شرایط تحصیل رشته پزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک خانه قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های پزشکی اروپا به حساب می آید. تحصیل پزشکی در چک بسیاری از دانشجویان بین المللی را به این کشور جذب می کند. بیش از ۶۰۰۰۰ دانشجوی بین ‌المللی در حال حاضر در دانشگاه‌های چک تحصیل می‌کنند. رشته‌ های گروه پزشکی و علوم بهداشتی به عنوان محبوب ‌ترین رشته های تحصیلی در این کشور، انتخاب شده ‌اند.

بالاترین سطح دانش به طور سنتی توسط بزرگترین مؤسسات آموزشی در اروپا ارائه می شود. برخی از این موسسه ها در کشور چک واقع شده اند. فاکتورهای اولیه برای انتخاب تحصیل پزشکی در چک، شهریه مقرون به صرفه و کیفیت بالای آموزشی است که دانشگاه های آن ارائه می دهند. در این مقاله از مجموعه آسپیان، به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در چک می پردازیم.

موقعیت جمهوری چک در اروپا
جمهوری چک در اروپای مرکزی واقع شده و با آلمان در شمال، اتریش در جنوب و لهستان در شرق، مرز مشترک دارد. جمهوری چک یک کشور توسعه یافته است و تعهد آن به ارائه انواع خدمات با کیفیت بالا، پس از ورود شما به آن کشور برایتان آشکار می شود. این کشور به سه منطقه جغرافیایی بوهمیا، موراویا و سیلزیای چک تقسیم شده است.

جمهوری چک کشوری مترقی است و مردم آن به آزادی ها و نگاه سکولار خود به زندگی بسیار افتخار می کنند. این فلسفه در نظام آموزشی این کشور نیز بسیار رایج است. جمهوری چک یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان را به ویژه در زمینه رشته های پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشتی دارد.

دانشگاه های محبوب پزشکی در جمهوری چک
دانشکده پزشکی اول دانشگاه چارلز یکی از قدیمی‌ ترین دانشکده ‌های پزشکی در جهان و همچنین یکی از محبوب ‌ترین مکان ‌ها برای تحصیل در گروه رشته های پزشکی است. فارغ التحصیلی از یکی از دانشکده های پزشکی چارلز، به معنای به دست آوردن موقعیت خاصی است که هم مورد قدردانی کارفرمایان و هم جامعه چک قرار می گیرد.

دانشگاه ماساریک در برنو به نام اولین رئیس جمهور چکسلواکی توماش گاریگ ماساریک نامگذاری شده است. برنو همچنین خانه تنها دانشکده دامپزشکی جمهوری چک، UVPS است. آموزش در دانشکده پزشکی در این شهر به گونه ای برنامه ریزی شده که دانشجویان بیشتر وقت خود را به تمرین اختصاص دهند.

در نهایت، شهر اولوموک این کشور، مسلماً “شهر دانشجویی اروپا” محسوب می شود. زیرا تقریباً بیست درصد از جمعیت شهر را دانشجویان تشکیل می دهند. دانشکده پزشکی و دندانپزشکی واقع در این شهر که پالاتسکی نام دارد، به عنوان یک موسسه پیشرو برای تحصیل پزشکی در جهان شناخته می شود.

  • پزشکی در دانشگاه چارلز جمهوری چک

دانشگاه چارلز، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه جمهوری چک است و پنج دانشکده پزشکی دارد. از این میان، سه دانشکده در شهر پراگ قرار دارند. دانشکده اول پزشکی دانشگاه چارلز در شهر پراگ، بیشترین دانشجو را برای رشته پزشکی عمومی جذب می کند. دومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز، در پراگ، برنامه  تحصیلی گسترده ای شامل مطالعات در زمینه اطفال را حفظ کرده است. این دانشکده محبوب ترین دانشکده پزشکی در بین داوطلبان است. تحصیلات در دانشکده پزشکی سوم در ساختار متفاوت است. مدیریت دانشکده تغییرات مفهومی را در دهه ۹۰ ایجاد کرد و آموزش پزشکی را به سه دوره تقسیم کرد. دو دانشکده دیگر در شهرهای پیلسن و هرادتس کرالووه قرار دارند. این دو دانشکده نیز از نظر ساختار تحصیلی، برنامه های اصلی دانشگاه چارلز را دنبال می کنند.

