نگاهی به اختلافات مالی زوجین در زندگی مشترک

جروبحث درباره مسائل مالی یکی از اختلافات بسیاری از روابط زناشویی است. دعوای زن و شوهری بیشتر از هر موضوع دیگری بر سر مشکلات مالی است. دعوا و درگیری‌ها با یک تلنگر ساده شروع می‌شوند.

من، تو، ما
وقتی زن و شوهر هر دو کار می‌کنند و در موضوعات مالی باهم به توافق نمی‌رسند تقسیم هزینه‌های جاری زندگی، پرداخت قبض‌ها و پس‌انداز عادلانه درآمدهای شخصی کار عاقلانه و مطلوبی است. به نظر نمی‌رسد هیچ ایرادی در این تصمیم وجود داشته باشد اما معمولاً این تصمیم درست اجرا نمی‌شود. یکی از زن و شوهر و معمولاً زنان شاغل با رضایت قلبی در این هزینه‌ها مشارکت نمی‌کنند. اگر واقعاً به این توافق رسیده‌اید که هردوی شما برای پرداخت هزینه‌های یک زندگی مشترک مسئول هستید بدون هیچ چشمداشت یا انتظاری این تعهد مالی را ادامه بدهید.

وام‌های زیاد
وام برای مدرسه غیر دولتی، وام ماشین، وام برای خریدن خانه، وام برای ازدواج، وام برای کمک هزینه زندگی و تعمیر خانه همگی هزینه‌های تحمیلی به اقتصاد و درآمد خانواده هستند. اگر یکی از شما مخالف گرفتن این نوع وام‌ها هستید و همسرتان به امید پیشرفت به این وام‌ها دل خوش کرده است بدون شک دچار مشکل اساسی خواهید شد.

خرج‌های شخصی
خرج‌های شخصی یکی از درگیری‌ها و اختلافات زن و شوهرهاست. هرکدام از شما چقدر از درآمد زندگی سهم دارید؟ چگونه باید نیازهای شخصی‌تان را با توجه به درآمد هزینه کنید؟ شما و همسرتان باید بدانید چه حقی از درآمد و خرج‌های شخصی‌تان دارید. در این باره باید آشکار و مشخص حرف بزنید و بر طبق یک الگوی توافقی پیش بروید وگرنه مشکلات بسیار بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند.

چه کسی رئیس است
وقتی یکی از زن و شوهرها کار می‌کنند، زن خانه‌دار است یا شوهر بیکار شده است و هزینه‌ها روی دوش زن خانه است یا یکی از همسران درآمد بسیار بیشتری دارد احساس برتری و قدرت در کسی که کار بیشتر می‌کند یا درآمد بیشتری دارد عامدانه یا ناخودآگاه پیش می‌آید. کسی که درآمد دارد فرمان‌ها را صادر می‌کند. او تلاش می‌کند هزینه‌ها و مخارج زندگی را تعیین کند و با الگوی خودش پیش برود. اما یادتان باشد شاید همسرتان هوش اقتصادی و مدیریت اقتصادی بهتری داشته باشد. نحوه هزینه کردن درآمدها هیچ ربطی به این ندارد که چه کسی کار می‌کند.

بچه‌ها و هزینه ها
تصمیم به بارداری و پرداخت هزینه‌های جاری کودک می‌تواند مسأله اختلاف شما با همسرتان باشد. بچه، لباس، تغذیه، خانه مناسب و سرگرمی، آموزش و رفاه می‌خواهد. اختلاف شما و همسرتان بر سر اولویت‌ها و نیازهای کودک و میزان رفاه و تأمین خواسته‌های مادی کودک دردسر و جروبحث تازه دیگری خواهد بود.

راه حل را پیدا کنید
ایجاد یک ارتباط سالم کلید حل مشکلات مالی شماست. مثلاً در مورد مشکلاتی که برای گرفتن و پرداختن وام برای شما و همسرتان پیش می‌آید. فقط گفت‌و‌گو و توافق است که مسأله را حل می‌کند. هر دوی شما باید باهم به توافق برسید.

هر عملی، واکنشی دارد. رفتار شما در مورد مسائل مالی نیز بازتابی دارد و روی رابطه و احساسات همسرتان تأثیر می‌گذارد. اجازه ندهید این تأثیرات رابطه شما با همسرتان را خراب کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.