هشت دلیل پایین نیامدن وزن

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان است. به طور کلی منظور از چاقی و اضافه وزن وجود چربی بیش از حد در بدن می باشد. چاقی فقط یک نگرانی از عدم زیبایی نیست بلکه یک اختلال پیچیده است که باعث افزایش خطر بیماری و مشکلات عدیده ای در سلامتی مانند بیماریهای قلبی، دیابت و فشار خون بالا می شود. به همین دلیل افراد چاق تمامی سعی خود را می کنند تا وزن خود را کم کنند در حالیکه پایین نیامدن وزن دلایل مختلفی دارد که در مطلب زیر به آن ها اشاره می کنیم:

۱- نوشیدن الکل و نوشابه های گاز دار:
با اینکه مقدار چربی زیادی در اکثر نوشیدنی های الکلی وجود ندارند اما به خاطر کالری بالای الکل موجب اضافه وزن میشوند. انرژی و کالری موجود در الکل باید بلافاصله سوزانده شود، وقتی بدنتان سرگرم سوزاندن کالری اضافی موجود در این نوشیدنی است، شما انتخاب دیگری ندارید مگر اینکه بیشتر کالری های مصرف شده دیگر از غذاهای سالم را ذخیره کنید. نوشیدنی های گاز دار الکلی حتی بدتر از نوشیدنی ها ی الکلی هستند و مقدار بسیار زیادی کالری از قند اضافه شده و به آن وارد بدنتان میکنند. حتی مصرف نوشابه های گازدار معمولی را هم باید به خاطر تاثیری که بر قند خون میگذارد، در رژیم غذاییتان محدود کنید. پس اگر قصد پایین آوردن وزنتان را دارید، بهتر است برای نوشیدنی تا حد امکان از آب معدنی استفاده کنید.

۲- ورزش یا فعالیت فیزیکی کم:
همه ما میدانیم که برای لاغر ماندن باید ورزش کنیم اما خیلی از مردم هنوز هم به اندازه کافی ورزش و فعالیت جسمانی در برنامه زندگی خود ندارند تا کالری های مصرفی اضافه را بسوزانند یا بر متابولیسم کند خود غلبه کنند. باید در اکثر ساعات بیداری خود فعالیت فیزیکی داشته باشید، یا حداقل سه جلسه در هفته، ۲۰ تا۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر اضافه وزنتان خیلی زیاد است برای ورزش کردن مشکل دارید، بهتر است از فعالیت های سبک تر و تفریحی تر استفاده کنید. خیلی از افراد از رفتن به باشگاه و انجام همان برنامه تمرینی مشابه همیشگی خسته میشوند. وقتی برنامه تمرینی برایتان خسته کننده شود، حتما باید آنرا تند تند عوض کنید چون انجام تمرینات تکراری و خسته کننده میتواند چربی سوزی شما را خراب کند. بدن ما خیلی زود به ورزش عادت میکند و تکرار چیزی که بدنتان خیلی راحت بتواند آنرا کامل کند هیچ گونه تغییر فیزیکی ایجاد نمیکند. بله، هنوز هم کالری خواهید سوزاند اما اگر بدنتان به وضعیت کنونی مصرف کالری روزانه تان عادت کند، دیگر وزنتان پایین نمی آید. یک راه بسیار عالی برای بالا بردن نتیجه این است که با امتحان کردن انواع مختلف ورزش ها و فعالیت ها، بدنتان را وارد چالش کنید، شنا، اسکیت، رقص، یا حتی صخره نوردی. وقتی ورزش کردن برایتان شکل تفریح پیدا کند و لذت بخش باشد، به مدت طولانی تری آنرا انجام میدهید و کالری بسیار بیشتری خواهید سوزاند.

۳- پایین آمدن متابولیسم:
رژیم های غذایی کم کالری در هفته های اول خیلی خوب عمل میکند اما بعد از مدتی دیگر تاثیری در کاهش وزن نخواهند داشت. دلیل آن این است که متابولیسم شما پایین آمده و در نتیجه به این مقدار محدود مصرف کالری عادت میکند. اگر با پایین آوردن بیشتر کالری های مصرفی به این مسئله واکنش دهید، احتمالا اینبار فقط عضلاتتان را از بین میبرید و دوباره روند کاهش وزنتان به رکود میرسد. این چرخه تا جایی ادامه میابد که تصمیمتان برای پایین آوردن کالری مصرفی منحل میشود و دوباره به وضعیت تغذیه سابقتان برمیگردید. اما رمز این کار این است که مقدار کالری مصرفی را کم کم پایین بیاورید، و در عین حال از مواد غذایی خوب و مقدار کافب پروتئین برای جلوگیری از دست رفتن عضلات، استفاده کنید. انجام تمرینات بدنسازی به شما کمک میمند متابولیسمتان را بالا ببرید و چربی سوزیتان را تسریع کنید.

