رابطه عاطفی با همسرتان را بازسازی کنید

اگر احساس می‌کنید مدت‌هاست از همسرتان دور افتاده‌اید و می‌خواهید این خلأ عاطفی و دوری را پر کنید. نخستین قدم برای مقابله با فاصله عاطفی این است که ریشه‌ها و دلایل این جدایی را پیدا کنید. هرگز کوتاه نیایید و به جای مقابله در دیوارهای تنهایی محاصره نشوید. اگر زندگی‌تان را دوست دارید برای تغییر شرایط تلاش کنید. این راهکارها می‌توانند برای بازسازی رابطه مؤثر باشند و فاصله‌ها را پر کنند:

۱- با همسرتان درباره اینکه حرف زدن و گفت‌و‌گو یک راهکار مؤثر است به توافق برسید. اگر می‌خواهید مسائل را حل کنید باید متعهد شوید که به دغدغه‌ها و نگرانی‌های شریک زندگیتان گوش بدهید تا شرایط تغییر کند. همسرتان را با خطابه‌های طولانی گیر نیندازید. پیش فرض‌ها و قضاوت‌های شخصی‌تان را کنار بگذارید. با این روش می‌توانید امیدوار باشید که همسرتان بار دیگر برای حرف زدن قدمی بر دارد.

۲- قبل از اینکه بخواهید درباره موضوع حرف بزنید، در خلوت خودتان به آن فکر کنید و همه جنبه‌های موضوع را وارسی کنید. نگرانی شما در این رابطه از چیست؟چه زمانی احساس ناامنی می‌کنید؟چه زمانی نیاز به حمایت همسرتان دارید؟چه توقعی از او دارید؟ با خودتان صادق باشید. به پاسخ‌های همسرتان با دقت گوش بدهید و به آنها اعتماد کنید. وسط حرف‌های هم مداخله نکنید و با این پیش زمینه که «حق با من است و من باید در این بحث پیروز شوم» جلو نروید.

۳- صریح اما متواضع باشید. یادتان باشد که حرف‌های شما درباره احساسات جریحه دار شده و فاصله‌های عاطفی‌تان است. به صدای قلب‌تان گوش بدهید و بدون پنهان کردن احساساتتان آنها را بیان کنید. صادقانه حرف بزنید. ناراحتی‌هایتان را بیان کنید.

۴- از نیازهای برآورده نشده حرف بزنید. ممکن است احساس کمبودهای عاطفی شما به خاطر برآورده نشدن نیازهایتان باشد.

۵- از خودتان شروع کنید و بپرسید«چه چیزی باعث شد از همسرم دور شوم؟» اگرچه ممکن است همه مسئولیت و بار این جدایی بر دوش شما نباشد اما این رابطه متقابل است و بخشی از آن مربوط به شما است. البته مسئولیت‌هایی نیز به گردن همسرتان است و شاید او تأثیر بیشتری روی این جدایی عاطفی گذاشته باشد. برای عذرخواهی از هم و پذیرش کوتاهی‌هایی که کرده اید آماده باشید. قلبتان را برای بخشش باز کنید و اگر همسرتان واقعاً مسئولیت خودش را در برابر این مسائل پذیرفته است آنها را کنار بگذارید و دیگر خاطرات گذشته را زیرو رو نکنید.

۶- لازم نیست برای بهبود شرایط عاطفی رابطه، انقلاب کنید. تلاش‌های کوچک کافی هستند تا همه چیز بهتر شود. مهربان‌تر باشید. بیشتر بخندید، گرم‌تر و صمیمی‌تر رفتار کنید. به کارهایی که رابطه را عاشقانه می‌کنند بیشتر اهمیت بدهید.

۷- بدون قید و شرط برای عشق ورزیدن تلاش کنید. مدام به دنبال مقابله به مثل نباشید. «اگر محبت کرد، مهربانی می‌کنم» «اگر خندید، می‌خندم» «اگر گفت دوستت دارم می‌گویم دوستت دارم». نمی‌توانید رفتارهای همسرتان را در اختیار خودتان بگیرید اما می‌توانید رفتار خودتان را مدیریت کنید. بسیار مهم است که همسرتان چه واکنشی نشان می‌دهد. مسلم است که انگیزه شما برای تلاش، واکنش‌های همسرتان است. اگر در برابر محبت، هیچ محبتی نبینید احساساتتان جریحه‌دار می‌شود. با این حال برای شروع لازم است بدون قید و شرط عشق بورزید و همسرتان را به سوی واکنش‌های مشابه بکشانید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.