فواید و مضرات گوشی‌های همراه

هر تکنولوژی دارای معایب و مزایای مخصوص به خود است، گوشی‌های همراه ازجمله تکنولوژی‌هایی هستند که با ظهورشان توانسته‌اند زندگی ما انسان‌ها را دچار تغییر کنند، گوشی‌های همراه در زندگی امروزه، بسیار ضروری‌اند؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم بدون آن‌ها زندگی کنیم، بنابراین باید سعی کنیم که از این تکنولوژی در راستای اهداف و زندگی راحت‌تر بهره ببریم؛ نه آنکه آن را به وسیله‌ای برای آزار و اذیت خود و اطرافیان تبدیل کنیم.

تلفن همراه یک تلفن قابل‌حمل است که به شبکه مخابرات سلولی متصل است (شبکه سلولی شبکه مخابرات رادیویی است که ناحیه تحت پوشش آن به بخش‌های متعددی تقسیم شده است که سلول‌ نامیده می‌شود). این شبکه شرایطی را به وجود می‌آورد تا گوشی به تماس‌ها دسترسی داشته باشد، متون پیامکی خود را ارسال کرده و از اینترنت استفاده کند. بنابراین تلفن همراه امکانات بیشتری از یک تلفن معمولی در اختیار شما قرار می‌دهد. در کنار این امکانات، تلفن‌های همراه دارای معایبی نیز هستند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد مزایا و معایب تلفن همراه حرف بزنیم.

ارتباط با جهان
شما با کمک تلفن همراه می‌توانید به خانواده، دوستان و اطرافیانتان متصل شوید. این فناوری باعث می‌شود تا با دوستانتان از فواصل بسیار دور و در هر جای کره زمین ارتباط برقرار کرده و به‌صورت صوتی و تصویری و یا متنی در متصل باشید. با استفاده از گوشی‌های همراه، اخبار به‌راحتی در دسترس است و بسیاری از شرکت‌ها ازجمله گوگل بر این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا طبق آمار جست‌وجو از طریق گوشی همراه بسیار بیشتر از لپ‌تاپ و رایانه‌های رومیزی است.

مفید برای شرایط اضطراری
درصورتی‌که گوشی همراه داشته باشید می‌توانید در شرایط اضطراری و خطر، افراد دیگر را به‌سرعت در جریان بگذارید و یا با پلیس تماس بگیرید. مثلاً در صورت بروز آتش‌سوزی می‌توانید به‌سرعت به آتش‌نشانی زنگ بزنید. بنابراین تلفن همراه در این شرایط برای شما بسیار مهم و حیاتی است.

کسب‌وکار
امروزه میلیون‌ها نفر از تلفن همراه در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند و روزبه‌روز فرصت‌های شغلی جدیدتری برای آن‌ها به وجود می‌آید. البته تلفن همراه خود کسب‌وکار نیست، اما با استفاده از آن می‌توانید کسب‌وکار خود را راحت‌تر کرده و یا کسب‌وکارهای جدیدی به وجود آورید.

برنامه‌های کاربردی
امروزه برنامه‌های آموزشی بسیار زیادی وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را با توجه به سیستم‌عامل گوشی‌تان دانلود کرده و در نهایت نصب و استفاده کنید. این برنامه‌های می‌توانند به‌عنوان برنامه‌های کمک‌آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان مفید باشند.

گوشی‌های همراه

سرگرمی
امروزه کودکان به بازی‌ها، کارتون و سرگرمی‌های دیجیتال علاقه‌مند شده‌اند. شما می‌توانید این بازی‌های سرگرم‌کننده را درگوشی‌هایتان دانلود کرده و نصب کنید. البته بازی‌های سرگرم‌کننده مختص بزرگ‌سالان نیز وجود دارد که در بین جوانان بسیار محبوب است.

مکان‌یابی
یکی از تکنولوژی‌های کاربردی که امروزه در گوشی‌های همراه بسیار محبوب است، تکنولوژی GPS نام دارد. این تکنولوژی می‌تواند موقعیت مکانی‌تان را نشان داده و یا آدرس موردنظرتان را پیدا کند. شما در طول سفر و یا گردش‌های خود و یا رفتن به کشورهای و مکان‌های ناشناخته می‌توانید از این تکنولوژی برای مکان‌یابی خود استفاده کنید.

یادداشت و هشدارها
امروزه این گوشی‌ها را می‌توان به‌عنوان یک ساعت زنگ‌دار و یک دفترچه یادداشت نیز استفاده کرد. وقتی می‌خواهید صبح در ساعت مشخصی بیدار شوید، می‌توانید آلارم گوشی‌تان را در آن زمان مشخص قرار داده و سر ساعت بیدار شوید، آهنگ هشدار را تغییر داده و آلارم های متفاوتی تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از دفترچه و یادداشت آن برای نوشتن مسائل مهم و یادداوری هایتان استفاده نمایید.

عکس‌برداری و فیلم‌برداری
امروزه گوشی‌های هوشمند به دوربین‌های مجهز و پیشرفته‌ای تبدیل شده‌اند که به راحتی می‌توانند با قابلیت‌های مختلف از شما عکس بگیرند و یا فیلم‌برداری کنند. کیفیت و رزولوشن عکس‌ها و فیلم‌هایی که توسط گوشی‌های همراه ضبط می‌شوند، بسیار بالا است و در برخی موارد در حد دوربین‌های پیشرفته می‌باشد.

