چند نکته دربارۀ دعوای زناشویی

باور کنید یا نه، دعوای زناشویی می‌تواند برای ارتباط‌تان خوب باشد. خیلی خوب است که به‌ عنوان شریک زندگی ناراحتی‌تان را بیان کنید، در کنار همه حس‌های خوب از حال بدتان حرف بزنید و توقع پاسخ و واکنش از همسرتان داشته باشید. به همان اندازه که لحظه‌های خوب و خوشی را در کنار هم تجربه می‌کنید پیش می‌آید که با هم جرو بحث، اختلاف نظر و درگیری داشته باشید. حقیقت این است که در یک ارتباط سالم پیش می‌اید که اختلاف نظر و مشکلاتی داشته باشید. هرچند همه فکر می‌کنند تنش و درگیری خوشایند نیست اما اصلاً این‌طور نیست. اینکه چطور اختلاف‌هایتان را بیان کنید با این مسأله که چقدر زیاد بین شما دعوا پیش می‌آید فرق دارد. زن و شوهرها به چهار شیوه با هم دعوا می‌کنند اما فقط یکی از این راه‌ها بدترین نوع دعوای زن‌ و شوهری است.

درک متقابل
همیشه احساساتی وجود دارد که ما با آنها مخالفیم، اظهار نظرها، باورها و رفتارهایی که برایمان خوشایند و مورد تأیید نیست با این حال در یک رابطه سالم می‌توانیم به آنها احترام بگذاریم و سعی کنیم موضوعات و مسائل مربوط به ارتباط را حل کنیم. یک بحث و گفت‌و‌گوی آرام بدون جنگ و خونریزی برای حرف زدن درباره مشکلات، احساس همدلی و همراهی و دغدغه دیگری را داشتن راه سالم‌تری است. هر دو باید تلاش کنید که شنونده خوبی باشید و احساسات هم را بفهمید.

آتش‌های تند
بعضی از زن و شوهرها درباره مسائل زیادی با هم دعوا می‌کنند. جنگ و نزاع‌های آنها معمولاً پرسروصدا و زیاد و تکراری است. با این حال نمی‌توان گفت تنش‌های آنها ریشه در مشکلات عمیق و ریشه‌ای دارد. آنها به هر حال حرف‌شان را می‌زنند و اگرچه که با هم درگیر می‌شوند اما یکدیگر را خیلی دوست دارند. شاید برای دیگران از بیرون درک این موضوع آسان نباشد اما این اتفاقی است که واقعاً می‌‌افتد.

پرهیز از درگیری
این زن و شوهرها کاملاً با گروه بالا فرق دارند. آنها سعی می‌کنند تفاوت‌ها و اختلاف‌ها را تا جایی که می‌توانند کم کنند به جایی اینکه آن را حل کنند. با وجود اختلاف‌ها این گونه آدم‌ محترمانه، مؤدبانه و موقرانه‌تر رفتار می‌کنند. عقیده کلی آنها این است که ازدواج هماهنگی و سازگاری بیشتر و یافتن دلایل خوشبختی است. آنها اگر لازم باشد از اختلافات غیر مهم براحتی می‌گذرند. ارزش لحظه‌های خوش بودن را آنقدر مهم می‌دانند که اوقات خودشان را تلخ نمی‌کنند. این زوج‌ها واقعاً دلیلی نمی‌بینند همه مشکلات را حل کنند وقتی می‌توانند با آن کنار بیایند، بدون اینکه رنج بکشند یا احساس بدی پیدا کنند.

آدم‌هایی که از درک متقابل استفاده می‌کنند آرام‌تر و سازگارتر هستند و نسبت به دیگری دغدغه جدی دارند. کسانی که کمی آتش تندی دارند می‌توانند بین اوج عصبانیت و آرامش صلح و تعادل برقرار کنند. آنها هرچقدر که عصبی و تند هستند راه محبت کردن را هم بلدند. گروه سوم هم شاید کم حرف باشند و کمتر به موضوعات منفی رابطه بپردازند اما این به معنای نادانی یا عدم درک مشکلاتشان نیست. این افراد می‌توانند بر احساسات منفی غلبه کنند و اولویتی به آن نمی‌دهند. اینکه بفهمید در کدام دسته قرار دارید به خودتان کمک می‌کنید که رابطه را بهتر مدیریت کنید و بحران‌ها را راحت‌تر پشت سر بگذارید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.