راهنمایی جامع برای سیستم گرمایش و سرمایش سوله

سیستم های گرمایشی و سرمایشی در کنار ابزار و تجهیزاتی مانند دریچه هوا، توانایی کنترل دمای محیط را دارند. این سیستم ها در روزهای گرم تابستانی، فضای سوله و محیط صنعتی را خنک و در روزهای سرد زمستانی هم هوا را گرم و متعادل نگه می دارند. برای خرید سیستم گرمایش و سرمایش سوله، باید نیازهای محیط را بسنجید و بر اساس آن ها اقدام به خرید تجهیزات لازم نمایید. همچنین شناخت انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی موجود برای تهویه مطبوع هوای سوله، انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین مدل را آسان خواهد نمود.

کسانی که در زمینه تاسیسات ساختمان فعالیت دارند، می دانند که hvac چیست و از آن به عنوان یکی از سیستم های تهویه مطبوع کارآمد، در کنار دستگاه های گرمایشی و سرمایشی استفاده می کنند. تکنسین ها باید تمام اقدامات لازم را انجام دهند و از تجهیزات ضروری استفاده کنند تا دمای محیط، کنترل شده و در بهترین حالت ممکن باشد. تهویه مطبوع هوا در محیط های صنعتی مانند سوله، در سلامت و راندمان کاری افراد، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معرفی انواع سیستم گرمایش و سرمایش سوله

در ادامه قصد داریم تا انواع دستگاه های گرمایش و سرمایش سوله را که قدرت زیادی در تامین هوا و دمای مورد نیاز محیط دارند، معرفی کرده و در موردشان توضیحاتی بدهیم:

سیستم یونیت هیتر برای سوله

راهنمایی جامع برای سیستم گرمایش و سرمایش سوله

یکی از کاربردی ترین دستگاه های سرمایشی و گرمایشی محیط سالن های صنعتی و سوله ها، یونیت هیترها هستند. اجزای تشکیل دهنده یونیت هیترها شامل یک کویل مسی و فن می شوند.

در سیستم یونیت هیتر فن در اطراف دستگاه نصب شده و آب سرد از طریق لوله کشی وارد کویل می شود. حالا هوای سالن که از داخل فن عبور می کند نیز سرد خواهد شد.

تکنسین ها انواع یونیت هیترها را روی دیوار یا سقف ها با فاصله ای مشخص شده از هم نصب می کنند تا بتوانند به خوبی دمای هوا را سرد نگه دارند. تمامی این دستگاه ها نیز به وسیله سیستم لوله کشی به یک چیلر وصل می شوند تا آب سرد مورد نیاز آن ها به طور مداوم تامین شود.

در این دستگاه ها یک فن مخصوص به کار رفته و برای همین قدرت زیادی در پرتاب هوا دارند. سقف بیشتر سالن ها و سوله ها مرتفع است، برای همین یونیت هیترها به خوبی می توانند هوا را تا کف سالن پرتاب کرده و موجب سرد شدن کامل محیط شوند.

برای گرم کردن محیط به وسیله یونیت هیترها باید از دستگاه های بویلر یا دیگ آب گرم استفاده کنید. شما به وسیله لوله کشی می توانید سیستم یونیت هیتر را به بویلر نصب کرده و هوای محیط سالن را گرم نگه دارید.

نکته مهم در استفاده از یونیت هیترها عدم توانایی این دستگاه ها برای تهویه هوای داخل سالن است. در واقع چون یونیت هیترها نمی توانند هوای تازه را وارد محیط سالن کنند، بنابراین اگر نیاز به هوای تازه دارید، می توانید انواع سیستم های هواساز را در کنار آن ها نصب کنید.

سیستم هواساز، از بهترین تجهیزات گرمایش و سرمایش سوله

سیستم یونیت هیتر برای سوله

هواسازها، دستگاه های کاربردی دیگری هستند که برای گرمایش یا سرمایش سالن استفاده می شوند. تکنسین ها برای سرد کردن سوله به وسیله هواساز، آن ها را بیرون از محوطه سالن نصب می کنند. در واقع این سیستم به وسیله کانال کشی به داخل سالن و سوله راه پیدا کرده و موجب سرد شدن محیط آن جا می شود.

تعداد سیستم های هواساز مورد نیاز محیط به متراژ سالن بستگی دارد، هر چه متراژ سالن بیشتر باشد، از سیستم های هواساز بیشتری هم استفاده می شود.

