چگونه با مواد غذایی چربی‌های بدنم را بسوزانم؟

ترموجنسیس، فرایند گرما در بدن است و میتواند سوخت و سازتان را افزایش داده و باعث سوزاندن کالری بیشتر شود. بهترین روش برای افزایش دمای داخلی بدن، ورزش کردن است، ولی با رژیم غذایی مناسب هم نیز میتوان این کار را انجام داد. تمام غذاها تاثیر گرمایی دارند، زیرا بدن از انرژی استفاده میکند، و برای هضم غذا کالری میسوزاند. تقریبا ۱۰ درصد کل کالری بدن برای هضم غذا استفاده میشود. بعضی مواد غذایی، مانند کرفس، کالری منفی دارند، زیرا میزان کالری مورد نیاز برای هضم آنها، از مقدار کالری موجود در آن بیشتر است. چربی سوزی یکی از راه های کاهش وزن و لاغری است. یک سری از مواد غذایی وجود دارند که میتوانند چربی سوزی بدنتان را بیشتر کنند. در این مقاله میخواهیم این مواد چربی سوز را به شما معرفی کنیم.

ولی بعضی مواد قدم را نیز از این فراتر گذاشته و میزان سوخت و ساز را در حالت عادی افزایش داده و در نتیجه کالری بیشتری در هنگام استراحت میسوزانید. این مواد شامل ادویه جات، پروتئین، روغن ناگیل و چای سبز است. گفته شده که این مواد سوخت و ساز بدن را ۲ تا ۵ درصد معادل ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کالری بیشتر در هر روز- افزایش میدهد. حالا میتوانید چند کیلو بیشتر کم کنید.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله food and nutrition همه کالری ها به یک میزان سوخت و سازتان را افزایش نمیدهند. محققان دریافته اند که غذاهای آماده میزان انرژی تان را ۵۰ درصد بعد از خوردن غذا کاهش میدهد. بدن، غذای آماده را سریع تر هضم میکند و در نتیجه کالری کمتری میسوزاند.

چربی سوزی با پروتئین:
پروتئین تاثیرگرمایی بیشتری نسبت به کربوهیدرات ها و چربی ها دارد زیرا زمان بیشتری طول میکشد تا هضم شود. همچنین پروتئین باعث میشود که برای مدت بیشتری احساس سیری بکنید. بر اساس مقاله منتشر شده در مجله american journal of clinic nutrition محققان دریافته اند که پروتئین whey نسبت به دیگر انواع پروتئین تاثبر گرمایی بیشترب داشته و مقدار چربی بیشتری میسوزاند.

چربی سوزی با مقداری گرما:
ادویه جاتی مانند فلفل سیاه و قرمز بسیار تاثیر گذار هستند. یک محقق آلمانی دریافته است که پس از مصرف ۱۰ گرم فلفل در هر وعده، دمای بدنتان بلافاصله افزایش پیدا میکند. ماده واکنش دهنده در فلفل قرمز کیسایسین است که سوخت و ساز و چربی سوزی را به شدت افزایش داده، و ممکن است اشتهایتان را نیز کاهش دهد. البته ۱۰ گرم فلفل قرمز خیلی زیاد است! همچنین فلفل سیاه حاوی پایپراین است، ترکیبی که سوخت و ساز را افزایش میدهد. همچنین میزان جذب مواد مفید برای بدن از طریق معده را نیز افزایش میدهد.

چربی سوزی با کافئین:
یک مقاله دیگر که در مجله obestin منتشر شد بیان میکند که کافئین و کاتچین موجود در چای سبز با یکدیگر مخلوط شده و باعث از بین رفتن سلول های چربی میشوند. همچنین محققان سوئدی دریافتند که گرمازایی در موش ها با مصرف ترکیبات چای سبز تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. برای بهره مندی از خاصیت چای سبز، توصیه میشود هر دو ساعت یک بار چای سبز بنوشید تا سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهد.

چربی سوزی با خوردن چربی:
اسیدهای چرب میان زنجیره ای موجود در روغن نارگیل سوخت و ساز را تحریک کرده و تا ۵۰ درصد افزایش میدهد. اسیدهای چرب میان زنجیره ای به زنجیرع بلندها، که ۹۸ درصد چربی حیوانات و گیاهان دانه روغنی را تشکیل میدهد، راحت تر به انرژی تبدیل شده و کمتر به صورت سلول چربی در بدن رسوب میکنند. روغن نارگیل کالری بسیار زیادی دارد، پس با دقت آن را مصرف کنید. پیشنهاد میشود روغن نارگیل را جایگزین روغن های روزمره تان کرده و غذاهایتان را سالم سرخ کنید، و یا از نارگیل به عنوان میان وعده استفاده کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

غذاهای دیگر برای چربی سوزی:
محققان همچنین بر این باورند که توت ها، انگور، روغن زیتون و زردچوبه تاثیر گرمایی در بدن دارند. البته هنوز تاثیر این مواد بر افزایش سوخت و ساز بدن اثبات نشده است. ولی پیشنهاد میشود این مواد را نیز به رژیم غذایی تان اضافه کنید زیرا فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارتد.

در بازار، مکمل های گرمازای زیادی وجود دارند، ولی تغییر در رژیم غذایی تان کار مفید تر و سالم تری برای افزایش چربی سوزی است. اگر به طور معمول ورزش کنید و فست فود را از رژیم غذایی تان حذف کنید، میتوانید مقدار سوخت و سازتان را افزایش هید. اگر میخواهید وزنتان را کاهش دهید و تا به حال فعالیت بدنی نکرده اید ۱۰ دقیقه ورزش کردن همراه با رژیم غذایی مناسب میتواند سوخت و سازتان را بیشتر از مصرف تنها همین مواد افزایش میدهد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.