این ویژگی های استفاده از ظروف برنزی را می دانستید؟

خصوصیات و ویژگی‌هایی نظیر سختی و استحکام زیاد برنز و همچنین نقطه ذوب بالا و مقاومت در برابر خوردگی تنها بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظروف برنزی هستند. با توجه به تمامی خصوصیات و کاربرد‌های که این ظروف دارند به عنوان بهترین و سالم‌ترین ظروف شناخته می‌شوند. فواید و مزایایی مانند ثابت بودن رنگ و همچنین زیبا و شیک بودن ظروف برنزی باعث شده تا استقبال زیادی از این ظروف به عمل بیاید.

برنز چیست؟

برای اینکه درک جامع و بهتری از خواص و ویژگی‌ها و همچنین مزیت‌های استفاده از ظروف برنزی داشته باشید باید فلز برنز را به خوبی بشناسید. برنز یکی از محبوب‌ترین کانی‌های مس به شمار می‌آید که ترکیبات مختلفی دارد. در حقیقت یک برنز خالص حدود ۹۰ درصد مس و ۱۰ درصد قلع دارد. اما این میزان با در نظر گرفتن نوع برنز می‌تواند متغیر شود. در حال حاضر یک برنز با کیفیت متشکل از ۸۰ درصد مس است و عناصر دیگری مانند آلومینیوم، منگنز، سیلیکون و آرسنیک در تولید آن نقش دارند.

ویژگی ‌های آلیاژ برنز

آلیاژ برنز ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث تفاوت آن با سایر آلیاژ‌های موجود شده است. در حقیقت عنصر به کار رفته در آلیاژ برنز با درصد‌های مختلف این عناصر باعث می‌شود تا کاربرد‌های مختلفی از برنز را شاهد باشیم.

سختی یا استحکام برنز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آلیاژ برنز سختی و همچنین مقاومت این آلیاژ است. همین موضوع باعث شده تا برنز یکی از مناسب‌ترین عناصری باشد که برای مجسمه‌سازی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این آلیاژ به عنوان سرسخت‌ترین آلیاژ مس به شمار می‌آید سختی آن با ترکیب اصلی و همچنین عنصر آلیاژی افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از ظروف برنزی و همچنین مجسمه‌هایی که توسط این آلیاژ ساخته می‌شوند می‌توانند برای مدت زیادی سالم باقی بمانند.

نقطه ذوب بالای برنز

آلیاژ برنز برخلاف سایر آلیاژ‌های مس که به راحتی ذوب می‌شوند به دلیل ترکیبات منحصر به فردی که دارند؛ دارای نقطه ذوب بالایی هستند. در واقع آلیاژ برنز برای ذوب شدن به حداقل ۲ هزار درجه فارنهایت دما نیازمند است.

مقاومت در برابر خوردگی

این خواص یکی از مهم‌ترین خواص استفاده از ظروف برنزی محسوب می‌شود. در حقیقت یکی از بارزترین ویژگی‌های برنز در مقایسه با سایر فلزات، مقاومت بسیار مناسب آن در برابر خوردگی است؛ لذا با توجه به مقاومت مناسب این آلیاژ که به راحتی خورده نمی‌شود و حتی در برابر آب نمک نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد، به عنوان یک لایه محافظتی برای سطح برنز استفاده می‌شود. این موضوع سبب شده تا از خورندگی برنز جلوگیری عمل بیاید. لایه‌ای که تحت عنوان لایه برنز و روی ظروف برنزی کشیده می‌شود به لایه پتینه معروف است.

ظرف برنزی

فواید ظروف برنزی

برخی از مزایای ظروف برنزی به استحکام بالا و همچنین ثابت بودن رنگ آن بر می‌گردد. همچنین قیمت مناسب و امن بودن برای کودکان بخشی از فواید ظروف برنزی است.

استحکام بالا

در صورتی که به دنبال ظروفی هستید که از استحکام بسیار مناسبی برخوردار باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم تا از ظروف برنزی استفاده کنید. توجه داشته باشید میزان مقاومت و ماندگاری ظروف برنزی بسیار بالا است و در صورت نگهداری اصولی و مناسب سال‌های بسیار زیادی می‌تواند سالم باشد.

ثابت بودن رنگ

هیچ فردی دوست ندارد ظروفی را که قصد دارد خریداری کند، بعد از مدتی تغییر رنگ دهند. تغییر رنگ در ظروف باعث می‌شود تا ظرف قدیمی به نظر برسد و زیبایی اولیه را نداشته باشد. ظرفی که جنس آن برنز باشد، پس از آبکاری مانند روز اول خود می‌درخشند.

سرمایه‌ گذاری

برنز در دسته گران‌بها‌ترین فلز‌ها قرار دارد و ظروف برنزی در خانه مانند یک سرمایه است. وسایل برنزی ارزش مادی بالایی دارند و همین موضوع سبب زیبایی بیشتر آن‌ها می‌شود.

قیمت مناسب

یکی از مزیت‌های خرید فلز برنز قیمت مناسب آن است. ظروف و مجسمه برنزی نسبت به نقره قیمت مناسب‌تری دارد. اکثر زوج‌های ایرانی برای خرید آینه و کنسول از جنس برنز استقبال بیشتری می‌کنند.

ظروف برنزی

دیگر ویژگی‌ های آلیاژ برنز

  • از برنز برای قالب‌گیری استفاده می‌شود.
  • در زمان ساخت ظروف پذیرایی، گلدان‌های تزئینی و لوستر‌های بزرگ می‌توان از برنز استفاده کرد.
  • یکی از مواد اولیه ساخت ابزار آلات موسیقی و پروانه‌های موجود در کشتی فلز، برنز است.

ظروف برنزی

نحوه تشخیص برنز اصل از بدل

پیش از خرید ظروف برنزی باید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.در برخی از مواقع مشاهده می‌شود فلزاتی مانند آهن و آلومینیوم و همچنین زاماک را آبکاری می‌کنند و به عنوان برنز به بازار عرضه می‌نماید. در حقیقت یکی از بدترین فلزاتی که می‌توان در ساخت وسایل تزیینی از آن استفاده کرد آهن است، اما تشخیص برنز از آهن به سادگی انجام خواهد شد. فقط لازم است یک قطعه آهن ربا را در مجاورت وسیله تزیینی مورد نظر بگیرید در صورتی که آهنربا جذب شد قطعاً وسیله شما از آهن ساخته شده و بر روی آن یک روکش برنز قرار داده شده است.

یکی دیگر از فلز‌هایی که به عنوان برنز از آن‌ها استفاده می‌شود، آلومینیوم است. برای تشخیص فلز برنز و همچنین آلومینیوم می‌توانید با در نظر گرفتن چگالی دو فلز اقدام به تشخیص اصل بودن یا بدل بودن کنید. آلومینیوم در مقایسه با برنز وزنی کمتر دارد به همین دلیل می‌توان از روی وزن و چگالی، آلومینیوم یا برنز بودن وسیله مورد نظر را تشخیص داد.

کلام پایانی
در حال حاضر یکی از باکیفیت‌ترین فلزاتی که برای ساخت ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد، برنز است که پیش از خرید آن می‌بایست نکات مهمی را در نظر گرفت. برنز دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار خاص و منحصر به فردی است که برخی از این مزیت‌ها شامل نقطه ذوب بالا و همچنین استحکام و ثابت ماندن رنگ آن می‌شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. زهرا می‌گوید

    چه جالب 🤷‍♂️

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.