روتین پوست خشک: چگونه از پوست خشک در روز و شب مراقبت کنیم؟

حتما تا به حال دقت کرده اید که پوست آرنج و زانو خشک تر از پوست سایر بدن است، اما خشکی پوست می تواند نواحی دیگر بدن و حتی صورت را نیز درگیر کند. اگر روی پوست خود نشانه هایی از قبیل ترک، زبری، پوسته پوسته شدن و قرمزی مشاهده میکنید، یعنی احتمالا شما دارای پوست خشکی هستید، اما با داشتن یک روتین  مراقبت پوست مناسب،  ضمن به حداقل رساندن خشکی پوست، میتوان پوستی درخشان، سالم و شاداب داشت. در این مطلب، شما را در روتین گام به گام مراقبت از پوست خشک راهنمایی می کنیم.

نشانه های پوست خشک

برخی از افراد فقط در فصل های خاصی دچار خشکی پوست می شوند، مثلا در زمستان، اما  زبری پوست در برخی دیگر  از افراد دائمی است. علائم و نشانه های پوست خشک ممکن است بر اساس سن، وضعیت سلامتی، رنگ پوست، محیط زندگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید متفاوت باشد. رایج ترین علائم پوست خشک عبارتند از:

  • خشکی و سفتی پوست
  • زبری پوست
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن خفیف یا شدید پوست که باعث ایجاد ظاهری خاکستری می شود که می تواند بر روی پوست های قهوه ای و سیاه خشک تاثیر بگذارد.
  • ترک خوردگی پوست خفیف یا عمیقی که ممکن است منجر به خونریزی شود.
  • خطوط ریز روی پوست
  • قرمزی پوست

علل بروز پوست خشک

بعضی از دلایلی که باعث خشکی پوست می شوند داخلی و برخی دیگر خارجی هستند. از جمله دلایلی که می توانند باعث خشکی پوست شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و هوای محیط زندگی
  • آب سخت
  • ژنتیک
  • شستشوی زیاد پوست
  • استفاده از صابون های زبر با فرمولاسیون تهاجمی
  • بیماری های پزشکی، مانند کم کاری تیروئید یا دیابت
  • رطوبت
  • کمبود ویتامین B

چرا به روتین پوست خشک نیاز داریم؟

پوست انسان در اثر خشکی منقبض شده و ترک هایی ایجاد می شوند که می تواند عمیق، دردناک و حتی خونریزی کند. با وجود ترک های پوستی، بستر ورود میکروب ها و باکتری ها خیلی راحت فراهم می شود و در نهایت ممکن است این اتفاق حتی منجر به عفونت پوستی نیز بشود، اما جای نگرانی نیست. با پیاده سازی یک روتین مراقبت پوست خشک، می توانید پوست خشک خود را به یک پوست درخشان تبدیل کنید.

 روتین پوست خشک، شامل محصولات زیادی است که ممکن است وجود برخی از آنها ضرورتی نداشته باشد، اما وجود ۳ محصول کرم مرطوب کننده برای افزایش رطوبت، تونر برای پاکسازی و کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست کاملا ضروری است. همراه ما باشید تا با اهمیت و نحوه استفاده از این ۳ محصول در روتین پوست خشک آشنا شوید. 

روتین مراقبت پوست خشک چیست؟

مهم ترین مشکل پوست خشک، حفظ سطح هیدراتاسیون و آبرسانی پوست  است، به همین دلیل است که طراحی روتین مراقبت از  پوست خشک با موثر ترین محصولات مهم است. به عنوان مثال، روتین روزانه مراقبت از  پوست خشک باید بر روی آبرسانی و محافظت از پوست تمرکز داشته باشد، در حالی که روتین مراقبت از پوست در شب باید بر هیدراتاسیون، ترمیم و تغذیه آن تاکید کند.