  • پزشکی در دانشگاه ماساریک جمهوری چک

دانشکده پزشکی دانشگاه ماساریک در شهر برنو واقع شده است. این دانشکده شامل ۱۲ موسسه نظری، ۵۴ کلینیک و در مجموع ۸ بخش می باشد. دانشکده پزشکی در پردیس جدید دانشگاه ماساریک قرار دارد که یکی از بهترین دانشکده های اروپای مرکزی است. سالن های سخنرانی و آزمایشگاه های دانشکده دارای آخرین استانداردهای آموزشی هستند. دانشجویان می توانند از سال اول به پروژه های تحقیقاتی دانشکده بپیوندند.

  • پزشکی در دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک

یکی دیگر از بهترین دانشکده های پزشکی در چک، دانشکده پزشکی دانشگاه پالاتسکی در شهر اولوموک است. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه بخش موراویا و دومین دانشگاه قدیمی جمهوری چک است. بیمارستان آموزشی این دانشگاه نیز بزرگترین بیمارستان اولوموک محسوب می شود. سالانه ۳۲۰۰ متقاضی برای تحصیل به اینجا می آیند و ۲۲۰ نفر در برنامه پزشکی عمومی ثبت نام می کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در چک
پذیرش تحصیل پزشکی در جمهوری چک مستلزم تحصیل در دبیرستان در رشته تجربی است. نمره بالا در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک و تسلط به زبان انگلیس، می تواند شانس شما را برای اخذ پذیرش، بسیار بالا ببرد.

پس از ارائه مدارک اولیه، مصاحبه ای توسط دانشگاه انجام می گردد. در این مصاحبه، شما باید آنها را متقاعد کنید که فرد مناسبی برای تحصیل در آن دانشگاه هستید. پس از انجام مصاحبه، لازم است در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید. آزمون ورودی هر دانشگاه نیز در تاریخ های مختص به همان دانشگاه برگزار می شوند.

برای شرکت در این آزمون های ورودی، لازم است به نمایندگان و برگزار کنندگان رسمی این آزمون در کشورهای مختلف مراجعه کنید. در ایران، مجموعه آسپیان، نماینده رسمی سه دانشگاه چارلز، ماساریک و پالاتسکی است. مجموعه آسپیان، علاوه بر برگزاری جلسات آزمون های ورودی این دانشگاه ها، دوره های آمادگی برای این آزمون ها را برگزار کرده و شانس شما را برای کسب نمره قبولی در آزمون بالاتر می برد.

هزینه تحصیل پزشکی در چک
یکی از مهم ترین مسائل برای انتخاب دانشگاه یا کشور مقصد برای یک دانشجوی بین المللی، هزینه تحصیل است. هزینه ها برای تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی معمولا بالاست. پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی در چک، باعث شده تا این کشور، در میان دانشجویان بین المللی محبوبیت زیاد داشته باشد.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در جمهوری چک کمتر از سایر مقاصد تحصیلی محبوب در اروپاست. به عنوان مثال، هزینه تحصیل پزشکی در ایرلند تقریبا ۳ برابر بیشتر از جمهوری چک است.

هزینه تحصیل برای برنامه های پزشکی و دندانپزشکی در جمهوری چک بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ دلار است. با این حال، دانشجویان باید سایر هزینه های زندگی را نیز بپردازند. هزینه زندگی ماهانه بین ۳۵۰-۷۰۰ دلار برای اقامت، غذا و سفر است. با این حال، هزینه زندگی بر اساس مکان و عادات مخارج شخصی ممکن است متفاوت باشد.

مزایای تحصیل پزشکی در چک
دانشکده های پزشکی در چک، دارای برنامه هایی برای دو مدرک آکادمیک هستند. این بدان معناست که دانشجویان می توانند از این فرصت استفاده کرده و چندین دوره را در جمهوری چک بگذرانند. سپس به عنوان مثال در ایالات متحده تحصیلات خود را ادامه دهند. برنامه های تبادل دانشجو، به طور قابل توجهی دانش و توانایی های ارتباطی دانشجویان پزشکی در این کشور را گسترش می دهد.

از طرفی، تحصیل پزشکی در چک نه تنها تضمین کننده دانش با کیفیت است، بلکه فرصتی برای دست یابی به شغلی با درآمد بالاست که برای اکثر افراد در جامعه امروز، اهمیت دارد. نمایشگاه کار که هر ساله توسط دانشگاه های جمهوری چک برگزار می شود، فرصت های شغلی عالی را برای فارغ التحصیلان جوان با چشم انداز رشد شغلی و پیشرفت حرفه ای فراهم می نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.