وزن و استحکام تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی تخته سه لا به دلیل نحوه ساختاری که دارد استحکام و دوام بالایی داشته، به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد برای استفاده در پروژه های خود شده است. یکی از دلایل استحکام و دوام بالای این تخته چوبی نوع قرارگیری ورقه های چوبی بر روی یکدیگر است که با استفاده از چسب مخصوص به هم می چسبند. تغییر الگو در هر لایه باعث می شود که تخته سه لا مقاومت بالایی نسبت به حالت اولیه خود داشته باشد.

عوامل موثر در استحکام تخته سه لایه

از آنجایی که تخته سه لایه در انواع مختلفی تولید و در صنایع گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، بسته به نوع هر پروژه تخته سه لا متفاوتی استفاده می شود. به عنوان مثال، برای ساخت قالب های بتنی، پله ها و کفپوش های صنعتی به قوی ترین تخته سه لا موجود در بازار نیاز است. در ادامه با ما همراه باشید تا عوامل بیشتری که باعث می شود تخته سه لا مقاومت بیشتری داشته باشد، اشاره کنیم. اگر علاقه مند هستید، اطلاعات بیشتری در رابطه با تخته سه لایه بدانید، مقاله انواع تخته سه لایه موجود در بازار را مطالعه نمایید.

استحکام تخته سه لایه

۱. ضخامت تخته سه لایه

همانطور که مطلع هستید، هر مقدار ضخامت تخته سه لا بیشتر باشد، استحکام و دوام بالاتری در برابر تغییرات محیطی دارد. یکی از متداول ترین ضخامت های این محصول چوبی، تخته سه لا ¾ اینچی می باشد. شما می توانید تخته سه لا صنوبر، با ضخامت ۱ اینچ را برای پروژه های ساختمانی سنگین خود استفاده کنید.

هنگام خرید این محصول به این نکته توجه داشته باشید، تخته سه لایه هایی که ضخامت یکسان دارند، لایه های آنها باهم متفاوت است. به عنوان مثال، یک قطعه تخته سه اینچی بسته به کیفیت مورد نظر، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ لایه داشته باشد. اگرچه تعداد لایه ها متفاوت است؛ اما وزن کلی برای تخته سه لا با ضخامت های یکسان و نوع چوب تقریباً به یک اندازه می باشد.

۲. لایه های تخته

تخته چندلایی
یکی از عوامل اصلی در استحکام تخته سه لایه، بررسی تعداد لایه های ساخته شده در آن می باشد که هر مقدار تعداد لایه ها بیشتر باشد، تخته سه لا قوی تر بوده؛ در نتیجه محصول مورد نظر کیفیت بهتری دارد. الوار چوبی با استحکام متوسط، ​​بین ۴ تا ۷ لایه دارد و وقتی صحبت از تخته سه لا با استحکام متوسط ​​می شود، می توانید تقریباً برای هر پروژه ای که خارج از پروژه های صنعتی است از آن استفاده کنید.

۳. گونه چوب

یکی از عواملی که بر وزن و استحکام سازه تاثیر گذار است، گونه چوب مورد استفاده شده می باشد. رایج ترین الوار چوبی که می توان به آن ها اشاره کرد، مخروطیان هستند که در دسته چوب های نرم قرار داشته و تراکم کمتری نسبت به گونه های سخت دارند. به عنوان یک قاعده کلی، وزن تخته چندلای چوب سخت حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد بیشتر از چوب نرم است.

برخی از تولیدکنندگان این ضعف را با استفاده از چسب بیرونی برای چسباندن لایه ها برطرف می کنند؛ زیرا استفاده از این نوع چسب روی تخته چندلایه باعث می شود در طی زمان، تخته سه لا قوی تر از تخته چندلای سخت شود. علاوه براین، سبب جلوگیری از رطوبت شده که این امر موجب می شود الوار چوبی از هم باز نشود.

۴. استفاده از مواد شیمیایی

بعضی از چوب های مورد استفاده دارای مواد نگهدارنده شیمیایی هستند که به طور قابل توجهی سنگین تر از الوار دیگر است. استفاده از این مواد باعث شده تا چوب در برابر پوسیدگی و حشرات دوام بالایی داشته باشد؛ به همین دلیل از این الوار چوبی معمولاً در فضای باز استفاده می شود. مواد شیمیایی مایع مورد استفاده برای محافظت در برابر عناصر به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می شود. البته، تخته سه لا، مانند تمام الوار فرآوری شده، به مرور زمان خشک و سبک تر می شود.

۵. چگالی تخته سه لا

پلای وود
همانطور که در بالا در مورد تفاوت وزن بین چوب سخت و چوب نرم اشاره کردیم، گونه های مختلف چوب چگالی متفاوتی نیز دارند. بنابراین، وزن الوار با جرم یکسان می توانند از گونه ای به گونه دیگر بسیار متفاوت باشند. به عنوان مثال چوب های سخت دارای چگالی بیشتر و در نتیجه وزن متفاوت هستند. تخته چندلای چوب سخت ساخته شده با هسته توس به طور قابل توجهی متراکم تر از یک تکه تخته سه لا ساخته شده با هسته صنوبر است.

۶. اندازه

یکی از مشخص ترین شاخص ها برای وزن الوار چوبی اندازه آن می باشد که بیشتر ورق های تخته سه لا در استانداردی بین ۴ تا ۸ فوت ارائه می شود.  اما نکته قابل توجه در این است که برای پروژه های کوچک دانستن وزن این نوع تخته مهم نبوده و کاربردی برای شما ندارد، اما برای کارهایی مانند ساخت یک طبقه یا سقف این موضوع بسیار مهم است.

قیمت و خرید تخته چند لایه

همانطور که گفته شد، وزن و استحکام تخته سه لایه بر اساس عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. اما نکته قابل توجه در این است که علاوه بر موارد گفته شده، استحکام محصولات چوبی به نوع برند و کارخانه تولیدی بستگی دارد تا محصول تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار باشد. اگر به دنبال تخته سه لایی با کیفیت هستید، ما به شما مجموعه مدحت وود را برای خرید تخته سه لایی و فروش تخته سه لایی روسی در تهران معرفی می کنیم.

تخته سه لا می تواند به طور قابل توجهی بسته به نوع و مقدار چوب استفاده شده در تخته سه لا متفاوت باشد. برخی از تخته چندلایه ها از چوب نرم بیشتری نسبت به سایرین استفاده می کنند که باعث سبک تر شدن آنها می شود. همه این همین عوامل باعث می شود که قیمت الوار چوبی متغییر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید و قیمت محصولات چوبی مقاله راهنمای خرید تخته چند لایه و عوامل موثر بر قیمت آن را مطالعه نمایید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.