چرا فراموش‌کار شده‌ام و نمی‌توانم چیزی را به خاطر بسپارم؟

فراموش‌کار شدن و به یاد نیاوردن برخی وقایع برای همه ما اتفاق می‌افتد؛ شما نمی‌توانید کلید خوروی خود را پیدا کنید و یا در یک مهمانی با شخصی آشنا می‌شوید و چند دقیقه بعد نام او را فراموش می‌کنید.

نگران نباشید. هیچ کس حافظه کاملی ندارد، و اگر این اتفاقات را تجربه کرده‌اید؛ ذهن شما دچار مشکل نشده است، حتی اگر هنوز جوان باشید.

فراموش‌کار شدن تا چه اندازه طبیعی چیست؟

ممکن است چیزهایی را که به تازگی یاد گرفته‌اید مانند نام یک شخص در مهمانی را فراموش کنید.

یا مثلاً  فراموش کنید که رویداد یا قرار ملاقاتی داشته اید.

بیشتر اوقات این اتفاق می‌افتد؛ زیرا از ابتدا به دقت به آن توجه نمی‌کردید.

شاید به جای یاد گرفتن نام آن شخص جدید، روی نریختن لیوان آب خود تمرکز کرده بودید، یا ممکن است به جای اینکه دقت کنید کلید ماشین خود را کجا گذاشته‌اید، به لیست مواد غذایی خود فکر کرده باشید.

علاوه بر این  وقتی خسته، مریض یا استرس دارید، ممکن است برخی از چیزها را فراموش کنید.

ترفندهای سریع برای به خاطر آوردن و حافظهٔ بهتر

کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود حافظهٔ روزانه خود انجام دهید. در این روش مجبور می‌شوید زندگی خود را کمی سازماندهی کنید:

برنامه روزانهٔ خود را سازماندهی کنید:

وسایلی را که اغلب به اشتباه در جای دیگر می‌گذارید، در یک مکان خاص قرار دهید. با این کار احتمال گم شدن آنها در آینده کمتر خواهد بود.

یک  جا کلیدی در کنار درب خانه نصب کنید و  یک نگهدارنده شارژر تلفن همراه بخرید تا مکان‌های اختصاصی داشته باشند.

بنویسید:

وقتی نوبت به انجام یک برنامه، شماره تلفن و تولدتان می‌رسد، آن‌ها روی کاغذ بیاورید. حتی اگر به یادداشت‌های خود نگاه نکنید، نوشتن آنها می‌تواند به شما کمک کند چیزهایی را به خاطر بیاورید.

تقویم بخرید:

یک تقویم جیبی با تقویم دیواری تهیه کنید و جلسات، قرار ملاقات‌ها، گردش‌های خانوادگی و هر چیز دیگری را در آن بنویسید. قبل از رفتن به رختخواب به برنامه روز بعد خود نگاه کنید تا به شما کمک کند رویدادها را در ذهن خود نگه دارید.

با بازی با کلمات آن‌ها را به خاطر بسپارید:

با استفاده از نام اختصاری یک رمز عبور ایجاد کنید که هرگز فراموش نخواهید کرد.

یک جمله یا عبارت ساده برای یادآوری خلق کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از سال تولد خود کمک بگیرید. این برای شما معنایی دارد، بنابراین آن را به خاطر خواهید آورد، اما برای یک هکر تشخیص آن آسان است.

تکرار، تکرار و تکرار کنید:

از نام شخصی که به تازگی ملاقات کرده‌اید تا آدرسی که باید به آن بروید، تکرار می‌تواند به شما کمک کند که آن‌ها را به خاطر بیاورید.

روی آن کار کنید:

کاری انجام دهید که مغز را به چالش بکشد. یک زبان جدید یاد بگیرید، با دوستان خود درباره کتاب‌ها بحث کنید، یا با جدول کلمات متقاطع از ذهن خود کار بکشید.

اجتماعی شوید:

افرادی که اجتماعی ترند و برای کارها داوطلب می‌شوند، یا با دوستان و خانواده خود در ارتباط هستند؛ احتمال بیشتری دارد که هوشیار بمانند و حافظهٔ بهتری داشته باشند.

سبک زندگی و حافظه قوی

سبک زندگی بر حافظه شما تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، رژیم غذایی شما نقش مهمی در حافظه تان دارد. اگر کلسترول، فشار خون و قند خون بدن تان بیش از حد بالا باشد، رگ‌های خونی داخل و اطراف مغز شما مسدود شده یا آسیب می‌بیند.

یک مطالعه در هاروارد نشان داد افرادی که چربی اشباع شده بیشتری مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر می‌خورند، در تست‌های حافظه بدتر عمل می‌کنند.

اگر می‌خواهید انتخاب‌های غذایی خوبی داشته باشید، رژیم مدیترانه‌ای را اجرا کنید. در این روش غذا خوردن از ماهی غنی از امگا ۳، روغن زیتون سالم برای قلب و مقدار زیادی محصولات تازه استفاده می‌شود که برای محافظت از تفکر و حافظه عالی است.

علاوه بر غذا تمرین و ورزش منظم نیز مهم است. این کار باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. شما باید هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

همچنین شما به خواب منظم نیاز دارید، که به مغز شما کمک کند تا خاطرات را ذخیره کند تا بعداً بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

اگر سیگار می‌کشید، آن را کنار بگذارید.

سیگار کشیدن به رگ‌های خونی مغز آسیب می‌رساند. اگر الکل زیاد مصرف می‌کنید، میزان مصرف خود را کم کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن زیاد الکل باعث اختلال در حافظه می‌شود.

حافظه و پیری

به نظر می‌رسد عملکرد حافظه با گذشت سال‌ها  و پیر شدن ما بدتر می‌شود. با شروع دهه ۲۰ زندگی شما به آرامی سلول‌های مغزی خود را از دست می‌دهید و برخی از مواد شیمیایی که این سلول‌ها به آنها نیاز دارند نیز کاهش می‌یابد.

منطقی است که حافظه شما در ۲۵ سالگی قوی‌تر از ۵۵ یا ۷۵ باشد.

البته تغییرات در حافظه همیشه نشانه بیماری آلزایمر نیست.

آنها می‌توانند ناشی از سکته مغزی، آسیب‌های سر، کمبود ویتامین در رژیم غذایی یا مشکلات خواب باشند.

این شرایط حتی ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهایی باشند که مصرف می‌کنید. در این صورت به پزشک مراجعه کنید تا آن را حل کند.

آلارم‌هایی وجود دارد که ممکن است مشکل جدی‌تری را نشان دهد.  باید به این نشانه‌ها توجه کنید.

اگر هر روز یک رویداد را فراموش می‌کنید؛ مثلاً هر روز یادتان می‌رود خودرویتان را کجا پارک کرده‌اید؛ به پزشک مراجعه کنید.

اگر با کسی زندگی می‌کنید که شخصیتش وی تغییر کرده یا گیج به نظر می‌رسد، مطمئن نیست کجا و یا چه سالی است؛ او را به پزشک ببرید.

منبع: webmd

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.