بهترین ورزش‌ها برای خم شدن زانو و مفاصل بعد از عمل مفصل

زمانی که شما جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می دهید لازم است تا برخی ورزش ها و حرکات را انجام دهید تا پای شما به مفصل جدید عادت کند و برای انجام کارهای مختلف مثل خم کردن زانو یا نشست و برخواست با مشکل مواجه نشوید.

به صورت کلی اهمیت ورزش و فیزیوتراپی به این اندازه است که می توان گفت اگر شما نسبت به انجام آن ها دقت نداشته باشید، به نوعی پروسه درمان شما کامل نمی شود و دوران نقاهت طولانی تری خواهید داشت.

در ادامه این مطلب به شما توضیح خواهیم داد که انجام چه ورزش هایی برای شما مناسب می باشد و اهمیت آن ها تا چه حد است؛ بنابراین اگر قصد انجام تعویض مفضل زانو را دارید و یا در دوران نقاهت این جراحی هستید، حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ورزش های اولیه پس از تعویض مفصل زانو

ورزش زانو

برخی از ورزش های سبک می باشند و بیمار این امکان را دارد که از لحظات اول پس از تعویض مفصل زانو یا عمل پارگی مینیسک زانو آن ها را انجام دهد. البته طبیعی است که این حرکات موجب درد و ناراحتی برای بیمار شود اما این اطمینان را داشته باشید که با پیوستگی در انجام آن ها روند بهبودی شما سریع تر می شود.

تقویت عضلات چهار سر ران

برای انجام این تمرین باید یک حوله کوچک را لوله کنید و کمی بالا تر از مچ پای خود بگذارید، در این حالت باید پاشنه پای شما کمی از سطح زمین بالاتر باشد.

سپس عضلات ران خود را منقبض کنید و در حالی که اندام تحتانی خود را صاف می کنید سعی کنید تا پشت زانو را را به زمین نزدیک کرده و به سمت پایین فشار دهید.

پس از چند ثانیه عضلات خود را رها کنید و مجدد تمامی حرکات را تکرار کنید تا حدی که در قسمت ران خود احساس خستگی کنید.

بلند کردن ساق

زانوی خود را به صورت مستقیم نگه دارید و در همین حالت پاشنه پای خود را برای چند سانتی متر از زمین بلند کنید و پس از چند ثانیه پای خود را پایین بیاورید. این تمرین را مشابه حرکت قبل تا زمان خستگی تکرار کنید.

البته دقت داشته باشید که برای انجام تمامی این حرکات باید با دکتر جراح زانو خود صحبت داشته باشید و در ابتدا از او مشورت بخواهید.

خم کردن زانو در حالت خوابیده

برای انجام این نرمش در حالت پشت دراز بکشید و در حالی کخ پاشنه پای شما روی زمین قرار دارد تا جای که توان دارید زانوی خود را خم کنید. چند ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس پای خود را دراز کرده و مجدد آن را تکرار کنید.

خم کردن زانو در وضعیت نشسته

ورزش خم کردن زانو

برای انجام این تمرین لازم است که روی تخت یا صندلی نشسته باشید به طوری که پای شما در حالت آویزان باشد؛ پای سالم خود را در زیر پای جراحی شده قرار دهید و سپس زانوی جراحی شده را جایی که می توانید خم کنید، چند ثانیه این حالت را حفظ کنید و دوباره آن را تکرار کنید.

پمپ مچ پا

در این نرمش برای حرکت دادن مچ پای خود کف پا را بالا و پایین کنید، این نرمش جزو مواردی است که بلافاصله پس از عمل زمانی که در تخت قرار دارید نیز می توانید آن را انجام دهید.

از دیگر مزایا انجام این تمرین در این است که از ایجاد لخته خون در پاها پیشگیری می شود و سبب بهبود گردن خون می شود.