روتین پوست خشک شامل چه محصولاتی می شود؟

 با اینکه به نظر بسیاری از افراد، برنامه مراقبت پوست، یک انتخاب شخصی است و هر کسی می تواند از محصولاتی استفاده کند که برای پوست او نتیجه بهتری داشته اما به گفته متخصصان پوست، یک روتین مراقبت پوست خشک باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک کرم مرطوب کننده مغذی که رطوبت و آبرسانی پوست حفظ شود.
  • یک پاک کننده آبرسان که پوست را بدون ایجاد حساسیت تمیز کند.  
  • یک تونر که PH پوست را بازیابی کند.
  • یک کرم ضد آفتاب که از پوست در مقابل اشعه های مضر ماورای بنفش محافظت کند. 

حالا به ترتیب به هر یک از این محصولات مراقبت پوست خشک می پردازیم.

کرم مرطوب کننده 

مهم ترین خصوصیت پوست خشک این است که به  اندازه کافی رطوبت ندارد، بنابراین برای بهبود آن باید از یک مرطوب کننده خوب که می تواند شامل کرم یا سرم باشد، استفاده کنید. 

کرم مرطوب کننده صورت و دست یک محصول مهم از روتین مراقبت پوست است که به واسطه آبرسانی و حفظ آب و رطوبت پوست راه حل بسیار مناسبی برای خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، اگزما، پسوریازیس، درماتیت تماسی و درماتیت آتوپیک میباشد. 

کرم مرطوب کننده

یک کرم مرطوب کننده صورت خوب برای پوست خشک، باید واقعا مغذی و آبرسان باشد، یعنی حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید، ویتامین C و روغن هایی مانند آرگان، شی باتر، گلیسیرین، اسید لاکتیک و ژل آلوئه ورا باشد، اما حاوی موادی که ممکن است منافذ پوست را مسدود کنند، نباشد. قبل از خرید کرم مرطوب کننده حتما به موادی که روی بطری آن نوشته شده دقت کنید که روی آن “غیر کومدوژنیک” نوشته شده باشد.

کرم های مرطوب کننده ایرانی و خارجی زیادی هستند که میتوان از آنها به صورت روزانه در روتین پوست خشک استفاده کرد، از جمله کرم مرطوب کننده سینره، سی گل، شون، هیدرودرم، کامان، نئودرم و سرم هیالورونیک اسید +B5 درماپلاس.

تونر

تونر (Toner) یک محصول پاکسازی و آبرسانی پوست است که بافت آن کاملا شبیه آب بوده و بسته به نوع آن از هیدروژن، اکسیژن، اسید، گلیسیرین، آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی تشکیل می شود و خیلی سریع داخل پوست نفوذ میکند. در واقع می توان گفت که تونر صورت، یک شوینده صورت بسیار ملایم و سبک است که علاوه بر شستشو، باعث تغذیه و تسکین پوست نیز می شود. وظیفه اصلی تونر صورت، حذف چربی های اضافه و برخی از سلول های مرده پوست، پاک کردن آلودگی ها، حفظ رطوبت و متعادل کردن PH پوست میباشد.

تونر

با اینکه برخی از افراد تصور میکنند که تونرها برای پوست های چرب و مستعد آکنه مفید بودند و برای پوست های خشک، حساسیت زا هستند زیرا حاوی الکل بودند، اما امروزه بسیاری از تونرها فرمولاسیون آبرسانی و تسکین پوست خشک و در عین حال متعادل کردن سطح pH پوست را دارند. طبق ادعای متخصصان پوست، افرادی که پوست خشکی دارند باید به دنبال یک تونر مانند میسلار واتر  یا یک تونر با فرمول مرطوب‌ کننده که حاوی مواد ملایم‌ تری مانند گلاب یا بابونه است را برای پاکسازی آلودگی های پوست انتخاب کنند. همچنین این افراد باید از انتخاب تونرهایی که غلظت بالایی از الکل را دارند در روتین پوست خشک جدا اجتناب کنند.