هزاران ابزار کاربردی
شما می‌توانید از گوشی همراه خود به‌عنوان تقویم، ماشین‌حساب، ضبط‌صوت، رادیو، کرنومتر، ارتفاع‌سنج و … استفاده کنید. درواقع وقتی گوشی همراهتان در جیبتان قرار دارد، یک ابزار همه‌کاره همراه شما است که بسیاری از فعالیت‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند.

جابه‌جایی داده‌ها و ذخیره اطلاعات
شما می‌توانید از گوشی خود به‌عنوان یک فلش یا حافظه خارجی استفاده کنید و تمام اطلاعات مهم را در آن ذخیره کرده و به همراه داشته باشید. اما به این نکته توجه کنید، این وسایل ممکن است دزدیده شده و یا گم شوند، بنابراین از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. این اطلاعات به راحتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر قابل‌انتقال و جابه‌جایی است و نیازی به سیم یا ارتباط فیزیکی وجود ندارد.

مسائل حقوقی
گاهی اوقات می‌توانید از این گوشی برای اثبات مسائل حقوقی‌تان استفاده کنید. مثلاً از پیامک‌های آن پرینت بگیرید و یا مکالمه صوتی‌تان را ضبط کنید.

ردیاب سلامتی
یکی دیگر از موارد استفاده از گوشی‌های همراه که در مدل‌های جدیدتر آن وجود دارد، استفاده از آن به‌عنوان ردیاب سلامتی است، این گوشی‌ها می‌توانند میزان قدم‌ها، کالری سوزانده شده شما را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از امکانات پیشرفته شما را در امر رژیم غذایی و ورزش یاری دهند.

گوشی‌های همراه

معایب تلفن همراه
فاصله از دوستان
با ورود تلفن‌های همراه، انسان‌ها از هم دورتر شده‌اند و به‌جای وقت گذارانی با هم سعی می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی باشند و تنها از طریق پیامک و تماس از احوال هم باخبر می‌شوند.

اتلاف وقت
زمان سرمایه است، اگر وقت خود را در با گوشی‌های همراه هدر داده و از کار و فعالیت خود جا بمانید، درواقع به خود ضرر می‌زنید.

خطرناک برای سلامتی
استفاده از این وسایل باعث می‌شود به‌مرور به چشم‌های شما آسیب وارد شده و در برخی مواد دچار دست درد شوید؛ از نظر ذهنی شما را خسته و بی‌حوصله می‌کند و خوابتان دچار اختلال خواهد شد. سطح گوشی‌های همراه بسیار آلوده است و در برخی موارد می‌تواند بیماری‌های خطرناکی را به شما منتقل کند.

دسترسی به محتواهای نامناسب
با دسترسی دانش آموزان و دانشجویان به گوشی‌های همراه و علاوه بر استفاده درست و مناسب، می‌تواند به محتواهای نامناسب و سایت‌های غیراخلاقی و خشونت‌آمیز متصل شده و از آن‌ها استفاده کنند. شما به‌عنوان پدر و مادر باید مراقب فرزندانتان باشید. همان‌طور که می‌دانید امروزه مسائل جنسیتی و اعمال خشونت‌آمیز روزبه‌روز زیادتر می‌شود و این موارد می‌توانند بر روی نوجوانان و جوانان تأثیر منفی بگذارد.

ضعیف شدن در درس
یکی از بزرگ‌ترین معایب گوشی‌های همراه لطمه به درس دانش آموزان است. برخی از دانش آموزان در کلاس‌های درس از این وسیله استفاده می‌کنند که باعث عدم توجه آن‌ها به درس می‌شود و یا در ساعت‌های مطالعه‌شان در خانه با این وسیله سرگرم می‌شوند.

مرگ
در برخی موارد این گوشی‌ها می‌توانند خطرات جانی برای شما به وجود بیاورند. مثلاً استفاده از گوشی‌های همراه در هواپیما می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ استفاده از گوشی‌های همراه در حین رانندگی نیز جان بسیاری از افراد را گرفته است. در برخی موارد افراد در حین ثبت عکس‌های سلفی با گوشی‌های همراه دچار سانحه‌های بد شده‌اند.

گوشی‌های همراه

سرقت اطلاعات
اگر در گوشی همراه خود اطلاعات شخصی، عکس و یا فایل‌های خصوصی دارید، افراد دیگر به راحتی می‌توانند این اطلاعات را از شما سرقت کنند.

سرقت‌های سایبری
در این مواد افراد با هک کردن حساب و سایت‌های دیگران از آن‌ها اخاذی می‌کنند و پول درخواست می‌کنند. این یکی از بزرگ‌ترین معایب تکنولوژی گوشی‌های همراه برای افراد جوان‌تر است.

هزینه‌های زیاد
امروزه برندهای بسیار زیادی در حال تولید گوشی‌های پیشرفته‌ای هستند که امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، اما قیمت آن‌ها بسیار گران است.

دروغ گفتن
افراد در هنگام صحبت کردن با گوشی‌های همراه راحت‌تر از مواقع دیگر دروغ می‌گویند.

کلام آخر…
بنابراین بهتر است از این وسیله خوب و کاربردی به‌درستی و عاقلانه استفاده کنید تا مزایای آن نصیب شما شده و از معایب آن دور شوید. استفاده در حد اعتدال می‌تواند شما را از شر مضرات و خطرات تلفن همراه دور سازد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.