ضربه زدن به حالت خوابیده

این تمرین نیز برای عضلات چهار سر بسیار مفید است، به این منظور روی زمین به صورت طاقباز بخوابید و یک حوله لوله شده یا قوطی بزرگ را زیر زانو قرار دهید. پای خود را به طور مستقیم نگه دارید و برای چند ثانیه این وضعیت را حفظ کنید و پس از مقداری استراحت دوباره آن را تکرار کنید.

البته علاوه بر عمل های زانو در مورد مورد جراحی های دیگر نیز به همین شکل است، به طور مثال اگر شما انواع جراحی شانه را انجام داده باشید، می توانید با ورزش طول درمان سریع تری داشته باشید.

کشش عضلات همسترینگ

این نرمش نیز جزو حرکات های مفیدی می باشد که در سریع تر شدن روند درمان شما تاثیر زیادی دارد، به جهت انجام آن، به روی پشت دراز بکشید و پای خود را دراز کنید و در زیر پا چندین بالشت قرار دهید. برای چند دقیقه در این حالت باقی بمانید، این کار موجب کشش تدریجی مفاصل شما می شود.

تمرین ها پیشرفته برای بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین بعد از تعویض مفصل زانو

ورزش هایی که در بالا در خصوص آن ها صحبت کردیم جزو تمرینات بودند که شما بلافاصله بعد از عمل هم قادر به انجامشان بودید؛ اما در ادامه ورزش هایی را توضیح می دهیم که برای انجام آن ها باید وضعیت بیمار به حدی رسیده باشد که بتواند به تنهایی راه برود.

خم کردن زانو در حالت ایستاده

انجام این حرکت نیاز به این است که شما صاف بایستید، پس از آن باید تا جایی که در توانتان است زانوی خود را خم کنید و پس از چند ثانیه به آرامی پای خود را پایین بیاورید و تمرین را مجدد تکرار کنید. اگر ایستادن برایتان سخت است می توانید به یک صندلی یا واکر تکیه دهید.

خم کردن زانو به کمک نیروی کمکی

به این منظور به صورت طاق باز روی زمان بخوابید و ملافه تا شده دور مچ پای خود قرار دهید و دو سر آن را به کمک دستتان بگیرید تا به این طریق به زانوی جراحی شده فشار کمتری وارد شود.

چند ثانیه این حالت خود را حفظ کتید و سپس پایتان را به آرامی باز کنید و با کمی استراحت مجدد همین حرکات را تکرار کنید.

کشش مستقیم زانو

انجام این حرکت برای افزایش دامنه حرکتی زانو تاثیر بسیاری دارد، به این منظرو روی یک صندلی بنشینید و پای جراحی شده خود را به صورت کاملا مستقیم روی صندلی مقابل خود قرار دهید. چند دقیقه در این حالت بمانید و سپس به پای خود استراحت دهید و مجدد تمرین را تکرار کنید.

البته دقت داشته باشید که اگر پای خود را به صورت ثابت نگه دارید احتمال خستگی وجود دارد، بنابراین آن را حرکت دهید تا از خستگی چلوگیری شود.

آیا انجام ورزش و تمرینات در روند بهبودی تاثیر دارد؟

ورزش و تمرین زانو

یکی از سوال هایی که بسیار از ما پرسیده می شود این است آیا انجام حرکات ورزشی و یا رفتن به جلسات فیزیوتراپی پس از جراحی زانو لازم است؟

در این خصوص باید بگوییم که نمی توان گفت برای همه لازم و ضرروی است، اما اگر می خواهید روند درمانی سریع تری داشته باشید، زانو درد شما درمان شود و زودتر به مفصل مصنوعی خود عادت کنید توصیه می کنیم حتما این تمرینات را انجام دهید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با بهترین ورزش ها برای خم شدن زانو و مفاصل بعد از عمل مفصل آشنا نماییم. دقت داشته باشید که بهترین کار این است که نزد متخصص فیزیوتراپی مراجعه نمایید تا متناسب با وضعیتی که دارید ورزش های مربوطه به شما آموزش داده شود.

منبع: دکتر حسین حاجی تقی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.