهیم داد:

۱. پانتومیم

یکی از پر طرفدار‌ترین بازی ها در سال‌های اخیر را بازی پانتومیم می‌توان نام برد . افراد در این بازی به دو گروه تقسیم می‌شوند. به نوبت هر شخص برای اعضای تیم خود کلمه‌ای را اجرا خواهد کرد و هم تیمی‌های او باید کلمه را در زمان تعیین شده حدس بزنند تا تیم امتیاز کسب کند.

کلمه‌های انتخابی توسط تیم حریف و یا از طریق اپلیکیشن‌هایی که وجود دارد انتخاب می‌شوند. همچنین می‌توانیم قبل از بازی تعدادی کلمه روی کاغذ نوشته و درون ظرفی قرار دهیم و شخص به صورت اتفاقی یک کاغذ را انتخاب کرده و بازی را اجرا کند.

دورهمی شب یلدا

۲. جرات یا حقیقت

جرات و حقیقت یکی از نام آشنا ترین بازی ها به شمار می رود. در این بازی می توان با استفاده از یک بطری یا روش‌های دیگر، افراد را به صورت تصادفی برگزید. شخص انتخاب شده باید بین جرات و حقیقت یکی را انتخاب کند.

اگر جرات را انتخاب کند باید کاری گفته می شود را انجام دهد و اگر حقیقت را انتخاب نماید باید به سوالی که پرسیده می‌شود صادقانه پاسخ دهد. این بازی بین نوجوانان طرفدار زیادی دارد و می‌تواند یک انتخاب خوب برای بازی شب یلدا باشد.

۳. مافیا

این بازی برای کسانی که اهل بلوف زدن و بحث و گفتگو هستند بسیار مناسب است. نقش‌های مختلفی برای این بازی تعریف شده که ۴ نقش اصلی را می‌توان مافیا، شهروند، دکترو کارآگاه معرفی کرد.

همه این نقش‌ها به صورت تصادفی انتخاب می شوند. یک نقش دیگری هم در این بازی وجود دارد به نام گاد یا خدا که خدا در این بازی حکم ناظر را دارد و زمانی که شب اعلام می‌شود سوالاتی مطرح می‌کند؛ مثلا در شب که همه افراد به اصطلاح به خواب می‌روند از مافیا می‌خواهد که چشم هایشان را باز کنند و با اشاره نشان دهند که چه کسی را می‌خواهند بکشند.

سپس از دکتر می‌خواهد که به او بگوید چه کسی را می خواهد نجات دهد. در این بازی شهروندان قصد زنده ماندن و مافیا قصد کشتن شهروندان را دارند.

۴. شعر یادت نره

بازی شعر یادت نره از بازی های شب یلدا و هرگونه دورهمی ها به شمار می رود. در این بازی افراد باید ادامه شعر مطرح شده را اجرا کنند تا بتوانند امتیاز کسب کنند. این شعر ها به صورت کاملا تصادفی و از همه سبک‌های موسیقی انتخاب می شود.

شما می‌توانید در این بازی به شیوه پانتومیم عمل کرده و یک سری شعر را از قبل انتخاب کنید یا از اپلیکیشن‌های مربوط به این بازی ها کمک بگیرید. افرادی که حافظه خوبی داشته باشند و همچنین اهل موسیقی باشند برنده این مسابقه مفرح و هیجان انگیز خواهند بود. این بازی می‌تواند در شب های یلدای امسال که همه در منزل و به تنهایی جشن میگیرند مناسب باشد.

در این بخش تلاش شد تا تعدادی از بازی های دورهمی به صورت مختصر شرح داده شود. بازی های متنوع و زیادی برای بازی های شب یلدا مثل  چشمک، صندلی بازی، اسم فامیل، مشاعره، نخند، نقاشی با چشم بسته، ماست خوری و … را می توان نام برد.

۵. بازی بغلی بگیر!

بازی قدیمی و نوستالژی بغلی بگیر یکی از بازی های مهیج و خنده داری است که پیشنهاد جالبی برای جمع های دوستانه است. این بازی محدودیت سنی و نفرات بازیکن ندارد و با هر سن و تعدادی قابل اجراست.

روش انجام بازی: بازی با گفتن جمله بغلی بگیر و با حرکت یک دست از نفر اول آغاز می شود و تا آخرین نفر ادامه می یابد.

نفر اول: بغلی بگیر! نفر دوم: چیو بگیرم ؟
نفر اول: یک کلافه رو! نفر دوم: چیکارش کنم؟
نفر اول: بده بغلی! نفر دوم: بغلی بگیر! وتا آخرین نفر به همین ترتیب ادامه دارد و در هر دور یک کلاف( حرکت یک دست، و یا پا و…) به بازی اضافه میشود. بازی تا جایی ادامه پیدا می کند که یک نفر از بازی حذف شد.

در این مطلب سعی کردیم به معرفی برخی از مهیج‌ترین و بهترین بازی های شب یلدا بپردازیم، بازی های دورهمی که ساعات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورند، امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

شب یلدا خوبی داشته باشید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.