بررسی کامل ۱۱ مدل از سقف‌های ساختمانی

یکی از قسمت‌های مهم ساختمان سقف‌ها می‌باشند که دارای روش‌های مختلف اجرا هستند. همانطور که می‌دانید سقف‌ها باید محکم بوده و مقاومت بالایی در برابر فشار و نیرو‌هایی که به آن وارد می‌شود داشته باشند تا ساختمان‌‌ها دچار آسیب نشوند. از انواع سقف‌ها می‌توان به سقف وافل، سقف پیش تنیده، سقف کوبیاکس و … با ویژگی‌های مختلف، معایب و مزایا اشاره نمود.

انواع سقف ساختمانی

بخش‌‌های مختلف ساختمان، دارای روش‌های ساخت متفاوتی هستند. در ساختمان‌هایی که بیشتر از یک طبقه دارند سقف‌ها باید با توجه به سبک سازی در برابر زلزله از استحکام بالایی برخوردار باشند زیرا که در چنین مواقعی سقف‌ها نقش کف طبقه بالایی را دارند. در ادامه قصد داریم تا انواع سقف‌های ساختمانی را بررسی کنیم:

سقف دال بتنی

این سقف یکی از شناخته شده‌ترین سقف‌ها در بین مهندسین بوده و از بتن و آرماتور تشکیل می‌شود همچنین سقف دال بتنی ضخامتی بین ۱۰ الی ۵۰ سانتیمتر در سقف طبقات دارد. این سقف نیز دارای وزن زیادی بوده و اجرای آن نسبت به دیگر سقف‌ها هزینه زیادی دارد.

مزایای سقف دال بتنی

  • عمر طولانی
  • صرفه جویی در مصالح
  • مقاومت صوتی و حرارتی
  • مقاومتی بالا در برابر لرزش‌های ناشی از زلزله

سقف تیرچه بلوک

در این سقف همانطور که از نامش پیداست از تیرچه و بلوک استفاده شده و اجرای آن در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی، بتنی و آجری رایج است. روش اجرای این سقف به اینگونه است که تیرچه‌ها نقش تیر فرعی را دارند و فاصله خالی بین ‌آن‌ها توسط بلوک پر می‌شود.

وزن این سقف سبک بوده و در هنگام اجرای آن به دلیل یکپارچه بودن سقف و اسکلت نیازی به جک‌‌های زیر سقفی نمی‌باشد با این حال این سقف مقاومت کافی در برابر نیرو‌های افقی را دارد.

مزایای سقف تیرچه بلوک

  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • مقاوم در برابر زلزله و باد‌های شدید
  • عایق مناسبی برای صوت، حرارت و رطوبت
  • بالا بودن سرعت اجرا به دلیل پیش ساخته بودن
  • وزن کم تیرچه و بلوک‌ها و عدم نیاز به جرثقیل برای حمل

سقف عرشه فولادی

سازندگان و پیمانکاران به دلیل سرعت اجرای بالای سقف عرشه فولادی استفاده از آن را رواج داده‌اند. این سقف با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای، تیر‌های فرعی، گل میخ، آرماتور حرارتی و بتن ساخته می‌شود. خوب است بدانید که یکی دیگر از دلایل رواج این نوع سقف‌ها ایمنی بالا و قابل قبول در هنگام اجرای آن است. همچنین سقف عرشه فولادی وزن بسیار کمی دارد و کاملا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

در صورت استفاده از این سقف و جایگزین کردن آن به جای سقف تیرچه بلوک می توان به راحتی سقف گذاری و بتن ریزی طبقات را به صورت همزمان اجرا کرد.

سقف تیرچه کرومیت

یکی از انواع سقف تیرچه بلوک سقف تیرچه کرومیت می‌باشد که این سقف‌ها با تیرچه فلزی جان باز اجرا و فضای خالی بین تیرچه‌های آن توسط پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت و .. پر می‌شود. این سقف‌ها به دلیل نیاز نداشتن به شمع بندی با سرعت بالایی اجرا و از انسجام زیادی برخوردار هستند.

