فولیکولیت یا جوش بعد از اصلاح چیست؟ و روش‌های درمان آن

بسیاری از آقایان و بانوان پس از اصلاح صورت و یا موهای زائد خود شاهد به وجود آمد جوش های ریزی روی سطح پوست خود در ناحیه اصلاح شده هستند که باعث نارضایتی و تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی چهرشان می شود.در این مقاله قصد داریم شما را با دلیل ایجاد این جوش ها و روش هایی برای درمان آن آشنا کنیم.

جوش­های کوچک بعد از شیو و اصلاح یکی از نگرانی­هایی است که برای بسیاری از افراد وجود دارد. این جوش­ها با تشدید درد و خارش در ناحیه اصلاح شده باعث نارضایتی افراد می­شود. به علاوه اینکه در مواردی این جوش­ها روی صورت یا گردن باشد زیبایی را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم شمارا با دلیل ایجاد این جوش­ها و روش­هایی برای درمان آن­ها آشنا کنیم.

در ابتدا بهتر است بدانید که جوش بعد از اصلاح یا در اصطلاح پزشکی فولیکولیت از مشکلات رایج پوستی است که برای خیلی از افراد پیش می آید و در اکثر موارد خود به خود خوب می شوند.

پیش از ادامه بهتر است به این نکته اشاره کنیم که در اصطلاحات پزشکی در غالب موارد این جوش­ها را فولیکولیت می­نامند که یکی از شایع­ترین مشکلات پوستی است که در اکثر موارد نیز بدون اقدام خاصی و به صورت خود به خود خوب می­شود.

فولیکولیت چیست؟

فولیکول­ها در واقع یک سری حفره­هایی هستند که دور ریشه مو را می‌پوشانند پس در هر نقطه از بدن که مو وجود داشته باشد قطعا فولیکول نیز وجود دارد.

محل تشکیل فولیکولیت در لایه درم پوست می‌باشد و در مناطقی از بدن که اصطحکاک بیشتر است مانند ران، باسن،گردن،زیربغل و مناطقی که شیو انجام می‌شود فولیکولیت بیشتر ایجاد می شود.

انواع فولیکولیت کدام است؟

  • فولیکولیت باکتریای: شایع ترین شکل فولیکولیت است که یک برجستگی سفید خارش دار پر از چرک است.
  • فولیکولیت آب گرم: هنگام شنا کردن در استخر، استفاده از حوضچه آبگرم یا حتی هنگام استفاده از وان و دوش آب گرم برآمدگی های قرمز رنگ و گرد و خارش دار را مشاهده می کنید.
  • فولیکولیت بعد از اصلاح: در مواردی که پوست حساس است یا پیش از اصلاح سطح پوست کاملا تمیز نمی شود امکان به وجود آمدن این ضایعات به وجود می آید.

فولیکولیت

دلیل به وجود آمدن جوش بعد از اصلاح چیست؟

فولیکولیت در حقیقت التهاب فولیکول است. فولیکول مو ممکن است به خاطر عفونی شدن یا به دلایلی دیگر ملتهب شود. این التهاب باعث تورم فولیکول زیر پوست می­شود که زیر پوست برجسته به نظر می­آید. این برجستگی­ها چون معمولا با درد و احساس خارش همراه است آزاردهنده است. موارد زیر افزایش رسیک فولیکولیت را به همراه دارد:

اگر زیاد اصلاح می­کنید.

اگر طولانی مدت از آنتی­بیوتیک­های خوراکی استفاده می­کنید.

اگر اضافه ورن دارید یا چاق هستید.

اگر سابقه دیابت دارید.

اگر زمان زیادی را در وان آب گرم یا سونا می­گذرانید و از بهداشت آن محیط به طور کامل مطمئن نیستید.

