تینر روغنی

تینر نوعی مایع شیمیایی بوده، که برای رقیق کردن رنگ‌ها از آن استفاده می‌شود. تینر علاوه بر رقیق کردن رنگ، باعث افزایش سرعت تبخیر رنگ و خشک شدن سریع‌تر آن می‌شود. تینر‌ها معمولا با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی تولید می‌شوند. که عبارتند از تینر فوری، تینر روغنی، تینر پلی اورتان، تینر اپوکسی.

رنگ‌های روغنی را معمولا همه ما می‌شناسیم، از این مدل رنگ برای پوشش‌دهی سطوح فلزات مانند درب فلزی منزل استفاده می‌شود. رنگ‌های روغنی به دلیل غلظت بالایی که دارند قابل استفاده نیستد و باید به کمک یک ماده دیگر کمی رقیق شوند. از تینرهای روغنی یا وایت اسپریت، که یکی از انواع تیترهای موجود در بازار است، برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود.

تینر روغنی

در این مطلب قصد داریم تا در مورد تینرهای روغنی، ویژگی‌های آن و کاربردهایی که دارند صحبت کنیم. پس اگر قصد دارید از رنگ‌های روغنی و تینرهای روغنی استفاده کنید تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

تینر روغنی چیست؟

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان کردیم و از نام آن مشخص است، تینر روغنی یا همان وایت اسپریت، نوعی از تینر است که برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی کاربرد دارد. این نوع از تینر بر اساس حلال‌های هیدروکربنی ساخته شده و خاصیت اشتعال پذیری کمتری نسبت به تینرهای فوری دارند. این ماده شیمیایی باعث رقیق‌تر شدن رنگ روغنی می‌شود، همچنین باعث می‌شود تا کار رنگ آمیزی ساده‌تر انجام شود. معمولا هنگام ترکیب کردن رنگ و تینر باید به ازای هر یک کیلوگرم رنگ روغنی، از نیم لیتر تینر استفاده کرد. البته برخی از متخصصان این حوزه معتقدند که نسبت ترکیب رنگ و وایت اسمریت ۳ به ۱ است.

کاربرد تینر روغنی

از رنگ‌های روغنی که مشهورترین نوع رنگ‌های ساختمانی است، برای رنگ کردن درب فلزی منزل، دیوارها، نرده‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شود. این نوع رنگ بدون استفاده از رقیق کننده قابل استفاده نیست، زیرا غلظت بالایی دارد. همچنین سرعت خشک شدن رنگ‌های روغنی کمی کند است. به همین دلیل برای برخی به آن بنزین اضافه می‌کنند تا اولا رقیق شود و دوما سریع‌تر خشک شود. اما این را باید در نظر گرفت که بنزین کیفیت رنگ را پایین آورده و به دلیل اشتعال‌پذیری بالا بسیار خطرناک است.

تینرهای روغنی که به حالت مایع بی‌رنگ و کمی کدر هستند، بهترین و مناسب‌ترین ماده برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی به حساب می‌آیند. زیرا کیفیت و براق بودن رنگ روغنی را کاهش نمی‌دهند. به همین دلیل مهم‌ترین کاربرد این نوع تینر، رقیق کردن رنگ‌های روغنی است.

همچنین از تینرهای روغنی برای پاک کردن سطوح و وسایلی که آغشته به رنگ روغنی هستند، استفاده می‌شود. زیرا قدرت بالایی در حل کردن رنگ‌های روغنی دارند.

ویژگی‌های تینر روغنی

  • یک ماده به حالت مایع است، که ظاهری مات و کدر دارد.
  • سرعت خشک شدن آن کمی آهسته است.
  • توانایی بالایی در حلالیت رنگ‌های روغنی دارد.
  • دارای قدرت تبخیر مناسب هستند.
  • کیفیت و براقیت رنگ‌های روغنی را حفظ می‌کنند.
  • باعث چسبندگی بهتر رنگ به سطح می‌شود.
  • بویی همچون بوی نفت دارد.
  • هنگامی که با پوست دست برخورد می‌کند، پوست کمی چرب می‌شود.
  • کار افشانه کردن یا اسپری کردن رنگ‌های روغنی را ساده‌تر می‌کند.

 نکات ایمنی در مورد نگهداری از تینرهای روغنی

  • دارای مواد شیمیایی است که برای چشم و پوست مضر است، پس باید از تماس با آن‌ها پرهیز شود.
  • استنشاق بوی تینر برای دستگاه تنفسی بسیار زیان‌آور بوده، به همین دلیل بهتر است هنگام استفاده از ماسک استفاده شود.
  • دارای قابلیت اشتعال‌پذیری هستند، پس از قرار دادن آن در مجاورت اشعه نور خورشید و لوازم گرمایشی باید خودداری شود.
  • استفاده از تینر در مکان‌های سربسته بسیار خطرآفرین است و باید در محیط‌هایی که دارای تهویه مناسب هستند، از آن استفاده کرد.
  • این ماده باید در یک ظرف دربسته نگهداری شود.
  • از تخلیه تینر در سیستم فاضلاب شهری باید خودداری کرد.
  • هنگام کار با این ماده شیمیایی بهتر است که یک کپسول آتش نشانی، در دسترس باشد.
  • بهتر است ترکیب تینر با رنگ روغنی، در یک محیط کاملا سرپوشیده انجام نشود.

تفاوت تینر روغنی با تینر فوری

کاربرد و شکل ظاهری این دو ماده مشابه یکدیگر است، یعنی هر دو به حالت مایع بدون رنگ هستند؛ و برای رقیق کردن رنگ‌ه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ماده ۳ تفاوت اصلی با یکدیگر دارند که عبارتند از:

  1. رنگ: تینر فوری کاملا شفاف و همچون آب بوده، اما نوع روغنی کدر و مات است.
  2. بو: تینر فوری بویی همچون استون دارد اما تینر نوع روغنی بوی نفت می‌دهد.
  3. چربی: تینرفوری هنگام آغشته شدن به دست فورا تبخیر می‌شود، اما تینر روغنی کمی دست را چرب می‌کند.

نکات مهم هنگام خرید تینر

ویژگی‌های تینر روغنی

  • مواد شیمیایی را باید متناسب با نیاز خود خریداری کرد، یعنی در صورت عدم نیاز، از خریدن این مواد به مقدار زیاد باید خودداری کرد
  • با توجه به نوع و مدل رنگ باید آن را خریداری کرد، یعنی اگر می‌خواهید از رنگ‌های فوری استفاده کنید تینر روغنی گزینه مناسبی برای رقیق کردن آن‌ها نیست.
  • سرعت تبخیر، نقطه اشتعال، قدرت حلالیت، نقطه جوش و همچنین قابلیت شعله وری از جمله موارد دیگری است که هنگام خرید این ماده باید به آن توجه کرد.

سخن پایانی

تینر روغنی یا وایت اسپریت نوعی ماده شیمیایی و به حالت مایع کدر است، که بویی همچون بوی نفت دارد. از این ماده برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود، زیرا این مدل رنگ‌ها؛ غلظت بالایی دارند و به تنهایی قابل استفاده کردن نیستند. وایت اسپریت علاوه بر رقیق کردن رنگ روغنی، کیفیت و براقیت آن را حفظ می‌کند و باعث می‌شود تا رنگ راحت‌تر بر روی سطح مورد نظر اعمال شود. همچنین به دلیل قدرت حل کردن رنگ‌های روغنی، برای پاک کردن سطوحی که به رنگ روغنی آغشته هستند از وایت اسپریت استفاده می‌شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.