دستگاه سیل وکیوم چیست؟ معرفی انواع و کاربردها

امروزه دستگاه سیل وکیوم به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه بسته بندی ظروف غذایی مورد استفاده تولیدی ها، کسب و کارهای کوچک خانگی، کارگاه ها و کارخانه های بزرگ صنعتی قرار می گیرد.

دستگاه سیل از جمله دستگاه های بسته بندی بسیار پرکاربرد و پر استفاده برای بسته بندی انواع سالاد و سبزی، فلافل و ناگت، انواع نوشیدنی ها، عسل و مربا و ترشی و … می باشد. این دستگاه با نام های سیل وکیوم، سیل کن و سیل پک نیز شناخته می شود. قیمت دستگاه بسته بندی سیل در مدل های اتومات، نیمه اتومات و دستی با توجه به ابعاد ظرف و تیراژ تولید مشخص می شود.

در این مقاله قصد داریم به معرفی مدل های مختلف دستگاه بسته بندی سیل بپردازیم و از ویژگی ها، کاربرد و عملکرد آن در دنیای مدرن امروز صحبت کنیم، پس اگر قصد خرید و آشنایی با این دستگاه را دارید، با ما همراه باشید تا این دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

دستگاه سیل وکیوم چیست؟

سیل وکیوم به گونه ای طراحی شده است که مواد غذایی مختلف از جمله گوشت، ماهی، سالاد، سبزیجات، ترشی جات، قارچ و خشکبار و… را برای مدتی تازه نگه می دارد و برای مصارف مختلف در مکان هایی هم چون: رستوران ها، هتل ها، فست فودی، فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی، سوپر مارکت ها و… به کار گرفته شود.

این دستگاه با خارج کردن هوای داخل ظرف و هم چنین تزریق گازهای نگه دارنده، مانع از فساد و خراب شدن مواد غذایی می شود و از بو گرفتن مواد غذایی جلوگیری می کند.

سیل وکیوم

تفاوت دستگاه سیل و سیل وکیوم

یکی از انواع دستگاه بسته بندی سیل، دستگاه سیل وکیوم است که با به کارگیری در اصناف مختلف، از ویژگی ها و عملکرد ویژه ای برخوردار است و تفاوت مشخصی با دستگاه سیل که خود شامل سیل حرارتی و القایی است، دارد.

با تخلیه هوای داخل بسته بندی و تزریق گازهای نگه دارنده مانند CO2 و N2 نه تنها کیفیت و ماندگار مواد غذایی را افزایش می دهد، بلکه باعث حفظ و تازگی مزه، طعم، رنگ و شکل آن می شود.

با توجه به تعریفی که از دستگاه بسته بندی سیل وکیوم داشتیم، می توان گفت تنها تفاوتی که دستگاه سیل با سیل وکیوم دارد، تخلیه هوای داخل ظرف های مختلف است.

انواع دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی، دستگاه های مختلفی در جهت سهولت و سرعت کارها طراحی و ساخته شده اند که دستگاه سیل یکی از این موارد می باشد.

دستگاه های بسته بندی سیل بسیاری از مشکلات بسته بندی، محافظت محصول و آلودگی را حل نموده و با ایجاد ظاهری زیبا و شکیل امکانات خوبی را جهت بازاریابی و جلب نظر مشتریان، هم چنین حمل و نقل آسان، ارائه داده است.

مدل های مختلف دستگاه سیل وکیوم ، با قابلیت خارج کردن هوای داخل ظروف و پلمپ کردن دهانه آن، با تعداد قالب ها و سرعت های تولید مختلف، ساخته می شوند. دستگاه بسته بندی سیل وکیوم از کارآمد ترین دستگاه های مورد استفاده در صنعت بسته بندی مواد غذایی است و وجود سیستم وکیوم در آن سبب شده تا مدت زمان ماندگاری محصولات مختلف افزایش یابد.

در ادامه سعی داریم شما را با انواع مختلف دستگاه سیل وکیوم و کاربرد و ویژگی های آن آشنا کنیم.

