هیچ کودکی نحس نیست

اصطلاح نحسی‌کردن بچه‌ها را حتماً شنیده اید. اما این اصطلاح چیزی بیش از یک تعریف عامیانه از بدخلقی‌های بچه‌ها است. یک سندرم یا مجموعه‌ای از نشانه‌ها که در روانشناسی کودکان به آن پرداخته می‌شود و برای آن راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده است.

کج‌خلقی یا نحسی‌ کودک، شامل دور‌ه‌هایی از رفتارهای ناخوشایند و قهرکردن یا گریه و داد و بیداد است. این حمله‌ها معمولاً در واکنش به برآورده نشدن نیازها یا امیال کودک به چشم می‌خورد و به عقیده برخی والدین، بچه با آنها لجبازی می‌کند. اما واقعیت این است که کودک چون زبانی برای بیان خواسته‌هایش ندارد، شروع به نحسی و لجبازی می‌کند. نحسی بچه‌ها در دو تا چهار سالگی بیشتر به چشم می‌خورد و هر چه بچه‌ها حساس‌تر و مضطرب‌تر باشند، واکنش‌هایشان شدیدتر است. او قهر می‌کند، وسایل را پرت می‌کند، جیغ و داد راه می‌اندازد و به هیچ صراطی مستقیم نیست. به مرور، زمانی که بخشی از مغز که مسئول کنترل عواطف است رشد می‌کند، این کج خلقی‌ها کمتر شده و کودک خواسته‌هایش را با کلمات بیان می‌کند نه با زبان عواطفش. اگر کودک شما بدخلق است و نحسی می‌کند، باید بدانید که پیش از هر چیز نیاز به آرامش دارید. کج خلقی را طبیعی و اقتضای سنش بدانید و با او با خونسردی صحبت کنید. به طور ملایم، توجه کودک را به چیز دیگری جلب کنید و او را به انجام فعالیت‌هایی وا دارید که از آنها لذت می‌برد یا سعی کنید او را بخندانید. در خارج از خانه، وقتی کودک شروع به بدخلقی کرد، او را به فضای آرامی مثل ماشین یا دستشویی ببرید و مراقبش باشید تا حواسش پرت شود و کم کم نحسی‌اش خاتمه پیدا کند. برای پیشگیری از کج‌خلقی کودک، روال منظمی برای غذا خوردن و خوابیدن او ایجاد کنید. فرصتی فراهم کنید تا کودک هر روز مدتی در آرامش و سکوت بگذراند. می‌توانید هر روز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه او را بخوابانید و در کنارش دراز بکشید و برایش داستان بخوانید تا از بروز کج‌خلقی جلوگیری شود. این کار به رفع تنش‌ها و اضطراب‌های او کمک زیادی می‌کند.

بر سر چیزهای جزئی با او جروبحث نکنید اما وقتی پای سلامتی و ایمنی او در میان است، کوتاه نیایید و سعی کنید با لحن شاد و بازی، کودک را وادار به اطاعت کنید. وقتی موضوعی مثل دست زدن به آتش در میان است، به صراحت به کودک نه بگویید و کوتاه نیایید. چهار چشمی او را بپایید تا به خودش صدمه نزند. در مقابل این‌ها، گاهی به کودک حق انتخاب بدهید. مثل اینکه چه لباسی را بپوشد، چه عروسکی را بخرد و… دقت کنید که اگر کج‌خلقی کودک بعد از ۴سالگی از بین نرفت یا قادر به کنترل آن نبودید و اگر کودک به خود و دیگران صدمه وارد می‌کند حتماً از متخصص کمک بگیرید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.