علت موهای زیر پوستی و راه‌های درمان آن

موی زیر پوستی به موهائی گفته می‌شود که بعد از اینکه کمی به سمت بیرون از پوست رشد کردند، به داخل خم شده و دوباره در پوست فرو می‌روند و یا اصلا از زیر پوست خارج نمی‌شوند و به صورت خوابیده در زیر پوست به رشد خود ادامه می دهند.

علل موهای زیر پوستی
مهمترین علت زیر پوستی شدن موها،تراشیدن آنها از ته به وسیله تیغ و یا کندن آنها از ریشه با مو کن برقی، موم و …. است.هگامی که دهانه فوکیلول مو توسط سلول های مرده بسته شود موئی که در حال رشد بوده و انتهایی تیز و برنده دارد به زیر پوست هدایت می‌شود و رشد می‌کند و باعث ایجاد یک برجستگی کوچک می‌شود که این برجستگی می‌تواند قرمز و ملتهب ویا گاهی چرکی و دردناک باشد. افرادی که دارای موهای ضخیم و فر هستند بیشتر از سایر افراد به موی زیر پوستی دچار می‌شوند. خشکی پوست نیز در ایجاد موهای زیر پوستی بی‌تأثیر نیست و این مشکل در کسانی بیشتر دیده می شود که پوست خشک دارند.

عوارض موهای زیر پوستی
در بیشتر موارد این موها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و خود به خود از بین می‌روند. اما در برخی از افراد وجود این موها در زیر پوست باعث ایجاد خارش، التهاب، قرمزی و تورم می‌شود. در مواردی هم چرکی شده و نهایتا بعد از بهبود لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست باقی می‌گذارند که این لکه‌ها می‌توانند ماه‌ها و سال‌ها بر سطح پوست بمانند و از مشکلاتی را از جنبه زیبایی ایجاد کنند.

موهای زیر پوستی در چه نواحی شایع هستند؟
خانم‌ها بیشتر در ساق پا، ناحیه عانه و خط مایو دچار موهای زیر پوستی می‌شوند. در آقایان هم اکثرا در ناحیه ریش و گردن و پشت سر موی زیر پوستی دیده می‌شود. این اتفاق بیشتر بعد از اصلاح کردن‌های مکرر و پی در پی دیده می‌شود.

روشهای درمان
با روشهای مو زدایی مناسب، می‌توانید به میزان زیادی از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری کنید.

خیار:
خیار دارای خاصیت مرطوب کنندگی و ضد التهاب است و برای برطرف کردن آثار ناشی از موهای زیرپوستی بسیار مؤثر است. همچنین ویتامین سی موجود در خیار به بهبود در خارش پوست کمک می‌کند. چند تکه خیار را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا کاملاً خنک شوند و در طول روز مرتب روی قسمت آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید نصف یک خیار را له کرده و با یک‌سوم لیوان شیر مخلوط کنید تا شکل پوره مانندی به خود بگیرد. آن را در یخچال بگذارید تا خنک شود. یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و روزی دوبار روی محل آسیب دیده بمالید.

چای کیسه‌ای سیاه:
چای سیاه حاوی تانیک اسید است که قرمزی و تورم پوست را از بین می‌برد. چای کیسه‌ای را در آب گرم گذاشته تا نرم شود، سپس آن را برای دو الی سه دقیقه روی قسمت مورد نظر بمالید. این کار را می‌توانید روزی دوبار انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

سرکه سیب:
سرکه سیب برای کاهش تورم و امکان عفونت بسیار مؤثر است. کافی است کمی پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و به پوست بمالید و بگذارید کامل جذب شود، سپس ناحیه را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

اسکراب شکر:
اسکراب شکر از رایج‌ترین انواع اسکراب‌های خانگی است که برای از بین بردن موهای زیرپوستی نیز مناسب است. این اسکراب باعث می‌شود از پوست لایه‌برداری صورت گیرد و موهای زیرپوستی در بیایند. این اسکراب، پوست شما را بسیار نرم نیز می‌کند. یک فنجان شکر را با یک و نیم فنجان روغن زیتون ترکیب کنید. مقدار کمی از آن را بر ناحیه مورد نظر در حرکات دایره‌ای بمالید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را یک یا دوبار در هفته انجام دهید. اضافی اسکراب را می‌توان براحتی در ظرفی در دار برای مصارف آینده نگهداری کرد.

چنانچه روش‌های گفته شده مؤثر واقع نشدند و بخصوص اگر موی زیرپوستی دچار عفونت شده است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: مجله ایران بانو

مطالب مرتبط:
لیزر موهای سفید چانه

چگونه موهای زائد صورتم را از بین ببرم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.