دکوراسیون خانه در شب یلدا

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. ایرانیان و همه مردم سرزمین‌هایی که در قلمرو فرهنگ ایرانی زندگی می‌کنند، قرنهاست که شب آغاز فصل زمستان را که طولانی ترین شب سال است، جشن گرفته و با واکنش‌هایی گوناگون و رفتارهایی آیینی و نمادین آن را گرامی داشته و جشن برپا می کنند. برای برگزاری این شب طراحی دکوراسیون و چیدمان زیبای میز شب یلدا، به زیبایی و به یاد ماندنی‌تر شدن این شب کمک خواهد کرد. امسال با تزئینات یلدایی، خانه گرم و خاصی برای پذیرایی از میهمان‌هایتان فراهم کنید.

ظروف یلدایی
برای اینکه بتوانید سلیقه زیادی در شب یلدا نشان دهید می‌توانید ظروفی با تم یلدا تهیه کنید و با آنها از میهمان‌های خود پذیرایی کنید یا اگر ظروف نارنجی، قرمز یا سبز دارید می‌توانید از آنها که بهترین انتخاب رنگ برای شب یلدا است استفاده کنید. ظروف قدیمی مثل مس، نقره و سفال نیز گل سر سبد این مراسم هستند. برای تزئین ظروف و میز می‌توانید از گل های قرمز و نارنجی و زرد استفاده کنید.

تزئینات یلدایی
اگر در خانه‌تان شمعدان‌های لاله‌ای قدیمی دارید که در گذشته به اصطلاح به جارو لاله معروف بودند، حتما به دکور شب یلدا اضافه کنید، این شمع‌دان‌ها معمولا پایه‌ای بلند از جنس سنگ ‌مرمر دارند و همچنین به جاشمعی‌های بلورین به رنگ‌های صورتی، یاسی و یا ارغوانی مزین هستند. در کنار قرآن و کتاب‌های حافظ و شاهنامه که حتما بر سر میز دکور شده جایگاه خاصی دارند، بهتر است گل‌های یاس و نرگس را در چند گلدان و در اطراف کتاب‌ها قرار دهید

دکوراسیون شب یلدا، تنها به چیدمان خوراکی‌های آن روی میز یا سفره ختم نمی‌شود، شما حتی می‌توانید با استفاده از جزئیات کوچکی نظیر تزئینات اناری، رنگ و بوی خانه را یلدایی کنید. می‌توانید حلقه‌های اناری درست و روی دیوار یا در نصب کنید، که برای این کار بهتر است از انار‌های کوچک به همراه شاخه‌ها و میوه کاج استفاده کنید. گردو یا فندق را درون استوانه‌های شیشه‌ای بریزید و درون آن یک شمع استوانه‌ای قرار دهید.

دکوراسیون میز
از گذشته‌های دور ایرانیان عادت داشتند که شب یلدا یا شب چله را دور کرسی جشن می‌گرفتند، ولی امروزه‌ می‌توان ناظر این مراسم به سبک مدرن و روی میزها بود. اگر دوست دارید که این مراسم مانند گذشته و با همان حال و هوا برگزار شود، بهتر است کرسی کوچکی را آماده کنید (اگر فضا و یا وقت کافی برای به‌ پا کردن کرسی ندارید، می‌توانید روی میز کوچکی، سفره دلخواه‏تان را بچینید) و پارچه‌ ترمه و یا هر نوع پارچه‌ گل‌دوزی شده به سبک و سیاق قدیم را روی آن بگسترانید.

هنگام چیدن میز باید پیش از هر چیز به شکل ظاهری آن توجه داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن رومیزی مناسب انتخاب کنید. برای یلدا رنگ‌هایی مانند قرمز گوجه‌ای و سبز جنگلی در کنار طلایی و نقره‌ای تیره مناسب هستند و چهره شیک و زیبایی به میز می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم برای شب یلدا پیش‌ زمینه سبز یا سفید را در نظر بگیرید تا آرامشی همراه با صمیمیت در محیط ایجاد شود. به‌همین دلیل برای میز یک رومیزی به رنگ سبز و سفید انتخاب کنید. دستمال سفره‌تان هم بهتر است قرمز رنگ باشد. برای زیبایی بیشتر می‌توانید چند شاخه گل نرگس یا مریم، لابه‌لای میوه‌ها جای دهید. تنقلات، آجیل و هندوانه و انار و میوه‌های زمستانی به کار رفته در این سفره اگر با تزئینات زیبا آراسته شوند زیبایی این سفره را چندین برابر خواهند کرد.

هنرهای یلدایی
اگر کمی خلاق باشید می‌توانید از میوه‌های شب یلدا مانند انار و هندوانه ایده بگیرید و کوسن‌هایی متناسب با حال و هوای یلدا داشته باشید. همچنین می‌توانید از کوسن‌های قرمز و نارنجی استفاده کنید. اگر نقاش خوبی هستید و خیاطی هم بلدید می‌توانید از پارچه‌های بی‌استفاده در منزل‌تان یک رومیزی بی‌نظیر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:
روش تهیه خشیل آذربایجانی ویژه شب یلدا

طرز تهیه ژله انار برای شب یلدا

غذا برای مهمانی شب یلدا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.