شغل‌های جذاب برای خانم‌ها | ۸ شغل عالی برای بانوان

امروزه بر خلاف گذشته  دیگر کار کردن فقط مختص آقایان نیست و خانم ها فقط مشغول خانه داری نیستند. خانم ها دامنه وسیعی از شغل های پردرآمد و جذاب را دارند که می توانند انتخاب کنند. در این مقاله به معرفی ۸ تا از شغل های جذاب برای خانم ها که با روحیه بانوان سازگار می باشد می پردازیم.

شغل های جذاب برای خانم ها

در کل زنان می توانند با استفاده از مهارت ها و ظرافت ذاتی خود در هر حرفه ای موفق شوند اگر به آن علاقه مند باشند و تلاش کنند. از جمله شغل های مامایی، برنامه نویسی، تایپیست، عکاسی، آشپزی، سفالگری، خیاطی و معلمی برای خانم ها مناسب هستند. که در ادامه شرح مختصری از هریک را بیان می کنیم.

  1. مامایی

مامایی یک شغل پر مسئولیت است که زنان می توانند برای تاثیرگذاری مثبت بر زندگی جوانان آن را انتخاب کنند. ماماها کار مهمی در تولد سالم کودکان انجام می دهند. بخش عمده ای از وظایف ماما مربوط به مادران باردار است. زایمان که یک تجربه حساس  برای هر زنی بوده و با هیچ فرآیند دیگری قابل مقایسه نیست، در بعضی از خانم‌ها یک جریان طبیعی و آسان و در بعضی‌ها با مشکل انجام خواهد شد، اما در هر دو مورد نیاز به مراقبت‌های خاصی است. ماما قبل از بارداری، در طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان مراقبت های لازم را از مادران می کند. ماما به صورت مداوم وضعیت مادر و جنین را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، فرد را به متخصص زنان و زایمان ارجاع می دهد. در واقع هدف مامایی ، حفظ سلامت مادران و نوزادان است.

  1. برنامه نویسی

امروزه شغل های است که زنان چون مردان می توانند در آن موفق باشند. نیازهای شغلی و خلاقیت زنان می تواند در این حیطه ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. باید بدانید که اولین برنامه نویس یک خانم بود. خانم ها با توجه به توانایی ها و علاقه رو به رشد، به برنامه نویسی علاقه مند می شوند. هر ساله، بر تعداد موقعیت های شغلی که مرتبط با برنامه نویسی هستند و یا پیش نیاز اصلی آن ها برنامه نویسی است، افزوده می شود. برنامه نویسی یکی از شغل هایی است که نیاز به آموزش دیدن دارد و فرد باید روحیه صبور داشته باشد تا هنگام مواجه شدن با خطاها در کد نویسی به دنبال عیب یابی و دیباگ کردن باشد.

  1. تایپیست

تایپیست یکی از شغل های راحت و آسان برای خانم ها می باشد که می توانند در منزل و فقط با داشتن یک سیستم و بعضا حتی گوشی تایپ کنند و درآمد خوبی کسب کنند. از آن جایی که بیشتر افراد دارای وقت کافی نیستند، به همین علت کار خود را به افرادی که در این شغل دارای تخصص هستند می سپارند. ممکن است که به پرینتر واسکنر نیز نیاز داشته باشید که می توانید بدون خریدن این وسایل به کافی نتی هایی که این خدمات را ارائه می دهند مراجعه کنید.

  1. عکاسی

عکاسی و هنر از جمله شغل هایی است که با روحیه خانم ها سازگار می باشد و این شغل نیز از آن دسته شغل های جذاب برای خانم ها می باشد. اکثر مردم حداقل چند بار در زندگی خود برای داشتن عکسی خاطره انگیز به آتلیه های عکاسی می روند. بنابراین عکاسی یک شغل خوب و درآمدزا برای خانم ها است. برای رسیدن به این حرفه در کلاس های آموزش عکاسی، شرکت کنید. و کار با نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ را یاد بگیرید.

