راه‌های مواجهه شدن با مدگرایی دختران نوجوان

دختران در ابتدای بلوغ به دلیل شرایط اجتماعی، رویکردی اغراق آمیز و گاهی نادانسته به مد و نحوۀ پوشش و آرایش دارند. اگر شما هم با دختر نوجوانتان درگیر این مساله هستید، این مطلب بدون شک کمکتان خواهد کرد:

صبور باشید
اگر چه شاید ممکن است نوجوانتان از پوششی استفاده کند که چندان مطابق‌شأن خانوادگی و عرف پسندیده اجتماع نباشد، اما باید یاد بگیرید که سریع عکس‌العمل نشان ندهید یا به هر طریق ممکن اصرار به ترک رفتارش نداشته باشید. بی‌شک اگر با صبوری پیش بروید نتایج بهتری را عاید خودتان می‌کنید.

آگاهی خود را افزایش دهید
برای این که رفتار منطقی و درستی داشته باشید، بیش از هر چیز لازم است تلاش کنید درباره مد یا نوآوری لباس نوجوانان اطلاعاتی را کسب کنید. منظور این نیست که باید شما هم به مانند نوجوانتان حتما از مد پیروی کنید، بلکه هدف اصلی این است که با به دست آوردن این آگاهی بتوانید شرایط حال امروز دخترتان را درک کنید. یادتان باشد شما هم، او روزی جوان بودید و از والدین‌تان مطالبه درخواست‌هایی داشتید که شاید چندان موافق احوال آن روزگار نبود.

اعمال نظر نکنید
او را به عنوان فردی مستقل بپذیرید که حق انتخاب دارد و می‌تواند خوب و بد را از هم تشخیص دهد. شما به عنوان یک مادر فهیم و دانا هرگز نباید اصرار داشته باشید که دخترتان هر آنچه را ‌ شما می‌پسندید، بپسندد. بهتر است دخترتان را در انتخاب لباس آزاد بگذارید و فقط هر از چند گاهی راهنمایی‌اش کنید. اگر چه گاهی ممکن است در انتخاب لباس اشتباه کند و بر درست بودن اشتباه خود نیز اصرار داشته باشد، اما بهتر است به جای دفاع از عقیده‌تان برای مدت کوتاهی هم شده، سکوت کنید و اجازه دهید دخترتان با عواقب انتخابش آشنا شود، چه‌بسا تجربه‌ای که از آن اشتباه به دست می‌آورد، تاثیرش بیشتر از نصیحت‌ها و اصرار شما برای متقاعد کردنش در این زمینه باشد.

به او آزادی عمل بدهید
با توجه به بودجه خانواده، مقدار مبلغی را که برای تهیه لباس و دیگر اقلام مورد نیازش در نظر گرفته‌اید ‌ در اختیارش قرار دهید. به او این اجازه و فرصت را بدهید که برای انتخاب لباس، نظر خود را بگوید و آنچه را که بسیار موردپسندش بوده را انتخاب کند. اگرچه ممکن است در انتخاب‌های اولیه‌اش دچار اشتباه شود، اما به یقین بدانید به تدریج یاد خواهد گرفت که در انتخاب و تهیه لباس باید به جز رنگ و مدل آن، به جوانب اجتماعی و خانوادگی انتخاب خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او را هرگز مسخره و تحقیر نکنید
اگر موفق به انتخاب درستی نشد یا سلیقه او مورد پسندتان نبود، هرگز او را مسخره نکنید یا مستقیما او را به باد انتقاد نگیرید. این‌گونه رفتارها و روش‌های تند و مستقیم، باعث می‌شود دخترتان شما را در جبهه مقابل خویش ببیند و حالت تدافعی به خود بگیرد. یادتان باشد تحقیر، سرزنش، انتقاد، توهین و… باعث تغییر عقیده و اصلاح رفتار دخترتان نمی‌شود بلکه او را جری می‌کند تا بیش از قبل، در جهت انتخاب‌های نادرستش پیش برود.

سادگی او را ارزش والایش بدانید
در دوره نوجوانی، بسیاری از دختران علاقه زیادی به آرایش پیدا می‌کنند؛ این سن به دلیل اختلالاتی که در ترشح غدد داخلی ایجاد می‌شود، اغلب دختران دچار کک و مک یا آکنه می‌شوند که این خود، انگیزه‌ای قوی برای گرایش افراطی دختران به آرایش می‌شود، آنها معمولا سعی می‌کنند عیب چهره‌شان را با آرایش صورت بپوشانند. در این شرایط توصیه می‌شود قبل از هر چیز سعی کنید مشکل پوستی دخترتان را برطرف کنید، سپس در فرصتی مناسب و جوی کاملا دوستانه و صمیمانه، اما کاملا به طور غیرمستقیم او را راهنمایی کنید. روش درست را به او بیاموزید و به او این مطلب را تفهیم کنید که سادگی یک دختر نوجوان، ارزشی است که او را بسیار زیباتر و جذاب‌تر نشان می‌دهد.

بحران را شدیدتر نکنید
در دوره بحران نوجوانی بسیار محتاطانه رفتار کنید و حتی‌المقدور از درگیر شدن با او بپرهیزید و هرگز سعی نکنید، نظرتان را با اجبار به او تحمیل کنید. بیشتر نافرمانی‌ها و تضاد ورزی‌های رفتاری او را به این دلیل بدانید که می‌خواهد مورد توجه و تایید دیگران واقع شود و به طور تلویحی بزرگسالان را متوجه این مهم کند که او هم مانند آنان بزرگ شده است و حق ورود به دنیای بزرگسالی آنها را دارد. شاید در کانون توجه بودن بزرگ‌ترین انگیزه او برای تغییرات رفتاری است، بنابراین توصیه می‌کنیم آرامش خود را حفظ کنید چه بسا این آرامش شما، به او کمک می‌کند تا مشکلاتش را بهتر بشناسد و آنها را آسان‌تر حل کند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.