دستگاه سیل وکیوم رومیزی

دستگاه سیل رومیزی یکی از دستگاه های سیل وکیوم است که با ابعاد کوچک و مناسبی که دارد برای افرادی پیشنهاد می شود که تمایل دارند در محیط های کوچک، کسب و کار خانگی خود را راه اندازی و دستگاه را به آسانی جابجا کنند و کسب درآمد نمایند.

هم چنین هتل ها، فروشگاه های زنجیره ای، رستوران ها، فروشگاه های آبمیوه و بستنی، کافی شاپ ها می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

عملکرد این دستگاه با توجه به شکل ظرف و قالب تعریف می شود، به این صورت که قالب به واسطه رفت و آمد کشو وارد دستگاه شده و پس از پلمپ شدن، از دستگاه خارج می شود.

سیل وکیوم

دستگاه سیل کن خطی

دستگاه سیل وکیوم خطی در انواع مدل های تک لاین، دو لاین، سه لاین و… به صورت اتوماتیک طراحی و ساخته می شود و از این رو کار با این دستگاه بسیار راحت است.

این مدل دستگاه برای سیل کردن مواد غذایی با ظروف پلاستیکی از جنس  PP، PE، PET مناسب می باشد و با داشتن مکنده های قوی که در دستگاه تعبیه شده است، هوای داخل ظرف را تخلیه و محصول را برای مصرف آماده می کند.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که پس از قرارگیری ظرف بر روی ریل دستگاه و هدایت به سمت قالب، فشار و حرارت تولید شده باعث پرس شدن فویل آلومینیومی بر روی دهانه ظرف می شود و عمل سیل انجام می گیرد و ظرف از دستگاه خارج می شود.

دستگاه سیل وکیوم روتاری

قالب دستگاه سیل روتاری به صورت دوار طراحی شده است و با چرخش آن سیل ظروف با سرعت بیشتری انجام می گیرد و قابل استفاده برای ظرفیت های بالا و متوسط می باشد.

این دستگاه در انواع مدل های سیل لیوان، چهارگوش و غیره در شکل های دو قالب و چهار قالب و… طراحی و ساخته می شود.

دستگاه به صورت اتوماتیک عمل سیل و خارج کردن هوای داخل ظرف را طی یک مرحله و به صورت همزمان با نصب وکیوم و تزریق گاز انجام می دهد.

کاربرد دستگاه سیل در صنایع مختلف

دستگاه سیل وکیوم با توجه به ویژگی هایی هم چون: مجهز به سیستم کنترل میزان کشش رول و سیستم مانیتورینگ برای کنترل عملیات دستگاه، امکان نصب تاریخ زن به دستگاه و بدنه استنلس استیل، قابلیت باز و بسته شدن رول به صورت اتوماتیک و…. از کاربردهای فراوانی برخوردار است.

از جمله ی این کاربرد ها می توان به استفاده از دستگاه سیل در صنایع مختلف غذایی، لوازم آرایشی، بهداشتی، قطعات خودرو، داروسازی، شیمیایی، لاستیک، سیمان و… اشاره کرد.

قیمت دستگاه سیل وکیوم

فاکتورهای مختلفی بر قیمت نهایی انواع دستگاه سیل وکیوم تاثیر گذار هستند که از جمله آنها می توان به مواردی هم چون: نوع دستگاه، عملکرد، تعداد قالب ها، قطعات تشکیل دهنده، گارانتی، برق مصرفی و… اشاره کرد.

اما نکته ای که حائز اهمیت است، شرکت سازنده دستگاه می باشد که اگر از اعتبار کافی برخوردار باشد و دستگاه های باکیفیت، استاندارد و ضمانت ارائه دهد، تا حدی می توان نسبت به کیفیت و اصل بودن دستگاه اطمینان حاصل کرد که این امر با مشاوره و بازید حضوری از شرکت و خرید دستگاه انجام می پذیرد.

سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم به تشریح انواع دستگاه سیل وکیوم بپردازیم و ویژگی ها، و عملکرد و کاربرد آن ها را مورد بررسی قرار دهیم، آنچه که شما باید هنگام خرید این دستگاه ها در نظر داشته باشید، میزان بودجه ی در نظر گرفته شده، فضای کاری و شرکت معتبر است که خدمات پس از فروش و گارانتی و هم چنین مشاوره به صورت رایگان را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

برگرفته از سایت (https://machinsaz.com/)

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.