درمان جوش بعد از اصلاح چیست؟

در اکثر موارد جوش بعد از اصلاح خود به خود بعد از کمتر شدن التهاب (التهاب به خاطر اصطکاک یا شیو کردن یا لیزر یا…) از بین می رود. دربعضی از موارد التهابات دردناک می شوند و نیاز به مراجعه با پزشک دارند، پزشک‌های معالچ اکثرا برای درمان از آنتی بیوتیک های موضعی استفاده می کند یا ضد دردها مثل ژلوفن یا استامینوفن را تجویز می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که در درمان جوش بعد از اصلاح بهتر است رعایت شود در طول درمان اجازه دهید موهای شما رشد کند و از کندن یا شیو کردن آن ها بپرهیزید. باز هم بهتر است اشاره کنیم که در اکثر موارد این فولیکولیت ها خودبه خود درمان می شود و مرطوب کردن آن ها و استفاده از کرم های ضد حساسیت بهترین درمانی است که می شود برای آن ها استفاده کرد

چگونه از ایجاد جوش بعد از اصلاح جلوگیری کنیم

در زمان درست اصلاح کنید

بهترین زمان برای اصلاح بعد از حمام است، زیرا پوست شما گرم، مرطوب است و پاک از کثیفی و سلول های مرده پوست است که می توانند در تیغ شما قرار بگیرند. اگر می خواهید بدون دوش گرفتن ریش خود را اصلاح کنید، از کمپرس گرم استفاده کنید (یک دستمال تمیز، گرم و مرطوب را روی پوست خود قرار دهید تا پوست خشک را نرم کرده و فولیکول ها را باز کند). بهترین زمان برای اصلاح بعد از حمام است، زیرا پوست شما گرم، مرطوب است. سلول­های مرده در سطح پوست وجود ندارد که باعث مسدود شدن منافذ پوست شود.

پوست خود را مرطوب کنید

اگر پوست شما به اندازه کافی مرطوب نیست، آن را با آب گرم بپاشید، سپس از کرم موبر، روغن یا ژل متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، حتما به دنبال کرم موبر ملایم باشید.اگر در حمام نیستید یا پوست شما به حد کافی مرطوب نیست بهتر است ابتدا مقداری با آب گرم پوست خود را ماساژ دهید سپس برای شیو یا هر روش دیگر اقدام بفرمایید. به خاطر داشته باشید اگر پوست حساسی دارید حتما بعد از آن اقدامات لازم مثل استفاده از مرطوب کننده­های سبک را انجام دهید.

مو های خود را در جهت درست اصلاح کنید

حتما تیغ را در جهت رشد مو – نه مخالف آن روی صورت خود بکشید. این کار به شما کمک می کند که هم از سوختگی تیغ و هم از ایجاد جوش بعد از اصلاح جلوگیری کنید.اصلاح موها با تیغ در جهت رشد مو به شما این امکان را می­دهد تا فولیکول مو را در زیر پوست تحریک نکنید. تحریک شدن فولیکول ممکن است به التهاب آن ختم شود.

پوست صورت خود را بعد از اصلاح بشویید

بعد از هر بار اصلاح تیغ را تمیز بشویید. پس از اتمام کامل اصلاح، یک بار دیگر تیغ را با آب داغ تمیز کنید و آن را در مکانی خشک نگهداری کنید تا خود تیغ بین هر اصلاح کاملا خشک شود.مطمئن شوید که بعد از اصلاح پوست خود را به طور کامل شست و شو می­دهید. شست و شوی پوست مانع از تجمع سلول­های مرده پوست در سطح پوست شده به علاوه باکتری­ها و دیگر میکرواورگانیسم­های نیز با شست و شوی صحیح از بین می­روند.

به تیغی که با آن اصلاح می کنید اهمیت دهید

اگر صاحب یک تیغ یکبار مصرف هستید، آن را هر پنج تا هفت بار تعویض کنید تا از تحریک پوست، فولیکول جلوگیری کرده باشید.

پوست صورت خود را مرتب بشوید

سعی کنید صورت خود را از جمله ناحیه موهای صورت – دو بار در روز (صبح و شب) با پاک کننده های ملایم پوست و یا صابون های ضد باکتری بشویید.

5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.