چرا زوج ها در ازدواجشان به دنبال افرادی شبیه والدین خود هستند؟

بسیاری از زوج‌ها برای انتخاب همسر به دنبال تکرار ارتباطات خوشایند گذشته هستند. در واقع آن‌ها به‌دنبال چیزی شبیه پدر یا مادرشان و یا شخصیتی از این قبیل هستند.

برای همین هم بسیار از نظریه پردازان بر این باورند که زندگی در یک دور مداوم، تکرار گذشته ها است.

زوج‌ها از نظر رفتار و چهره تقریباً به چهره والدین خود گرایش دارند، دخترها به‌دنبال پسری با ویژگی‌های شبیه به پدر هستند و پسرها به‌دنبال ویژگی‌هایی شبیه به مادر. از نظر روانشناختی، این انتخاب نوعی تکرار الگوی دورنی است، الگویی از روابط عمیق و صمیمانه.

برای همین در بسیاری از موارد ما کسانی را از نظر ویژگی‌ها برای ازدواج خوب می‌پنداریم که شبیه به والدین ما باشند. ما با این افراد راحت تر ارتباط برقرار می‌کنیم، راحت‌تر هم حسی می‌کنیم و به نوبه‌ای احساس می‌کنیم که سال‌ها است که یکدیگر را می‌شناسیم.

اما چیزی که باید بیشتر به آن دقت کنیم آن است که همه انتخاب‌ها بر این اساس صورت نمی‌پذیرد، پس باید انتظارات خود را از همسرتان مجزا کنید بدین معنی که تکرار الگوی صمیمانه قدیمی حتماً بهترین نوع رابطه نیست. برای همین باید یاد بگیرید وقتی ناراحت می‌شوید، خوشحال می‌شوید یا هر رفتاری که می‌کنید با کسی غیر از والدین خود روبه‌رو هستید پس نیاز به تغییراتی نیز وجود دارد.

برای توافق بر سر رفتارهایی که عمیقا به آن‌ها وابسته‌اید باید گاهی به اشتراک بسید و گاهی نیز نیاز به تغییر است. بگذارید با یک مثال مطلب را ساده تر کنیم. برای مثال شاید شما مانند دختری بودید که وقتی به هر دلیلی ناراحت می‌شدید، به یک گوشه می رفتید و کز می‌کردید ناجی شما پدری بود که با نوازش و دلجویی یا با یک هدیه از شما استقبال می‌کرد تا حال شما خوب شود. اکنون شما این صفت را در عمیق‌ترین تجربیات کودکی به همراه دارید و آن را با خود به زندگی زناشویی می‌آورید. در این زمان شما وقتی ناراحت می‌شوید دوست دارید احتیاج به تنهایی پیدا می‌کنید و کسی که از شما دلجویی کند و آن همسری است که باید نقش قدیمی پدرتان را بازی کند. این موضوع امری طبیعی است اما می‌تواند گاهی مشکل ساز باشد.

در واقع زمانی صفات گذشته ما می‌تواند مشکل ساز باشد که در انتظاراتی را به‌وجود بیاورد که دیگران از آن بی‌خبرهستند. در این شرایط باید زوجین چند نکته را برای کاهش اختلافات ناشی از این انتظارات در پیش بگیرند

۱- در مورد احساسات و نوع برخوردشان با مسائل گفت‌وگو کنند

۲- انتظارات احساسی و رفتاری خود را بیان کنند

۳- در مورد حساسیت‌های یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند

۴- به حساسیت‌ها و خواسته‌های هم احترام بگذارند

۵- به یگدیگر برای تغییر الگوهای درونی مشکل ساز کمک کنند

در آخر تغییر الگوهای دورنی صمیمت کار بسیار مشکلی است، چرا که این الگوها با پایه ترین مفاهیم ارتباط و صمیمت در ارتباط هستند، در نتیجه ابتدایی ترین راه برای کنترل تاثیر این الگوها، شناخت و هماهنگی با آن‌ها است.

منبع: برنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.