۴- ندیده گرفتن وعده های غذایی:
ساده به نظر میرسد، کمتر میخورید و حتما وزن کم میکنید. به همین دلیل خیلی از افراد در بعضی از وعده ها غذا نمیخورند و بدن را به حالت گرسنگی مفرط میکشانند، و برای حفظ آمینواسید های لازم برای بدن، عضلات تجزیه میشوندو نتیجه آن چیزی نیست جز پایین آمدن متابولیسم. همچنین اگر اجازه بدهید قند خونتان خیلی پایین بیاید، درد های شدید گرسنگی را متحمل میشوید و احتمال این وجود دارد که به پر خوری مفرط کشانده شوید. پس سعی کنید غذاهای سالم و مقوی اما کم حجم و سبک در ۵ الی ۶ وعده در روز بخورید. روزتان را با یک صبحانه خوب و سالم شروع کنیدکه حاوی پروتئین با کیفیت باشد. باید یاد بگیرید که چطور با این روش غذا خوردن قند خونتان را تنظیم کنید.

۵- مصرف زیاد قند و نمک:
قند و نمک اضافی معمولا در بسیاری از غذاهای فراورده ای با هم مخلوط هستند. مصرف مقدار زیادی قند در یک وعده غذایی باعث بالا رفتن قند خون میشود، بدن باید به این وضعیت واکنش داده و آن را دوباره پایین بیاورد. نتیجه آن این است که قسمت اعظم آن قند اضافی به شکل چربی در بدن ذخیره میشود. اینجاست که خیلی از افراد که عادت به خوردن نوشابه دارند که فاقد چربی است متعجب میشوند و نمیدانند که چطور ممکن است این ماده باعث ذخیره شدن چربی در بدنشان شود.پس سعی کنید تا حد امکان مصرف قند را پایین بیاورید. نمک هم باعث سردرگمی میشود چون کالری ندارد اما میتواند منجر به افزایش وزن شود. نمک باعث میشود بدن آب در خود ذخیره کند، در نتیجه با مصرف زیادی نمک ممکن است برخی افراد احساس کنند که چاقتر میشوند. پس سعی کنید رژیم غذایی را دنبال کنید که بیشتر درآن از مواد غذایی طبیعی و غیر فراورده ای استفاده شده باشد.

۶- ننوشیدن آب به میزان کافی:
در یک روز متوسط، بدن اکثر افراد دچار بی آبی میشود چون خیلی بیشتر از آنچه آب در طول روز مینوشند بدنشان آب از دست میدهد. آنها اکثر این را متوجه نمیشوند چون مرکز نشنگی در بدن خیلی دقیق نیست. گاهی اوقات کمبود آب در بدن میتواند دردهای گرسنگی را به همراه داشته باشد، چون خیلی از ما مقدار آب مورد نیاز روزانه مان را از مواد غذایی تامین میکنیم. اگر به اندازه کافی آب نمینوشید و معمولا احساس گرسنگی میکنید، هوس شما به غذا ممکن است به خاطر تشنگی باشد نه گرسنگی. آب همچنین به بالا بردن سطح انرژیبدن نیز کمک میکند، در نتیجه میتونید خیلی بهتر ورزش کنید تا کالری بسوزانید و وزنتان را پایین بیاورید. پس سعی کنید در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

۷- سهم های غذایی نادرست:
وقتی برای کم کردن وزنتان رژیم میگیرید، فلسفه قدیمی هنوز هم که هنوزه کاربرد دارد گر چه همان طور که در موارد بالا گفتیم هیچ یک از وعده های غذایی را نباید نادیده بگیرید، اما راه حل این است که کم بخورید و مداوم بخورید. خوردن غذای سبک در وعده های غذایی بیشتر کاهش وزنتان را تسریع میکند.

۸- اهداف غیر واقعی:
ایجاد هدف هایی که دست یافتن به آنها خیلی سخت باشد یا هدف هایی که خیلی غیر واقعی باشند از جمله دلایلی است که تلاش شما برای کاهش وزن را ناکام میگذارد. وقتی تیپ بدنتان اندو مورف باشد ( تیپ بدنی چاق و فربه) عاقلانه نیست اگر بخواهید اندام یک مانکن را پیدا کنید. رسیدن به اهدافتان در موفقیت شما اهمیت زیادی دارد. اگر به هدف هایتان دست پیدا نکنید، ممکن است آخر کار احساس کنید فردی شکست خورده هستید و هم انگیزه خود را از دسا داده و ناامید و مایوس شوید.

سعی کنید هدف هایی کوچک و سهل الوصول برای خود پیدا کنید تا انگیزه ای باشد برای موفقیتتان. کم کردن همان یک کیلو وزن در هفته که معمولا توصیه میشود ممکن استخیلی کند به نظر برسد اما حداقل آن اینکه بدون هیچ گونه سختی و مشکلی میتوانید به آن دست پیدا کنید. آنوقت است که حس پیروزی به شما دست میدهد و یک قدم به هدف کلی و بزرگتان که رسیدن به وزن ایده آل است نزدیک میشوید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.