وقتی همسران از دونسل متفاوت هستند

می‌گویند سن فقط یک عدد است. طرفداران این ایده اهمیتی به تفاوت سنی زیاد نمی‌دهند و یک ازدواج موفق را پیش می‌برند. بعضی‌ها هم با این انتخاب تجربه ناموفق دارند. تفاوت زندگی آدم‌ها در این نوع انتخاب باعث می‌شود شما هرگز نتوانید دقیقاً بفهمید تفاوت سنی زیاد چه نتیجه‌ای برای زندگی‌تان خواهد داشت.

مطالعات و بررسی در روابط زناشویی کسانی که با اختلاف سنی غیرمتعارف و زیاد ازدواج کرده‌اند نشان داده است، زنانی که چند سال از همسرشان بزرگتر هستند روابط کنترل شده و بهتری نسبت به کسانی دارند که شوهرانشان ده تا ۱۵ سال بزرگتر هستند. با این حال این نوع ازدوا‌ج‌های نامتعارف برای هر دو طرف رابطه مسأله ایجاد می‌کند هرچند که آنها در اوج شور و اشتیاق با هم ازدواج کرده باشند. اگر با فردی که اختلاف سنی زیادی با شما دارد ازدواج کرده‌باشید خوب می‌دانید که اختلافات فکری ناشی از تفاوت نسل‌ها، مشکلات عرفی و خانوادگی، تفاوت‌های ظاهری و تفاوت‌های سلیقه‌ای از مسائلی است که شما مجبور بوده‌اید درکنار سایر مسائل زناشویی‌تان قرار بدهید و برایشان راهکارهایی داشته باشید.

چرا تفاوت سنی زیاد زن و شوهر خوب نیست؟
پاسخ این پرسش سخت نیست شما خوب می‌دانید که تفاوت دو نسل چه مشکلاتی در زمینه مختلف ایجاد می‌کند. کافی است که کمی دقیق‌تر به نسل‌های قبل و بعد خودتان نگاه کنید؛ آیا شما شبیه پدرتان فکر می‌کنید؟ نوجوان‌های امروزی مثل شما هستند؟

جوان‌ترها به سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی علاقمند هستند که برای سن و سال‌دارها هیچ جذابیتی ندارد؛ میهمانی‌های طولانی، ورزش‌های سنگین و روابط گسترده معمولاً در سنین بالاتر کمتر و بی‌اهمیت می‌شود. این مسائل می‌تواند برای زن و شوهر مشکلاتی ایجاد کند و زبان گلایه‌ هر دو نفر را باز کند.

جوان‌ها فکر می‌کنند، نسل‌های قبلی کمی محتاط و سرخورده هستند و توانایی تجربه کردن را از دست داده‌اند. برعکس، مسن‌ترها، جوان‌ها را متهور می‌دانند و فکر می‌کنند روش زندگی آنها غلط است و نتیجه‌ خوبی ندارد. اگر تفاوت‌ سنی اینقدر زیاد باشد که مثلاً یک زن شوهرش را یک پیر غرغرو بداند و شوهر فکر کند، همسرش یک دختر بچه‌ کوچولو است تعریف رابطه‌ زناشویی برای آنها کاملاً بی‌معناست؛ زیرا آنها اصلاً نمی‌توانند در این رابطه قرار بگیرند. واقعیت این است که تناسب سنی یکی از نکات مهم زندگی‌زناشویی است. اما تنها عامل تعیین کننده نیست و مثل همه‌ عوامل مؤثر دیگر، ازدواج‌هایی پایدار و ازدواج‌هایی پر مشکل را رقم زده است. در هر صورت یادتان باشد که وقتی انتخاب شما فردی است که تفاوت سنی زیادی دارد باید آماده باشید که او به مرور زمان نسبت به برخی از فعالیت‌ها و خواسته‌های زندگی بی‌تفاوت و بی‌انگیزه شود. باید بپذیرید که او خودش را از بسیاری از سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که برای شما هنوز جذاب است کنار خواهد کشید. مسأله‌ مهمی که در این رابطه باید جدی بگیرید، موضع قدرت و برتری همسرتان است. وقتی شما کم سن و سال هستید او به شکلی ناخواسته ممکن است شما را تحت‌کنترل خودش در بیاورد و با شما مثل یک فرد کوچکتر رفتار کند، نه به عنوان یک همسر و کسی که می‌توان به او تکیه کرد، از او مشورت گرفت و خواسته‌ها و نیازهایش را جدی گرفت. با همسرتان درباره این موضوع گفت‌و‌گو کنید و سعی کنید از لابه‌لای نظرات، عقاید و رفتارش بفهمید که آیا می‌خواهد نقش والد شما را بازی کند یا شما را به‌عنوان یک همسر واقعی پذیرفته است.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.