سقف وافل

سقف وافل به دلیل شباهت بسیارش به شیرینی انگلیسی وافل اینگونه نام گذاری شده است هزینه اجرای این سقف ها نسبت به سقف تیرچه بلوک و سقف عرشه فولادی پایین‌تر بوده و نیازی به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیر‌ها ندارد.

برای اجرای سقف وافل ابتدا زیرسازی انجام می‌شود، سپس قالب‌های وافل که دارای دو نوع قالب وافل دو طرفه و یک طرفه هستند چیده می‌شوند و بعد آرماتوربندی، بتن‌ریزی و پس از خشک شدن بتن به دلیل ماندگار نبودن قالب‌ها باید قالب برداری صورت پذیرد. از سقف وافل در مکان‌هایی چون ساختمان های مسکونی ،تجاری ، اداری، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها ،سوله‌های صنعتی، پارکینگ‌های مسقف و … استفاده می‌شود.

مزایای سقف وافل

  • ایمنی در برابر آتش سوزی
  • تا حدودی عایق حرارت و صوت
  • امکان تامین فضا و ایجاد گشایش در معماری سازه
  • کاهش ضخامت سقف و افزایش ارتفاع مفید طبقات
  • کاهش تعداد ستون‌ها و بلندتر طراحی شدن دهانه‌‌ها
  • امکان تعبیه بازشوهای بزرگ و جانمایی نامنظم ستون‌ها
  • امکان حذف تیر‌های میانی و دست یافتن به سقف تخت بدون آویز

سقف یوبوت

یکی دیگر از سقف‌های دال بتنی سقف یوبوت می‌باشد که مقدار و جهت گیری آرماتور‌های آن با سقف دال بتنی متفاوت می‌باشد. برای سبک سازی سقف از یوبوت استفاده می‌شود که از عناصر سازنده سازه نیستند و تنها برای حذف بتن و ایجاد حفره درون دال می‌باشند. خوب است بدانید که این سقف‌ها در برابر شکستگی و خرد شدگی حساس بوده و هنگام اجرای آن باید نهایت دقت را به خرج داد.

مراحل اجرای سقف یوبوت

  1. قالب تخت زیرین دال بسته شود.
  1. سپس شبکه آرماتور پایین دال بسته می‌شود.
  2. قالب‌های یوبوت مطابق نقشه اجرایی چیده می‌شوند.
  3. هنگامی که نوبت به شبکه آرماتور بالای دال می‌رسد که باید بسته شود.
  4. سپس یک بتن‌ریزی اولیه و پس از آن نوبت به لایه دوم بتن می‌رسد که لایه تکمیلی است.
  5. پس از این‌که بتن‌ریزی کامل شد، قالب‌های کف باز می‌شوند.

سقف کاذب

بعد از آن که کار تاسیسات و سیستم‌های داخلی ساختمان تمام شد سقف‌های کاذب مانند سقف کناف، پی وی سی، رابیتس اجرا می‌شوند. این نمونه‌های سقف کاذب از الیاف پلیمیری، توری، گچ و افزودنی ساخته می‌شوند.

مزایای سقف کاذب

  • دارای وزنی سبک
  • اجرای سریع و ایمن
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت

سقف کامپوزیت

این سقف از ترکیب بتن و فلز ساخته می‌شود و فقط در اسکلت فلزی قابل اجراست. اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت مواردی نظیر آرماتور حرارتی، بتن، تیر فرعی و برش گیر می‌باشد.

برای اجرای این نوع از سقف به شمع بندی نیازی نیست و می توان در ساختمان‌هایی با طبقات زیاد چند سقف را به طور همزمان بتن ریزی کرد که باعث سرعت بخشیدن به روند کار می‌شود.

نکته قابل توجه در اجرای سقف‌های کامپوزیت این است که در آن از یونولیت استفاده نمی‌شود و همچنین تخته ها یا ورق های قالب بندی به هیچ عنوان نباید زودتر از زمان موعد باز کرد.

