مکان‌های دیدنی رودهن

رودهن منطقه ایست در ۳۰ کیلومتری شرق تهران و در شهرستان دماوند که دارای جاذبه‌های گردشگری بکر فراوانی است. رودهن از شمال با شهرستان آمل در استان مازندران، از شرق با بخش مرکزی دماوند، از غرب با شهرستان پردیس و از جنوب با کوه‌ها و کویرهای ورامین و پاکدشت همسایه است.

دشت سیاه پالاس
این منطقه در شمال شهر رودهن قرار گرفته و جز پارک ملی لار می باشد و دارای طبیعت زیبا و بکر است. این دشت زیبا دارای گونه های گیاهی و جانوری مختلفی است که من جمله آن میتوان به اقسام گیاهان دارویی و سبزی کوهی و قارچ کوهی و حیواناتی من جمله خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، مار، قوچ کوهی، اسب و الاغ وحشی و اقسام پرنده من جمله عقاب و… نام برد.

این دشت که سراسر پراز گل های شقایق و زنبق وحشی و لاله سرخ میباشد در بهار و تابستان چراگاه دام های عشایر گوناگون استان تهران است که از مناطق ورامین، پاکدشت، دماوند، بومهن، رودهن و… برای چرای گوسفندان به این منطقه کوچ میکنند.

اغلب پایتخت نشینان برای استراحت و تفرج به این دشت رفته و از طبیعت بکر آن به نحو احسن استفاده میکنند. یکی دیگر از خصوصیت های این دشت وجود چشمه سارها و رودخانه های زیاد است. در این رودخانه ها یک نوع ماهی قزل آلا در حال زیست میباشد که به ماهی قزل آلای خال قرمز رنگین کمان مشهور است و از نوع بی بدیل و کمیاب ماهی در جهان به شمار میرود که صید غیر قانونی آن مجازات های خاص خود را در پی دارد. تنها راه دسترسی به دشت سیاه پالاس از داخل شهر رودهن و از بلوار شریعتی است.

پیست اسکی بین المللی آبعلی
پیست اسکی بین المللی آبعلی بعنوان نخستین پیست اسکی ایران نام گرفته شده است که در شمال شرق بخش رودهن و در جاده هراز واقع شده است و هر ساله در فصل زمستان پذیرای هزاران مسافر و ورزش‌کار میباشد.

شهربازی رودهن
این شهربازی یا به عبارتی پارک کوهستان دارای چند ابزار بازی و سرگرمی است و در حال تجهیز به وسیله شهرداری است. در کناراین شهربازی کمپ مسافرتی جهت مواقع اضطراری و استفاده مسافران عبوری در نظر گرفته شده و دارای امکاناتی من جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی و نماز منزل و پارکینگ میباشد.

پارک مرکزی شهر رودهن
پارک مرکزی که بزرگ ترین پارک شهر رودهن به حساب می آید در مرکز شهر قرار گرفته که بسیاری از مسافران جهت استراحت در این فضای زیبا توقف می کنند. این پارک دارای امکاناتی مانند: آلاچیق، فضای سبز، وسایل بازی جهت کوکان، وسایل ورزشی جهت بزرگسالان و چند آبشار مصنوعی است.

کمپ محمد داغی (بام رودهن)
این کمپ در بلندترین نقطه شهر رودهن قرار گرفته و دارای امکاناتی من جمله آلاچیق، فضای سبز، فضای پیاد روی و ورزش، سرویس بهداشتی می باشدو قهوه خانه سنتی و رستوران آن هم در حال به سازی و تجهیز است. از این نقطه میتوان تمامی شهر رودهن را از نمایی بالا العاده زیبا بیننده بود بطوری که شهر های پردیس و بومهن هم دیده میشوند.

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه
طبیعت بکر و زیبای روستاهای جورد، و وسکاره و آردینه در شمال شهر رودهن که هم چنان بافت بسیار قدیمی خود را حفظ کرده اند و از جاذبه های طبیعی خاص و جالبی برخوردارند و دهیاران و اعضای شواری اسلامی روستاهای وسکاره و جورد در سعی هستند که این سه روستا را جز اثرهای ملی ایران به ثبت برسانند. عمر بعضی از این روستاها مثل وسکاره به بیش از هزار سال پیش بر می گردد.

قلعه تاریخی گلخندان بومهن
این قلعه در روستای تاریخی گلخندان ومربوط به قرن ۱۴ هجری قمری می باشد. این قلعه از نظر سوق الجیشی درمحل اتصال ۲رودخانه وبالای یک تپه ساخته شده است. درحال حاظر ساختمان داخلی قلعه ازبین رفنه وتنها دیواره های آن که ارتفاع تخمینی آن به ۲۰متر هم می رسد باقی مانده است.

امامزاده سلطان مطهر بومهن
این امامزاده در کنار روستای بومهن در بین محوطه بزرگی که دور تا دور آن حصاری مربوط به دوره گذشته است، واقع شده است. محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه های مسکونی محدود میشود . ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شده است. برای احترام و تقدسی که به اینجا قائل بوده اند، گورستانی از دوره صفویه تا به حال بوجود آورده اند. برخی از سنگ قبرهای دوره صفویه به دلیل عدم اگاهی روستائیان موقع تسطیح محوطه از بین رفته و تعداد کمی از آن ها باقی مانده است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.