از جمله بهترین تونرهای مناسب پوست خشک می توان به برندهای تونر پاک کننده و مرطوب کننده گلاب دیپ سنس، تونر مولتی اکتیو پوست خشک لافارر و تونر پوست حساس و خشک الارو اشاره کرد. 

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یا Sunscreen cream رایج ترین محصول مراقبت پوست است که نه تنها نقش یک سپر دفاعی در برابر تشعشعات مضر خورشید را دارد و از صدماتی مانند پیری زودرس پوست، بروز چین و چروک و سرطان پوست جلوگیری می کند، بلکه ترکیبات آن باعث حفظ رطوبت پوست و جوانسازی آن می شود.

در واقع افرادی که از خشکی پوست رنج می برند، با استفاده از کرم ضد آفتاب، میتوانند با یک تیر چند نشان بزنند، زیرا هم از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد خورشید و اشعه های UV که منجر به پیری زودرس می شوند حفاظت میکنند و هم  رطوبت پوست را حفظ می کند، بنابراین استفاده روزانه ضد آفتاب باید در روتین پوست خشک باشد. 

کرم ضد آفتاب

بهترین ضد آفتاب برای پوست خشک‌، محصولی است که در ترکیبات خود مواد مغذی، آنتی اکسیدان های موثر و قوی، مواد رطوبت زا، سرامیدها، پپتیدها و روغن های گیاهی استفاده شده باشد. وجود همچین ترکیباتی در کرم ضد آفتاب، با کاهش قرمزی، التهاب و ترک های روی پوستی، به داشتن پوستی زیبا، براق و سالم کمک میکند.

برای اطمینان از اینکه پوست به خوبی محافظت شده، به دنبال کرم های ضد آفتابی که SPF آنها ۳۰ یا بالاتر است باشید و هنگامی که بیرون از خانه هستید، هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تجدید کنید. 

ماسک صورت 

خود و پوستتان را آرام کنید. ماسک ها ابزار دیگری برای داشتن پوستی سفید و سالم است که باید در روتین مراقبتی پوست خشک گنجانده شوند. شما میتوانید در هفته یک یا دو بار با استفاده از ماسک های ورقه ای یا خانگی مواد مغذی را به منافذ و لایه های پوست برسانید و از داشتن پوستی روشن و سالم لذت ببرید.

روال روزانه پوست خشک چگونه است؟

صرف نظر از نوع پوست، همه افراد باید یک روتین مراقبت از پوست در طول روز و شب داشته باشند.  پیروی از یک روال مراقبت از پوست صبحگاهی قبل از بیرون رفتن از خانه، پوست شما را برای مبارزه با آلودگی، اشعه ماوراء بنفش، گرد و غبار و سایر اثرات محیطی آسیب‌رسان آماده می‌کند.  برای محافظت از پوست خشک خود، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. صورت خود را تمیز کنید

شستن و تمیز کردن صورت اولین کاری است که باید بعد از بیدار شدن در صبح انجام دهید. اگر پوست خشکی دارید، باید از یک شوینده صورت ملایم و آبرسان استفاده کنید.

  1.  از سرم استفاده کنید

از آنجایی که بیرون می روید و پوست شما باید از عوامل محیطی محافظت شود، باید از سرم استفاده کنید. سرم ها حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند که از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند.

  1. صورت خود را مرطوب کنید

بلافاصله پس از شستن صورت، آن را با مرطوب کننده ماساژ دهید. این مهم ترین مرحله در روتین مراقبت از پوست خشک است. همیشه ظرف ۳ دقیقه پس از شستن صورت و روی پوست مرطوب، کرم مرطوب کننده را بمالید. این محصول به پوست شما کمک می کند در طول روز هیدراته بماند.

