بیماری لکه آجری برگ بادام چیست؟

آیا می‌دانید، بیماری لکه آجری برگ بادام چیست؟ احتمالا شما نیز تاکنون شاهد لکه‌های نارنجی رنگ تیره‌ای که در سطح برگ‌های درختان بادام در باغات ظاهر می‌شوند، بوده‌اید! به راستی که عامل اصلی بروز این لکه‌ها چیست و چگونه باید شروع به درمان آنها کنیم؟

اگر شما باغدار عزیز نیز قبل از خرید نهال بادام با انواع نهال بادام چنین دغدغه‌ای دارید، بهتر است تا انتهای مقاله با همراه باشید تا مطالبی در رابطه با چرخه حیات این بیماری و همچنین نحوه تشخیص شیوع آن در باغات و میزان خسارات وارده به درختان بادام کسب نمایید.

بیماری لکه آجری برگ بادام

با چه علائمی می‌توان بیماری لکه آجری بادام را تشخیص داد؟

بهتر است به عنوان یک با چه علائمی می‌توان بیماری لکه آجری بادام را تشخیص داد؟ جالب است  کارشناسان نهالستان ، بیماری لکه آجری درختان بادام که غالبا در برگ‌ها ظاهر می‌شوند را یکی از خطرناک‌ترین و آسیب‌زا ترین بیماری‌های رایج در باغات بادام دانسته اند.

در اکثر موارد نیز شیوع این بیماری به صورت لکه‌های زرد رنگ و خفیف در سطح برگ درختان بادام مشخص می‌شود که به مرور زمان و در صورت عدم مبارزه و تشدید بیماری لکه‌ها وسیع‌تر و به رنگ تیره‌تری همچون آجری یا قهوه‌ای در خواهند آمد؛به خاطر همین توصیه می‌شود قبل از خرید نهال بادام این بیماری را به خوبی بشناسید.

خطرات بیماری لکه آجری برگ بادام چیست؟

در جواب سوال « خطرات بیماری لکه آجری برگ بادام چیست؟» باید گفت در اثر گسترش و شیوع بیماری اغلب مشاهده شده است که برگ‌ درختان فاسد شده و طی مراحلی ضعیف شده و بر سطح زمین ریخته می‌شوند که به این فرآیند خزان زودرس گفته می‌شود

زیرا درگیری درخت با این بیماری سبب کاهش میزان فتوسنتز و یا عدم توانایی در جذب آب و مواد غذایی خواهد شد که نه تنها در افت کمی و کیفی محصولات موثر است بلکه به مرور زمان شاهد ضعف درخت خواهیم بود که حتی توانایی جوانه زنی در بهار را نیز نخواهد داشت و مستعد درگیری با سایر آفات، بیماری‌ها و حتی خطرات سرمازدگی خواهد شد.

جالب است بدانید که شیوع این بیماری نه تنها در ایران بلکه در بیشتر مناطق خاورمیانه و نواحی مدیترانه‌ای رایج است و با سرایت آن در باغات، اثرات بسیار منفی در فتوسنتر برگ‌ها و راندمان برداشت محصول ایجاد خواهد شد که گاها غیرقابل جبران است.

چه عواملی باعث ایجاد و تشدید بیماری لکه آجری می‌شوند؟

آیا می‌دانید، چه عواملی باعث ایجاد و تشدید بیماری لکه آجری می‌شوند؟ حال که با علائم شیوع این بیماری مهلک آشنا شدیم بایستی بدانیم که چه عواملی باعث شیوع و یا تشدید آن می‌شوند که با پیشگیری و کنترل آنها سبب کاهش میزات خسارات وارده به باغدار شویم؛ همانگونه که می‌دانید عامل اصلی شیوع و تکثیر بیماری لکه آجری برگ درختان بادام نوعی قارچ به نام اسکواسپور است که ازدیاد و تکثر آن به عومل مختلفی همچون موارد زیر بستگی دارد:

● عوامل محیطی همچون دما، میانگین رطوبت نسبی، میزان بارندگی و…

● عوامل ژنتیکی، به هنگام خرید نهال بادام اطلاعات دقیق‌تری در مورد رقم بادام کسب کنید.