  1. آشپزی

امروزه چه خانم و چه آقایان هر کدام کم و بیش آشپزی بلدن. آشپزی یک شغل پرطرفدارو نیاز هر جامعه ای می باشد. از طرف دیگر، صنعت گردشگری و توریسم نیز به این موضوع دامن زده، چرا که افراد دوست دارند تجربه های جذابی از خوردن غذاهای مختلف کسب کنند. اما برای آنکه یک آشپز خوبی شوید و بتوانید به صورت حرفه ای در این شغل، فعالیت نمایید، باید تخصص و مهارت های لازم را کسب کنید.

  1. معلمی

هنوز هم یکی از محبوب ترین شغل ها برای خانم های ایرانی است. معلم ها می توانند تعداد بیشتری جوان را تحت تاثیر قرار دهند. آموزگاری شغلی خلاقانه و پر از معنی است که به خانم ها اجازه می دهد تا زندگی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند. معلم می بایست زمان زیادی را با دانش آموزان بگذراند بنابراین باید عاشق کار خود باشد تا بتواند با انرژی خوب در اختیارشان قرار بگیرد. معلمی جزء مهمترین و ارزشمندترین مشاغل دنیاست. اگر آموزش را دوست دارید و علاقه دارید دیگران را در رسیدن به هدفتان یاری کنید و در موفقیت آنها شریک باشید این شغل می تواند مناسب شما باشد.
معلم زن

  1. سفالگری

سفالگری به هنر ساخت ظروف سفالین گفته می شود. در سفالگری پس از ساخت ظروفی از گل رس توسط هنرمند سفالگر، آنها را داخل کوره گذاشته و به واسطه دمای زیاد کوره و پختن ظروف، ماهیت مواد از گل رس به سفال سخت تغییر کرده و سخت و محکم می شود. یک سفالگر باید از کار خود لذت ببرد و باعشق از خاک هنر بیافریند.

  1. خیاطی

نیز از آن دسته شغل های جذاب برای خانم ها هستند که زنان می توانند با دقت و ظرافت خود در آنها تخصص پیدا کنند. در گذشته مادربزرگ ها یک چرخ خیاطی قدیمی داشتند که دوخت و دوزهای کوچک را با آن انجام می دادند. امروزه هر خانمی ادر منزل یک چرخ خیاطی دارد. خیاطی یک هنر است که می توان از یک تکه پارچه یک محصول زیبا ساخت. همچنین یک شغل پردارامد برای بانوان می باشد. برای یادگیری خیاطی باید در کلاس های خیاطی شرکت کنید و سپس کسب و کار خود را شروع کنید. برای شروع اولیه نیاز به یک چرخ خیاطی دارید و اگر چرخ سردوز ندارید سردوزی ها را می توانید از بیرون انجام دهید.

محدودیت های شغلی و شرایط کاری برای خانم های ایرانی

در برخی از شغل ها نظیر پرستاری و معلمی که تا حد زیادی به زنان وابسته هستند شرایط کاری خوبی برای خانم ها  در ایران وجود دارد. در حوزه هایی مانند برنامه نویسی که عمدتا مردانه هستند، زنان ممکن است با موانعی مواجه شوند.در بعضی شرکت های ایرانی تبعیض جنسیتی وجود دارد و زنان فرصت ها و حقوق مساوی با مردان را ندارند. به طور کلی حقوق و دستمزد زنان پایین تر از مردان است. خانم های ایرانی که قصد دارند در شغل های تازه وارد مثل برنامه نویسی فعالیت کنند، ممکن است با تعصب جنسیتی مواجه شوند و به آنها اعتماد کمتری می شود. اما با دانش و تجربه زیاد می توانید این موانع را پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است که برنامه نویسی از شغل های جذاب برای خانم ها می باشد چون هم پر از چالش است و هم امکان دورکاری در منزل نیز فراهم می باشد.

خلاصه مطلب

بنابراین، انتخاب شغل مناسب برای خانم ها باید به علاقه و استعداد شخص بستگی داشته باشد و هر شغلی که با رضایت و اعتماد به نفس انجام شود، می تواند جذاب  باشد. امروزه با توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی، خانم ها در تمامی حوزه های شغلی فعالیت می کنند. امیدوارم در این مقاله به لیست کوتاهی از شغل های جذاب برای خانم ها که به شما کمک کند تا در مورد این گزینه های مختلف تصمیم گیری کنید پرداخته باشیم.

4.8/5 - (82 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شهروز می‌گوید

    مطلب جامعی بود، تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.