خرید میلگرد با پروانه ساختمان، آسان اما با شرایط خاص!

درواقع تقاضا برای عرضه میلگرد بالاست چراکه این مقطع فولادی در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی، کاربردهای ویژه‌ای دارد. بنابراین؛ اغلب اوقات برطرف‌کردن این نیاز گسترده برای همه افراد مقدور نیست. از طرفی دیگر ممکن است خیلی از خریداران نسبت به روش‌های تهیه این محصول آگاهی نداشته باشند. این محتوا با هدف آموزش چگونگی خرید میلگرد با پروانه ساختمان تدوین شده تا به تسهیل امور متقاضیانی که در تهیه این محصولات با محدودیت‌هایی مواجه هستند، کمک شود.

منظور از خرید میلگرد با پروانه ساختمان چیست؟

ارائه میلگرد با جواز ساختمان، اقدامی بود که جهت پیشگیری از فعالیت‌های ساخت‌وساز غیرقانونی در این زمینه صورت می‌گیرد. ازآنجایی‌که میلگردها اصلی‌ترین مصالح ساخت‌وساز محسوب می‌شوند، قیمت آن در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

به این منظور جهت برقراری ثبات نسبی در بازار میلگردها، بسته‌هایی از این محصول با قیمت اقتصادی تهیه شد که عرضه آن فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که پروانه ساختمان را در دست دارند.

این پروانه مجوزی است که طبق آن عملیات ساخت‌وساز آغاز می‌شود و مصالح مورد استفاده در این عملیات از قبیل میلگردها در آن درج شده تا افراد با خیالی راحت کمبودهای خود را در روند ساخت پروژه برطرف کنند.

شرایط خرید میلگرد دولتی با جواز چیست؟

از زمانی که جواز به دست شما می‌رسد تا ۲ الی ۴ سال بعد، شما فرصت دارید تا برای دریافت سهمیه میلگرد دولتی اقدام کنید. پروانه ساختمان مجوزی است که از سوی مراکزی همچون خدمات الکترونیک، شهرداری، بخشداری و دهداری صادر می‌شود. با این پروانه شما اجازه قانونی برای ساخت‌وساز را خواهید داشت. در غیر این صورت، پروژه شما به‌طور غیرقانونی درحال انجام است.

حالا دریافت این مجوز دارای شرایطی است که باید به آن واقف شوید. نخستین قدم شما برای خرید میلگرد با پروانه ساختمان، ارائه مدارکی نظیر سند مالکیت به همراه کپی، برگه تصفیه حساب، فیش پرداخت عوارض ساختمان و شهرداری، مدارک هویتی به همراه کپی آن، نقشه سازه و فیش پرداخت هزینه است.

مراحلی که مالک ساختمان باید طی کند، مراجعه به شهرداری یا دفتر پیشخوان دولت خواهد بود. سپس نماینده‌ای برای بازدید از محل پروژه او فرستاده می‌شود. درصورت نیاز تغییرات لازم در نقشه صورت می‌گیرد. در مرحله بعدی مالک باید هزینه‌ای را بابت پرداخت عوارض متقبل شود.

به‌عنوان آخرین حرکت، نامه درخواستی برای تخصیص مهندسان ناظر فرستاده می‌شود و سپس بعد از آن باید منتطر صدور مجوز از سوی آنها بود. ممکن است این پروسه زمان زیادی صرف کند. شاید حتی فرد مجبور باشد ۹ ماه یا بیشتر صبوری کند تا جواز ساخت‌وساز به دستش برسد.

مزایای خرید میلگرد با پروانه ساختمان چیست؟

یکی از مزیت‌هایی که در این روش خرید رقم می‌خورد، این است که سازندگان نگرانی بابت کمبود مصالح در ساخت پروژه ندارند. همچنین آنها می‌توانند با استفاده از جوازی که در اختیار دارند، میلگردها را به‌طور مستقیم و با حذف واسطه‌های دلال خریداری کنند.

هنگامی که تقاضای کاذب میلگرد توسط عده‌ای از افراد، کنار می‌رود، محصولات از لحاظ قیمت به ثبات نسبی دست می‌یابند. این موضوع در صرف هزینه اهمیت بسیار بالایی دارد. ناگفته نماند که زمینه خرید میلگرد با پروانه ساخت با نرخ میلگردهای دولتی فراهم می‌شود.

