مصائب شیرین سال اول زندگی مشترک

در نخستین سال زندگی زناشویی‌ انتظار دارید همه چیزعالی و عاشقانه پیش برود این رؤیایی است که از قبل در سرتان پرورانده‌اید و در واقع مهم‌ترین انگیزه‌ برای سپری کردن سال‌های طولانی در کنار همسرتان است.

نخستین مسأله‌ای که با آن مواجه می‌شوید این است که چطور «من» را به «ما» تبدیل کنید. حرف زدن در این مورد راحت است اما عملی کردن آن واقعاً کار سختی است. زمانی که مجرد بودید همه چیز حول محور خودتان بود«من چطور فکر می‌کنم» و «من چطور احساس می‌کنم؟».

حالا ازدواج کرده‌اید و باید میان هویت و استقلال فردی‌ و یک رابطه مشترک با دیگری تعادل برقرار کنید. صرف نظر از اینکه شما چقدر خودتان و خواسته‌هایتان را دوست دارید باید به مفهوم «ما» نیز بهای بیشتری بدهید. «ما چه می‌خواهیم؟»، «ما چه تصمیمی بگیریم؟» و «ما چطور رفتار کنیم.» در مرحله بعد باید نیازهای شخصی خودتان و همسرتان را از هم تفکیک کنید و به طور هدفمند آنها را نیز در نظر بگیرید؛ «او چه چیزی دوست دارد؟»، «او چه کاری دارد؟»، « او چه مشکلی دارد؟».

در واقع باید روی سه مسأله کار کنید؛ چیزی که شما می‌خواهید، چیزی که همسرتان می‌خواهد و کاری که باید برای رابطه انجام دهید. برقراری یک ارتباط درست نیز یک مشکل رایج میان زوج‌های جوان در سال اول ازدواج است؛ «ما زبان هم را نمی‌فهمیم»؛ این ساده‌ترین توضیح این نکته است. در این موقعیت شما باید تفاوت زنانه و مردانه را درک کنید. شما دو جنس متفاوت و از دو فرهنگ متفاوت هستید. این کاملاً طبیعی است که در بسیاری از موارد آن هم در ابتدای زندگی دچار سوءتفاهم‌های زبانی یا رفتاری شوید.

چرا مشکل پیش می‌آید؟
چون شما با انتظارات غیر واقعی وارد رابطه می‌شوید. تصور و فانتزی شما از ازدواج بعد از شروع زندگی به‌هم می‌ریزد. یادتان باشد رؤیا با حقیقت فرق دارد. حقیقت را بپذیرید نه رؤیاهای دوران نوجوانی و کودکی را.

علاوه بر این مطابقت با شرایط جدید زندگی؛سختی‌ها و ناهماهنگی‌ها کار چندان ساده‌ای نیست.

همچنین کنار آمدن با عادت‌های شریک زندگی ‌و تفاوت‌های فردی می‌تواند باعث آزارتان شود و تنش‌هایی برایتان ایجاد کند. در عین حال مقایسه آنچه از زندگی می‌خواستید، از همسرتان انتظار داشتید و برای زندگی برنامه‌ریزی کرده بودید با آنچه اتفاق افتاده است ارتباط را سخت می‌کند. یک مسأله مهم نیز ناهماهنگی و ناتوانی در بیان خواسته‌های جنسی و زمان و شکل رابطه در سال‌های اول است. برقراری تعادل میان کار و زندگی خانوادگی نیز چالشی برای رابطه است.

زندگی زیر یک سقف به طور کلی تغییری اساسی است که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چیزی که اغلب باعث مشکل می‌شود این است که شما همه چیز را از منظر خودتان می‌بینید در حالی که باید:

  • یاد بگیرید که منظورتان را دقیقاً بیان کنید.
  • پیش فرض اصلی را بر این اصل بگذارید که «همسرم نمی‌خواهد اذیتم کند و او احساس خوبی نسبت به من دارد».
  • بپذیرید همسرتان نمی‌تواند ذهن خوانی کند.
  • او را با مادر، پدر و خانواده‌اش ارزیابی نکنید.
  • هرکدام از شما مسائل شخصی خود را دارید که باید در تعامل مشترک آنها را حل و رفع کنید.

سال اول زندگی مشترک می‌تواند بهترین سال در دوران زندگی زناشویی‌تان باشد این بستگی به میزان صبر و تحمل شما، بلوغ و آگاهی از آنچه پیش روی شماست نیز دارد. در واقع همه سال‌های بعد این‌گونه است.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.