هر ساله با شروع فصل پاییز برگ درختان شروع به ریزش می‌کنند و در این میان برگ‌های آلوده به بیماری نیز اندکی زودتر از فصل پاییز بر زمین می‌ریزند و علی رغم تصور بسیاری از باغداران که گمان می‌کنند با ریزش برگ‌ها دیگر بیماری‌تمام شده است.

باید گفت که در تمام مدت بیماری در کف باغ شیوع پیدا می‌کند و در آغاز فصل جوانه‌زنی درختان شاهد گسترش بیماری خواهیم بود و تا زمانی که چغاله بادام تشکیل می‌شود و گلبرگ‌ها می‌ریزند اوج شیوع بیماری را خواهیم داشت که البته این مورد به افزایش دما و رطوبت نیز وابستگی شدیدی دارد.

درمان لکه آجری بادام

درمان لکه آجری بادام

نحوه پیشگیری و درمان لکه آجری بادام سوال بسیار رایجی که مراجعان به نهالستان پالیز نهال از کارشناسان فروش نهال بادام دارند، در رابطه با نحوه صحیح پیشگیری‌ و راهکارهای موثر و البته مقرون به صرفه برای درمان بیماری لکه آجری است که در این خصوص می‌توان دو راهکار اصلی زیر را معرفی نمود:

✓کنترل فیزیکی که خود شامل سه مرحله است؛

● خرید ارقام نهال باکیفیت، سالم و مقاوم در برابر عوامل بیماری زا و عوامل محیطی

● جمع آوری و سوزانیدن برگ‌های ریخته شده در کف باغ در فصل پاییز به منظور پیشگیری از شیوع ایناکلوم بیماری

● اعمال عملیات شخم زنی و زیر و رو کردن خاک در اواخر زمستان پیش از ظهور اولین جوانه‌های درختان بادام

✓ کنترل شیمیایی که همان سمپاشی شیمیایی درختان بادام است که بهتر است در طی سه نوبت یعنی؛

● اوج شیوع بیماری (زمان ریزش گلبرگ درختان)

● یک ماه بعد از ریزش گلبرگ‌ها

● دو تا چهار هفته بعد از سمپاشی ثانویه

کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال بادام برنامه مناسبی برای سمپاشی کود دهی همچنین هوس و آبیاری باغ بادام ارائه می‌دهند.

کلام آخر

در این مقاله خواندیم که بیماری لکه آجری درختان بادام چگونه و از چه طریق در باغات شایع می‌شوند و چگونه می‌توانیم سریعا به پیشگیری و مبارزه با آنها بپردازیم اما یکی از کم‌هزینه‌ترین و بهترین روش های مقابله با این بیماری خرید نهال بادام سالم و عاری از هرگونه بیماری است که در این زمینه نهالستان پالیز نهال با سایت تخصصی paliznahal.ir با بیش از تیم قرن تجربه می‌تواند کمک شایانی به شما باغداران عزیز نماید؛

چرا که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان ارقام نهال بادام اصلاح شده و مقاوم نسبت به عوامل بیماری زا است و همچنین قیمت نهال بادام در این مجموعه بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. پس با خرید ارقام نهال بادام مرغوب و سالم که دارای گواهی قرنطینه و شناسنامه سلامت هستند، باغ خود را در برابر این چنین بیماری‌هایی بیمه کنید تا از هزینه‌های اضافی مبارزه با آنها امتناع نمایید، البته خالی از لطف نباشد مشاوره رایگان پس از فروش نهال بادام و مشاوره در زمینه احداث باغ بادام نیز رایگان خواهد بود.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۹

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.