تکنسین ها به منظورتامین سرمایش سوله، از کویل های مخصوص آب سرد داخل هواسازها استفاده می کنند. آن ها این دستگاه ها را به چیلرها نصب کرده و با تامین آب مورد نیاز سیستم، محیط سالن را سرد نگه می دارند.

عملکرد سیستم های هواساز برای گرم کردن هوا به این صورت است که کویل های داخل آن ها به وسیله یک سیستم لوله کشی به دیگ آب گرم متصل می شوند. بعد از تامین آب گرم مورد نیاز سیستم، فن های موجود هوا را از اطراف کویل دمیده و سپس محیط سالن یا سوله گرم خواهد شد.

ایرواشر یا زنت، سیستم گرمایش و سرمایش سوله

سیستم هواساز، از بهترین تجهیزات گرمایش و سرمایش سوله

سیستم ایرواشر یا زنت شبیه به دستگاه های هواساز هستند، اما برای سرد کردن دمای محیط نیازی به چیلر و آب سرد ندارند. عملکرد این دستگاه ها برای سرد کردن محیط شبیه به کولرهای آب است. در واقع سیستم ایرواشر یا زنت به وسیله عمل سرمایش تبخیری، هوای سرد مورد نیاز محیط را تامین می کند.

سیستم گرمایشی این دستگاه ها نیز شبیه به سیستم های هواساز بوده و تفاوتی در این زمینه با آن ها ندارند.

اگر بودجه کمی برای خرید سیستم گرمایش و سرمایش سوله دارید، می توانید از سیستم ایرواشر یا زنت استفاده کنید. این دستگاه ها به دلیل عدم نیاز به چیلر، قیمت کمی دارند و با پرداخت هزینه اولیه کمتر نسبت به سایر سیستم ها، می توانید آن ها را برای محیط سوله یا سالن خود بخرید. این دستگاه ها به دلیل مصرف انرژی خیلی کم، در آینده هم نیاز به صرف هزینه نگهداری زیادی نخواهند داشت.

ایرواشر و زنت نیز با هم متفاوت هستند. در واقع دستگاه های ایرواشر برای قرار دادن آب در مسیر هوا از افشانک استفاده می کند، در صورتی که در زنت ها برای این کار از پوشال های خیس استفاده می شود.

توصیه می کنیم که از دستگاه های ایرواشر و زنت در مناطق مرطوب استفاده نکنید. این دستگاه ها توان کنترل میزان رطوبت محیط را ندارند و برای همین با افزایش رطوبت سالن ممکن است باعث اذیت کارکنان و کارگران شوند. بنابراین اگر در مناطق مرطوب هستید، بهتر است که از سایر سیستم های گرمایشی یا سرمایشی استفاده کنید.

سیستم سرمایشی و گرمایشی اکونوپک

ایرواشر یا زنت، سیستم گرمایش و سرمایش سوله

عملکرد سیستم سرمایشی دستگاه های اکونوپک شبیه به سیستم های ایرواشر زنت است و تفاوتی با آن ها ندارد. این دستگاه ها فقط در زمینه تامین گرمایش سوله با سیستم ایرواشر یا زنت تفاوت دارند.

به جای اینکه در این سیستم، هوای محیط با بویلر و کویل گرم شود، این کار با مشعل گازسوز روی بدنه دستگاه انجام خواهد شد. این مشعل با گاز شهری کار می کند و با گرم کردن لوله ها و صفحات جداسازی داخل دستگاه باعث بالا رفتن دمای محیط نیز می شود.

در این دستگاه ها فیلترهایی برای تهویه هوا نیز نصب شده اند، بنابراین در صورت استفاده از آن ها بابت کنترل هوای داخل محیط نگرانی نخواهید داشت.

کلام آخر، بهترین دستگاه گرمایش و سرمایش سوله!

برای انتخاب انواع دستگاه های گرمایش و سرمایش سوله، باید نیازهای فضای مورد نظر را بشناسید و سپس بر اساس آن ها، بهترین سیستم را بخرید. در این راستا، حتما به ویژگی های هر دستگاه دقت کرده و سپس شرایط سالن خود را با این ویژگی ها مقایسه کنید. در نهایت متوجه می شوید از بین سیستم هایی مانند یونیت هیتر، هواساز، ایرواشر و اکونوپک، کدام دستگاه برای محیط سالن شما مناسب تر است. در این زمینه می توانید از کارشناس ها و تکنسین های تاسیسات ساختمان هم کمک بگیرید، تا مناسب ترین دستگاه را به شما پیشنهاد دهند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.