کاهش موقت قیمت فولاد؛ آرامش قبل از طوفان؟!

به گزارش آهن آنلاین، درحالی‌که وارد هفته چهارم اردیبهشت می‌شویم، بسیاری از محصولات فولادی همچنان موضع خود را حفظ کرده‌اند و تمایلی به گران شدن ندارند. برای مثال، قیمت تیرآهن سایز ۱۴ ذوب‌آهن برای چهارمین روز متوالی بر روی قیمت ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان توقف کرده و قیمت میلگرد آجدار A3 ذوب‌آهن سایز ۱۴ شاخه ۱۲ متری پس از چند روز کاهش متوالی، از روز ۲۰ اردیبهشت بی‌تغییر مانده است. با این اوصاف، چگونگی روند قیمت آهن در روزها و هفته‌های آتی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان به سؤالی مهم تبدیل شده است. آیا این روند ادامه می‌یابد و بازارهای کلیدی دیگر ازجمله مسکن و خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ علت اصلی کاهش قیمت میلگرد، نبشی و آهن چیست؟

تنفسی در بازار تیرآهن

همان‌طور که انتظار می‌رفت، شروع فصل بهار و اوج‌گیری پروژه‌های ساختمانی با افزایش قیمت محصولات فولادی، به‌ویژه میلگرد و تیرآهن همراه شده است. قیمت تیرآهن در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ باوجود نوسانات متعدد، طی یک ماه اخیر صعودی بوده است. قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب‌آهن فروردین را با نرخ ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان به پایان رساند؛ بااین‌حال، طی هفته گذشته شاهد افت قیمت در بازار تیرآهن بوده‌ایم.

در این تصویر، تغییرات قیمت 16 تیرآهن را در یک ماه گذشته مشاهده می کنید.

در این تصویر، تغییرات قیمت ۱۶ تیرآهن را در یک ماه گذشته مشاهده می کنید.

هم‌زمان با کاهش قیمت دلار در هفته گذشته، نوسانی دیگر در نمودار قیمت محصولات فولادی نقش بست. تیرآهن نیز به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصول فولادی از این قائله مستثنا نماند و از روز ۱۴ اردیبهشت دچار افت قیمت شد. با توجه به ثبات قیمت دلار طی چند روز گذشته، برخی از محصولات بازار فولاد نیز بر روی قیمت فعلی خود پافشاری می‌کنند. برای مثال، امروز در چهارمین هفته اردیبهشت، برای پنجمین روز متوالی بر روی قیمت ۲۹ هزار و ۸۱۷ مقاومت کرده است.

پروفیل در هفته چهارم اردیبهشت

قیمت پروفیل صنعتی نیز طی هفته گذشته ۱۳۷۶ تومان کاهش داشته است. این کالای فولادی طی دو روز گذشته، هیچ نوسانی نداشته و هیچ تغییر قیمتی در بازار برای آن به چشم نمی‌خورد. پروفیل‌های صنعتی اصفهان با ضخامت ۵ بر روی قیمت ۳۶۲ هزار و ۳۹۰ تومان توقف کرده‌اند و طی چهار روز گذشته، پروفیل صنعتی کالوپ سایز ۶ با قیمت ۳۸ هزار تومان به فروش رسیده است. قیمت پروفیل گالوانیزه ۲mm طی این مدت ۴۹ هزار و ۵۴۲ تومان بوده است.

قیمت ورق آهن کاهش نمی‌یابد!

به دلیل زلزله عظیم ترکیه و خسارت‌ها و تخریب‌های شدید مناطق زلزله‌زده، تقاضا برای ورق آهن گرم افزایش یافته و طی ماه‌های گذشته، این کالای فولادی افت قیمت آن‌چنانی را تجربه نکرده است. نمودار قیمت ورق آهن به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین انواع ورق گرم، از ابتدای اردیبهشت روندی رو به گرانی دارد؛ بااین‌حال، از ۱۴ اردیبهشت نمودار با شیب ملایم نزولی شده است. به‌این‌ترتیب، طی نوسانات هفته اخیر از ۳۶ هزار و ۳۳۱ تومان به ۳۴ هزار تومان در روز ۲۱ اردیبهشت رسیده است. نکته قابل‌توجه در این میان، قیمت پایه در بورس کالا است که طی ماه‌های گذشته تصاعدی بوده و روند صعودی دارد. با افت قیمت، بسیاری از سرمایه‌گذاران و ذینفعان به دلیل خرید حجم بالایی از محصولات با قیمت بالاتر از نرخ کنونی متحمل ضرر می‌شوند. بنابراین، افزایش قیمت مجدد حتمی است. از طرفی میزان تقاضا به دلیل افزایش پروژه‌های ساختمانی بالا می‌رود و از طرف دیگر، کاهش قیمت به‌نوبه خود می‌تواند تقاضا ایجاد کند. همچنین افزایش تقاضای بازارهای خارجی مانند چین، ترکیه و… بر قیمت‌گذاری‌های تولیدکنندگان بزرگ فولاد مانند ایران تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی و ثابت شدن قیمت آهن و فولاد در بازار ایران چندان طول نکشد.

قیمت میلگرد افزایش یافت

تیرآهن و میلگرد هردو ازجمله کالاهای فولادی پرفروش در فصول ساخت‌وساز محسوب می‌شوند؛ اما رفتار آن‌ها در بهار جاری به یک شکل نبوده است. درحالی‌که در هفته گذشته قیمت تیرآهن کاهش یافته و طی دو روز گذشته هیچ تغییری نداشته است، ۴ درصد افزایش قیمت تنها در پایان امروز برای میلگرد ثبت شد. به‌این‌ترتیب، قیمت میلگرد ۱۴ و ۱۶ میانه، از ۲۳ هزار و ۶۰ تومان به ۲۳ هزار و ۹۷۸ تومان رسید و با شیب ملایم از روز گذشته خود پیشی گرفت.

در این تصویر تغییرات قیمت میلگرد 14 میانه را مشاهده می کنید.در این تصویر تغییرات قیمت میلگرد ۱۴ میانه را مشاهده می کنید.

با توجه به تأثیر نوسانات قیمت پروفیل و میلگرد بر روی صنایع مختلف مانند خودروسازی، ساخت لوازم‌خانگی، قطعه‌سازی، تولید پیچ و مهره و…، هفته گذشته را می‌توان چالشی برای تولیدکنندگان فولادی و فرصتی برای برخی صنعتگران و مصرف‌کنندگان این بازارها دانست. بااین‌حال، باید در نظر داشت که عمر این روند کاهشی زیاد نخواهد بود و تحلیل‌ها حاکی از بازگشت به قیمت قبلی و اوج‌گیری مجدد بازار فولاد هستند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.