انواع روش‌های برش فلزات

ورق فلزی ماده ای چند کاره است که در مصارف مختلف از قبیل معماری و تزئینی از دیوارها و سقف ها گرفته تا برج سازی و مجسمه سازی استفاده میگردد. این ورق به خاطر توانایی انعطاف پذیری آسان و ساخت اشکال مختلف، مورد توجه است. قبل از استفاده از ورق فلز توسط سازندگان، بایستی آن را به قطعات کوچک برش بدهند، برش فلزات با روش های گوناگونی انجام می شود.

 روشهای مختلف برش فلزات

    فرزکاری:

یکی از روش‌های قدیمی برش فلزات است که در آن تراشه ها با یک سری لبه هایی که روی محیط برش به صورت چرخشی است، از هم جدا می گردد. لبه ها در هنگام برش با قطعه کار در ارتباط هستند اما  مابقی آزادانه حرکت دارند. در نتیجه ، در این روش ما ماشینکاری استاندارد، با برش منقطع میبینیم.

    تراشکاری:

در تراشکاری برش قطعه به حالت گردشی است و توانایی تولید اشکال مختلف از قبیل : مخروطی با تغییر حالت دستگاه را دارد.

    سنگ زنی:

یکی از روش های برش فلزات سنگ زنی است که در خاتمه کار قطعه ای که، نیاز به نتیجه سطح بالا، دقت در شکل و سایز دارد، استفاده می گردد. در سنگ زنی چون قطعه کار را توانمند می سازد تا به اندازه چند میکرومتر از حد تحمل اش، ماشینکاری شود روش پایانی کار است و به طور کلی برای داشتن سطح‌هایی با کیفیت عالی سودمند هستند و میزان قطری که از  قطعه حذف می‌شود،ناچیز است.

  سمباده زنی:

مشابه سنگ زنی ازروش ساییدن استفاده می‌شود  اما میزان ضخامت حذف شده از روی نمونه کار، نسبت به سنگ زنی خیلی ناچیز تر است.

 رزوه زنی:

روش های متنوعی برای تولید پیچ و مهره و رزوه زنی موجود است که کاربرد قلاویز و حدیده،  دستگاه های فرز یا تراش، رولینگ و فرمینگ قابل ذکرند.

قیچی کردن:

یکی از برش های فلزات با دقت پایین است، این روش برای برش های ظریف مناسب نیست ،ولی به طور کلی برای برش ورقه های بزرگ ، که اغلب به حالت رولی تولید می شوندکاربرد دارد. در این روش تیغه ای استفاده می گردد و برش ها معمولا با سایر لبه های برش موجود، هم سو هستند و امکان  برش زدن، در یک زاویه هم انجام پذیر است.

برش اره ای:

با کمک اره نواری در حالت افقی یا عمودی انجام پذیر است و فرایندی تقریبا آهسته ولی تا حد زیادی محکم و مقاوم است، از آن، برای برش زدن اشکال متنوع فلزات می توان استفاده کرد. معمولا، از خنک کننده ای با هدف حذف و کاهش گرمای ایجاد شده  از اصطکاک تیغه اره برش دهنده فلز، استفاده می گردد.

روش‌های برش فلزات

  برش هواگاز:

این برش برای آهن و فولاد کاربرد دارد واز قدمت زیادی برخوردار است. به خاطر ساخت لبه های تمیز و دقیق،  این روش خیلی مناسب و کاربردی است. معمولا برای اندازه های ۱۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر استفاده می گردد  ولی با کمک و همراهی یک سری از روش ها ما را قادر می سازد تا  برای اندازه های ۶ تا ۳۰۰ میلی متر هم  به کار گرفته شوند. این برش ،  نمونه ای از فرایندهای برش حرارتی و گرمایی است. باید توجه داشت که در این برش سوخت اکسیژن، از ترکیب اکسیژن و سوختی مانند استیلن یا پروپیلن، برای ساخت شعله ای که فلز را ذوب می کند، استفاده می گردد.

  برش پلاسما:

از روش های دیگر برش فلزات، برش پلاسما است که از جریانی متمرکز از گاز یونیزه یا پلاسما استفاده می شود. پلاسما در حرارت بسیار زیاد و سرعت بالا جریان دارد و با کمک یک نازل به طرف محل برش هدایت می گردد. زمانی که پلاسما با سطح پایینی تماس داشته باشد، فلز به حالت ذوب شده در می آید. سرانجام فلز مذاب، با جریان گاز یونیزه نازل، از برش دور می گردد. موقعیت آن جریان به طور واضح ، نسبت به ورقه کنترل می گردد تا مسیر برش در نظر گرفته را انجام دهد به دلیل داشتن تنوعی که در قیمت و انجام کار در این روش وجود دارد کاربردی تر است ودر مقابل  روش هواگاز سرعت بهتری داشته و در بازه ۱ میلی متر تا ۳۰ میلی متر قادر است برای برش فلزات استفاده شود که با کمک ابزارات خاصی می توان این بازه را بین ۰.۵ میلی متر تا ۱۶۰ میلی متر ارتقا داد.

  برش لیزری:

ورقه فلزی را با کمک لیزر می توان ، برش داد و لیزر جهت سوزاندن مواد و ایجاد برش دقیق و ظریف است کاربرد دارد. چون با لیزر، برش انجام می شود، ورقه ی فلزی در تماس با شی دیگری آلوده نمی شود. کاربرد دیگر برش لیزری این است که تضمین می کند هیچ تاب خوردگی در ورقه ایجاد نشود، و برشی تمیز و ثابت را تا پایان کار به ما تحویل می دهد،چون دیگر تیغه ای جهت فرسودگی موجود نیست. فایده دیگر لیزرها این است که بسیار سریع هستند و نسبت به روش ها موجود دیگر، انرژی کمتری را مصرف می کنند. این برش به عنوان یکی از روش های جدید در بازه ۱۰  تا ۲۵ میلی متری استفاده می شود. این روش کاربرد بسیار آسانی دارد و می توان بدون اپراتور هم کار برش را اجرا کرد. سرعت لیزر به ضخامت ورقه بستگی دارد به این صورت که در ضخامت های پایین سرعت بالایی در برش دارداما سرعت آن در ضخامت های بالا کم است.

روش‌های برش فلزات

https://parsalaser.com/services/metals-laser

  برش واترجت:

از روش های شناخته شده برش فلزات، برش واترجت است که به جای گرما  از یک جت آب پرقدرت، برای برش فلز استفاده میشود و به همین خاطر هیچ مکانی تحت اثرگرمای موجود نیست. این روش تا حد زیادی دقیق است و ماده را کاملاً تمیز باقی نگه میدارد. این برش در هر نوع فلز با هر ضخامتی استفاده می شد. دو نوع برش واترجت داریم، جت ساینده و واترجت خالص. در روش جت ساینده، یک ماده به آب افزوده می شود، از قبیل گرانیت یا فلز اما در برش فقط با آب، تنها از آب و قدرت خالص جت برای برش مواد استفاده می کنند. جهت برش ورقه ی فلزی، روش جت ساینده انجام می شود و روش جت تنها با آب، برای موادی نرم مثل لاستیک کاربرد دارد.

  برش ورق با گیوتین:

در این برش، فرایندی بسیار تمیز و چهارگوش اجرا می شود. گیوتین با زاویه و فشار مناسبی، برش را انجام می دهد ودارای CNC است که جهت کنترل عملکرد دستگاه با تنظیم فاصله تیغه‌ها و جریان برای انواع ورقه ها استفاده می شود.

و

برش لیزر آهن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.