افسردگی پس از زایمان همسر و راه های درمان آن

افسردگی پس از زایمان یکی از مشکلات روحی است که بعد از تولد نوزاد صورت می گیرد و ممکن است علاوه بر مادران، پدران نیز به این نوع افسردگی مبتلا شوند. آمار نشان می‌دهد حدود ۴ درصد از مردان نیز بعد از زایمان همسرشان، دچار افسردگی می‌شوند.

علت بروز افسردگی در پدران
با تولد نوزاد مشکلاتی نیز در زندگی به وجود می آید که می تواند زمینه ساز بروز افسردگی در پدران باشد. رابطه تنگاتنگ مادر و نوزاد، سابقه افسردگی، افسردگی همسر، بیکاری و اختلالاتی در کار پدران علتهایی هستند که سبب بروز افسردگی در پدران می شود.

با وجود آن که پزشکان، بروز اضطراب و افسردگی پس از زایمان را در والدین تا حدودی طبیعی می دانند، اما می گویند چنانچه این اضطراب در درازمدت ادامه داشته باشد مشکل ساز می شود و با بسیاری از فعالیت های روزانه تداخل پیدا می کند. ممکن است احساس تردید برای پدر به وجود بیاید که آیا می تواند از عهده مسئولیت بزرگ کردن و تربیت کودک بر بیاد یا نه. در مورد مادران تغییرات هورمونی و بیولوژیکی عامل اصلی افسردگی پس از زایمان محسوب می شود اما در مورد پدران این مساله بیشتر به صورت جنبه های ذهنی و روان شناسی است که البته کنترل و درمان می شود.

علایم افسردگی مردان
بی حوصلگی نسبت به انجام کارهای روزمره، کمبود انرژی روحی، افزایش ضربان قلب، تعرق شدید و کاهش علایق که می تواند بر مقدار خواب، اشتها و بر ارتباط با دیگران نیز اثر بگذارد، از مهم ترین علائم افسردگی پدرانه است.

البته کاهش اشتها از عوارضی است که باید جدی گرفته شده و نباید طولانی شود در غیر این صورت باید به فکر اقدامات درمانی بود. همین طور در این گونه موارد ممکن است آستانه عصبی و تحریک پذیری افراد نسبت به وقایع چالش برانگیز روزمره پایین بیاید.

چگونه خود را از شر افسردگی پدرانه رها کنیم؟
در درجه اول بهترین راه‌حل، گفت‌وگوست. با همسر، خانواده، دوستان و پزشک‌تان درباره مسأله‌ای که دارید صحبت کنید. مطمئن باشید بسیاری از مشکلات با حرف‌زدن برطرف می‌شود. راه‌حل دوم نگهداری از فرزند است. اگر احساس می‌کنید این کار از شما برنمی‌آید، آرام‌آرام از کارهای کوچک شروع کنید. می‌توانید شیر او را آماده کنید و به مادرش بدهید تا به نوزاد بدهد. می‌توانید پوشک او را بیاورید تا مادر نوزاد را تمیز کند یا حتی همراه با همسرتان او را به حمام ببرید. به مرور زمان انجام این کارهای کوچک باعث افزایش حس پدرانه در شما می‌شود و زمانی می‌رسد که حس می‌کنید به اندازه مادر برای فرزندتان اهمیت دارید.

اگر پیش از تولد کودک، آمادگی روحی و روانی در والدین برای صاحب فرزند شدن ایجاد شود و این که احساس حمایت از جانب اطرافیان و بویژه هر یک از همسران به یکدیگر منتقل شود، در این صورت بهتر خواهند توانست تولد فرزند (بخصوص فرزند اول) را به عنوان اتفاقی بزرگ در زندگی بپذیرند.

تفاوت افسردگی در زنان و مردان
پدران در افسردگی پس از زایمان دچار حالاتی مانند اضطراب می شوند.
آنها بیشتر از آنکه افسرده باشند نگران و مضطرب هستند.
نوعی احساس گناه پدران را رنج می دهد یا نوعی ترس از قادر بودن در حمایت از شریک زندگیشان.
پدران کمتر از مادران در بیان احساس خود صحبت کردن را انتخاب می کنند.
اما زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند با زیاد ماندن درخانه حالات افسردگی خود را تشدید می کنند.
همان میزان یک لبخند از نوزاد تازه متولد شده می تواند حال هم پدر و هم مادر را بسیار بهتر کند.
تغییر حالات روحی و ایجاد موقعیت های جدید در زندگی کمی دشوار است.
پدران و مادران می توانند با مراقبت های روحی و بهداشت روانی در کنار نوزاد تازه متولد شده زندگی آرام و شادی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:
افسردگی پس از ازدواج در کمین نوعروسان

مقایسه افسردگی میان مردان و زنان

یک زندگی سه نفره: زن و شوهر و افسردگی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] افسردگی پس از زایمان همسر و راه های درمان آن […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.