تفاوت قیمت میلگرد با جواز با دیگر روش‌های خرید در چیست؟

در سال‌های اخیر افزایش قیمت محصولات ساختمانی به‌خصوص میلگرد، مشکلات بسیاری را به سازندگان تحمیل کرد. درواقع میلگردها به‌علت پرکاربردبودن، باید با قیمت مناسب و در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار بگیرند ولی گرانی و کمبود کالا این اجازه را نمی‌داد.

به همین دلیل، سیاست خرید میلگرد با پروانه ساختمان روی کار آمد تا ضمن رفع نیازهای گسترده بشر در حوزه ساخت‌وساز، قیمت‌ها کاهش یابد و توانایی خرید برای همگان میسر شود.

به‌طوری که می‌توان گفت خرید با جواز ساختمان حتی نسبت به خرید از درب کارخانه با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری برایتان تمام می‌شود‌ یا اگر در گذشته از بنگاه‌های موجود در بازار یا به‌واسطه دلال‌ها محصول مورد نظر خود را تهیه می‌کردید، حالا با داشتن جواز، تا حد زیادی در هزینه و زمان شما صرفه‌جویی می‌شود و خیال‌تان هم بابت کیفیت کالا راحت‌تر خواهد بود.

چه کسانی می‌توانند با پروانه ساختمان به خرید میلگرد بپردازند

درست است که خرید میلگرد با پروانه ساختمان، راهی برای کنترل قیمت‌ها در بازار فولاد بود که توسط دولت به تصویب رسید و به این منظور خرید میلگرد آجدار، ساده و انواع دیگری از مصالح پرکاربرد توسط کارگزاران با نازل‌ترین قیمت‌ها صورت گرفت.

شرایطی که برای خرید میلگرد با قیمت دولتی وجود دارد، این است که پروژه خریدار باید حتما متراژ بالاتر از ۱۰۰۰ متر مربع داشته باشد. دیل این شرط این است که خیلی از خریداران با داشتن جوازی که در دست دارند، حجم انبوهی از مصالح را خریداری کرده و آن را احتکار می‌کنند. در واقع آنها مصرف‌ کننده واقعی نیستند؛ بلکه از وضعیت بازار به نفع خود استفاده می ‌کنند.

بنابراین؛ قانونی که برای متقاضیان خرید وضع شد، به منظور اطمینان از این مسئله بود که شخص متقاضی، یک خریدار واقعی است. در این شرایط از هرگونه کلاه ‌برداری در این زمینه جلوگیری می‌شود‌.

از چه کارخانه هایی می توان میلگرد با پروانه ساخت خرید کرد؟

امکان خرید میلگرد با پروانه ساخت از همه کارخانه امکان پذیر نیست، چرا که برای این خرید نیاز است شرایط خاصی مهیا باشد. اما برخی از کارخانه ها همچون هیربد زرندیه، با فراهم کردن شرایط، این موهم را برای خریداران واجد شرایط فراهم ساخته است. کارخانه هیربد زرندیه در نزدیکی شهر ساوه قرار دارد و میلگرد را در سایزهای ۸ الی ۳۲ تولید و با آنالیزهای a2 و a3 تولید می کند. همه میلگردهای هیربد زرندیه به صورت شاخه ای و آجدار هستند. قیمت میلگرد هیربد زرندیه امروز درب کارخانه به صورت روزانه به بازار اعلام می دارد و خرید با پروانه ساخت نیز بر اساس همین قیمت صورت می گیرد.

نکته اخر

خرید میلگرد با پروانه ساختمان، طی سال‌های اخیر یکی از راهکارهای موثر دولت برای کنترل نوسانات و تلاطم بازار آهن ‌آلات بود. بعدها این راهکار تبدیل به قانونی شد که کمک کرد تا محصولات به دست مصرف‌کننده واقعی برسد؛ نه افرادی که برای کسب سود و منفعت خود به احتکار محصولاتی می‌پردازند که در بازار با نیاز انبوهی مواجه است.

مزیت دیگری که چنین قانونی در جامعه رقم زد، تفاوت فاحش قیمت‌ها بود. اگر به روند نوسان قیمت در بنگاه‌های خریدوفروش دقت کنید، متوجه ضرورت وجود این شرط که باید مصالح به‌واسطه جواز ساختمان تامین شود، خواهید شد.

به این معنی که فعالان حوزه ساختمان که همان مصرف‌کننده‌های واقعی هستند، می‌توانند برای پروژه‌های خود مصالح مورد نظر را به نرخ مصوب دولتی تهیه کنند. این مسئله صرفه‌جویی‌های بسیاری در برآورد هزینه‌های نهایی آنها خواهد داشت.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.