مرحله ۴: محافظت در برابر آفتاب

هنگامی که پوست خود را مرطوب کردید، زمان آن است که آن را با محافظ در برابر آفتاب قرار دهید. محافظت در برابر آفتاب برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش و حفظ سلامت پوست شما بسیار مهم است. سعی کنید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و تا حد امکان به دنبال سایه باشید. همچنین سعی کنید به درستی بپوشانید و از عینک آفتابی استفاده کنید.

این یک روال اساسی مراقبت از پوست است که همه افراد دارای پوست خشک باید از آن پیروی کنند. هنگامی که تمام این مراحل را انجام دادید، می توانید پیش از بیرون آمدن از کرم پودر یا هر وسیله آرایشی دیگری که می خواهید استفاده کنید. وقتی عصر به خانه بازمی‌گردید، زمان مراقبت از پوست شبانه‌تان فرا رسیده است.

روتین شبانه مراقبت از پوست های خشک

هنگامی که خورشید غروب کرد، زمان آن  است که تمام چربی ها و آلودگی ها را از پوست خود بشویید و آسیب را ترمیم کنید. برای مراقبت از پوست خشک خود در شب مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آلودگی و آرایش را پاک کنید: قبل از شروع روتین شبانه، پاک کردن آرایش ضروری است. برای پاک کردن آرایش خود می توانید از پاک کننده های مبتنی بر روغن یا  میسلار واتر استفاده کنید.
  • صورت خود را تمیز کنید: هنگامی که آرایش خود را پاک کردید، باید صورت خود را بشویید. برای شستن صورت و پاک کردن تمام آثار کثیفی از یک پاک کننده ملایم بر پایه آب استفاده کنید.
  • پوست خود را لایه برداری کنید: این مرحله را حداکثر دو بار در هفته انجام دهید. لایه برداری یا اسکراب به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست کمک می کند و پوست را صاف و نرم می کند. همیشه از یک اسکراب یا لایه بردار مرطوب کننده برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.
  • پوست خود را با تونینگ آبرسانی کنید: از استفاده از لوسیون های قابض خودداری کنید. به جای آن، از یک تونینگ روی صورت خود استفاده کنید.تونینگ صورت به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کند و آن را برای جذب سایر محصولات مراقبت از پوست آماده می کند.
  • از سرم آبرسان استفاده کنید: سرم ها حاوی غلظت بالایی از مواد فعال هستند که پوست شما را بازسازی کرده و آن را سالم نگه می دارند. اگر پوست خشکی دارید، می توانید سرم هایی با اسید هیالورونیک و ویتامین E را امتحان کنید. آنها پوست شما را تازه می کنند و آن را نرم نگه می دارند. می توانید از سرم های ذکر شده در روتین مراقبت از پوست در طول روز استفاده کنید.
  • از کرم مرطوب کننده شب یا ماسک خواب استفاده کنید: یک کرم شب مرطوب کننده با کیفیت خوب می تواند به ترمیم و بهبود پوست شما در هنگام خواب کمک کند. شما میتوانید کرم مرطوب کننده شبانه را بر اساس ترجیح خود انتخاب کنید، مثلا ضد پیری، ضد چروک یا …

بهترین فروشگاه برای خرید محصولات مراقبت پوست خشک کجاست؟

حالا که به اهمیت داشتن یک روتین مراقبت پوست خشک واقف شدید، حتما این سوال برایتان پیش می آید که بهترین فروشگاه برای خرید این محصولات کدام است؟ بهترین فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی که تمام محصولات آن اورجینال بوده و از بالاترین تنوع در برندها برخوردار است، قلاب میباشد. قلاب (https://gholab.ir) یک فروشگاه اینترنتی است که میتوان تمام کالاهای نو و دسته دوم را در آن جستجو کرده و با مقایسه قیمت از فروشندگان مختلف، بهترین و ارزان ترین محصول را خریداری کرد. برای خرید بهترین برندهای کرم مرطوب کننده، کرم ضد آفتاب، تونر و سایر اقلام آرایشی و بهداشتی می توانید به سایت قلاب مراجعه نمایید. 

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.