چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

مراقبت از پوست و سبک زندگی سالم می‌تواند روند طبیعی پیری را به تاخیر بیندازد و از مشکلات مختلف پوست جلوگیری کند.

مراقبت از پوست شامل اصلاح رفتار فردی و شرایط محیطی و کاری است، همچنین طیف وسیعی از اقداماتی را شامل می‌شود که از یکپارچگی پوست حمایت می‌کند، ظاهر آن را بهبود می‌بخشد و شرایط پوست را تسکین می‌دهد. آنها می‌توانند شامل تغذیه، اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و استفاده مناسب از نرم کننده‌ها و لایه‌بردارها باشند.

اقداماتی که ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد عبارتند از: استفاده از مواد آرایشی، لایه‌بردارها، پرکننده‌ها و لایه برداری با لیزر.

مراقبت از پوست یک روش معمول روزانه است، مانند درمان پوست‌های خیلی خشک یا خیلی مرطوب، پیشگیری از درماتیت و آسیب‌های پوستی.

راه‌های مراقبت از پوست

از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن و سایر مشکلات پوستی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برای محافظت کامل از پوست در برابر آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب را مرتب بمالید و هر دو ساعت یکبار تجدید کنید. در سایه بمانید. بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که پرتوهای خورشید در شدیدترین حالت هستند، زیر نور خورشید نباشید. لباس محافظ بپوشید. پوست خود را با پیراهن‌های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه‌های لبه‌دار پهن بپوشانید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن پوست را پیرتر نشان می‌دهد و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی ریز در خارجی‌ترین لایه‌های پوست را باریک می‌کند که جریان خون را کاهش داده و پوست را رنگ پریده‌تر می‌کند. این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می‌شود که برای سلامت پوست مهم هستند. سیگار همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند، فیبرهایی که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند.

علاوه بر این، حالات تکراری صورت -که هنگام سیگار کشیدن انجام می‌شود – مانند به هم فشردن لب‌ها هنگام استنشاق و چروک کردن چشم‌ها برای جلوگیری از دود- می‌تواند به چین و چروک کمک کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای محافظت از پوست ترک سیگار است.

راه‌های مراقبت از پوست

با پوست خود به آرامی رفتار کنید

پاکسازی و اصلاح روزانه می‌تواند روی پوست تأثیر مثبت بگذارد. برای ملایم نگه داشتن پوست، زمان حمام را محدود کنید. آب داغ و دوش طولانی، چربی‌های پوست را از بین می‌برد. زمان حمام یا دوش گرفتن خود را محدود کنید و از آب ولرم استفاده کنید. از صابون‌های قوی خودداری کنید. صابون‌ها و مواد شوینده قوی می‌توانند چربی پوست را از بین ببرند. در عوض، پاک کننده‌های ملایم را انتخاب کنید.

برای محافظت و روان کردن پوست، قبل از اصلاح از کرم، لوسیون یا ژل اصلاح استفاده کنید. از یک تیغ تمیز و تیز برای اصلاح استفاده کنید. در جهتی که مو رشد می‌کند، اصلاح کنید، نه در جهت مخالف. پس از حمام کردن، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید تا مقداری رطوبت روی پوست باقی بماند.

نکته: اگر پوست شما خشک است از مرطوب کننده متناسب با نوع پوست استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین ظاهر و احساس را داشته باشید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی مصرف کنید.

ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مشخص نیست – اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل‌های روغن ماهی و مصرف محدود چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌های فرآوری شده یا تصفیه شده ممکن است ظاهر جوان‌تری به پوست بدهد. نوشیدن آب زیاد به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند.

راه‌های مراقبت از پوست

استرس را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده می‌تواند پوست را حساس‌تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای تشویق پوست سالم – و وضعیت ذهنی سالم – اقداماتی را برای مدیریت استرس خود انجام دهید.

به اندازه کافی بخوابید، محدودیت‌های معقولی تعیین کنید، فهرست کارهای خود را کاهش دهید و زمانی را برای انجام کارهایی اختصاص دهید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید.

هدف از روتین روزانه مراقبت از پوست این است که پوست صورت خود را طوری تنظیم کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد. روتین‌های زیبایی فرصتی برای مشاهده تغییرات ظاهری هستند. همانطور که پوست با افزایش سن نیاز به تغییر دارد، محصولات نیز نیاز به تغییر دارند.

اساسی‌ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و نرم کردن پوست است. در اصل، مرطوب کننده‌ها به جلوگیری از هدررفت آب از طریق لایه‌های بیرونی پوست کمک می‌کنند. این محصولی است که پزشکان استفاده از آن را در تمام طول سال برای انواع پوست توصیه می‌کنند. به طور طبیعی پوست با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد و فعالیت‌های روزانه مانند شستشو می‌تواند آب‌رسان‌های طبیعی را از سطح پوست پاک کند.

تفاوت بین کرم روز و شب

کرم‌هایی که در صبح استفاده می‌‌شوند برای محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی است که هنگام خروج از خانه با آن‌ها مواجه می‌شویم. بسیاری از آنها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد مبتنی بر آلودگی را به حداقل می‌رسانند.

کرم‌های شب روی ترمیم هرگونه آسیب و برای سرعت بخشیدن به گردش سلولی و مقابله با لکه‌های تیره تمرکز دارند. این کرم‌ها همچنین سطوح رطوبت را (که به طور طبیعی در عصر کاهش می‌یابد) با نرم کننده‌ها جبران می‌کنند.

پیری پوست با افزایش آسیب پذیری همراه است، مشکلات پوستی از جمله خارش در افراد مسن شایع است اما اغلب به اندازه کافی به آنها رسیدگی نمی‌شود.

سخن پایانی
در این مطلب تلاش کردیم مواردی را توضیح دهیم که برای مراقبت از پوست لازم است. کارهای روتین روزانه بسیار ساده هستند و نیازی نیست زمان زیادی برای انجام آن‌ها صرف کنید.

منابع: mayoclinic، nytimes

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.