سقف کوبیاکس

این سقف‌ها نیز شباهت زیادی به دال دو طرفه دارند. ولی تنها تفاوت آن‌ها این است که در سقف کوبیاکس از گو‌ی‌های تو خالی و سبک از جنس پلی اتیلن بازیافتی و یا پلی پروتیین تشکیل شده است. این جایگاه مناسبی در بین پیمانکاران و مجریان ندارد زیرا هزینه بالا و سرعت پایینی در اجرا دارند. عملکرد این گو‌های سبک و توخالی شبیه به فوم‌های پرکننده در سقف تیرچه بلوک می‌باشد.

سقف پیش تنیده

موردی که این نوع از سقف را با دیگر سقف‌ها متفاوت می‌کند جایگزین کردن یکسری کابل با مقاومت کششی بالا به جای آرماتور است. این کابل‌ها با آخرین قدرت کشسانی در دو سر تیر محکم گره زده می‌شوند و تثبیت می‌گردند.

این کابل‌ها بعد از رهاشدن مایل به تبدیل شدن به حالت اولیه هستند به همین دلیل وظیفه این کابل‌ها خنثی کردن بارهای ثقلی است. برای مزایای این سقف پیش تنیده می‌توان به اجرای دهانه های زیاد با کمترین ستون و یا حتی بدون آن‌‌ها، کم کردن میزان مصالح مصرفی و سبک شدن سازه اشاره کرد.

سقف طاق ضربی

یکی از قدیمی‌ترین انواع سقف‌ها سقف طاق ضربی می‌باشد که در دسترس بودن مصالح و نیاز نداشتن به قالب را می‌توان از مزایای آن نام برد. در صورتی که در ساخت این سقف‌ها از سازه‌های مقاوم استفاده نشود ممکن است از استحکام بالایی در برابر زلزله برخوردار نباشد. از دیگر معایب این سقف می‌توان به وزن بالا، عدم عبور تاسیسات از روی سقف و خورده شدن آهن در اثر تماس با سیلیکات گچ اشاره کرد.

اجرای سقف طاق ضربی

  1. در ابتدا دو تیر موازی ( پل ) زده می‌شود.
  2. سپس تیرهای فرعی به موازات هم و عمود بر پل‌ها قرار می‌گیرند.
  3. .همچنین در اجرای سقف طاق ضربی از تیر، آجر فشاری و ملات گچ و خاک استفاده می‌شود که آجرهای فشاری را با ملات گچ و خاک و با فشار دست به صورت قوسی پیاده‌سازی می‌کنند.

سخن نهایی
دیگر مهندسین، پیمانکاران و مجریان ساختمانی می‌توانند به راحتی سقف مورد نیاز و مناسب با سازه‌ خود را انتخاب و آن را اجرا نمایند همچنین خوب است بدانید استفاده از مصالح و تجهیزات مانند قالب وافل بهتر است تا از شرکت‌‌های معتبری چون بنیتک خریداری شود و در صورت لزوم می‌توان از مشاوران تیم بنیتک نیز استفاده نمود.

منبع: https://benytech.com

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۲۲۳۰۳۰۸۱ – ۰۲۱۲۲۳۰۳۰۸۲

ارتباط با مدیر فروش: ۰۹۱۲۹۲۷۳۵۱۵

آدرس: تهران، سهروردی شمالی،خ شهید قندی،خ بیستم، پلاک ۵، واحد ۹

4.4/5 - (7 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. zahra می‌گوید

    اجرای سقف وافل در سازه‌های در حال ساخت رو به ندرت میشه دید ولی در کل زیبایی خاصی به سقف میده.

  2. سام می‌گوید

    مدل‌های به روزتری هم در دنیا وجود داره ؟

  3. نوشین می‌گوید

    مقاله خوبی بود، همیشه برام سوال بود که سقف وافل چیه
    ممنون از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.