تاول پوستی چیست؟ و علت تاول زدن ناگهانی پوست

تاول همانند حباب‌هایی بر روی پوست ایجاد می‌شود و درون آن یک مایع سیال وجود دارد. این تاول‌ها ممکن است حاوی خون، خونابه و یا آب و چرک باشند. بسته به علت تاول، ممکن است این تاول‌ها ماندگاری زیادتری داشته و قسمت بیشتری از پوست را درگیر کنند. این تاول‌ها به صورت تکی و یا چند تایی و خوشه‌ای ظاهر می‌شوند و حس ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با علت تاول زدن ناگهانی پوست، آشنا شوید.

تاول چیست؟

تاول یک مشکل پوستی است که به صورت حباب‌های پر از مایع روی پوست به وجود می‌آید. اگر از کفش‌های تنگ و نامناسب استفاده کرده‌اید؛ بدون شک تاول‌های روی پاهایتان را دیده‌اید و با آن آشنا هستید. تاول‌ها اغلب آزاردهنده، دردناک و ناراحت‌کننده هستند؛ اما در بیشتر موارد نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیستند و بدون مداخله پزشکی درمان می‌شوند. اما اگر تاول‌ها روی پوستتان بهبود نمی‌یابند و یا روز به روز زیادتر شده و با علائمی مانند تب همراه هستند؛ بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

علل تاول زدن ناگهانی پوست چیست؟

اصطکاک

رایج‌ترین علت تاول بر روی بدن مخصوصاً بر روی پاها اصطکاک است. درصورتی‌که کفش شما نامناسب باشد و یا بدون استفاده از دستکش کاری را انجام دهید؛ به علت ایجاد اصطکاک، بر روی پوستتان تاول ایجاد می‌شود. در این شرایط باید از کفش مناسب استفاده کرده و از علت ایجاد تاول دور شوید.

گرما و سرما

یکی دیگر از تاول‌های رایجی که بر روی پوست به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند؛ تاول بر اثر گرما و سرما است. در زمستان در صورتی که دستکش‌های مناسب نپوشید ممکن است تاول‌هایی بر روی پوستتان ظاهر شود. سرمازدگی درواقع یخ زدن پوست است؛ در صورتی که در مدت طولانی در هوای سرد قرار بگیرید؛ دچار سرمازدگی شده و بسته به درجه آن ممکن است بدنتان آسیب ببیند. در سرمازدگی ممکن است قسمت‌هایی مانند انگشتان، بینی، گوش، گونه و چانه‌ها یخ زده و بی‌حس شوند. علائمی مانند سیاه شدن پوست، بی‌حسی کامل و ایجاد تاول‌های مایع یا خون از علائم سرمازدگی می‌باشد.
گرما و تابش نور خورشید نیز می‌تواند باعث آفتاب سوختگی و ایجاد تاول بر روی پوست شود. همین مسئله زمانی رخ می‌دهد که شما یک جسم خیلی داغ و یا خیلی سرد را لمس کنید. حرارت شدید می‌تواند به پوستتان آسیب وارد کند و تاول‌ها به عنوان نوعی از سوختگی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها بسته به شدت آنها، دوره درمانی طولانی‌تری دارند و بیشتر آن‌ها حاوی مایع هستند.

 تاول زدن ناگهانی پوست

سوختگی

گاهی بر اثر سوختگی بر روی ناحیه آسیب دیده تاول ایجاد می‌شود که باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی سوختگی‌ها درجه بندی می‌شوند و دارای شدت‌های متفاوتی هستند؛ سوختگی‌های درجه اول اندکی تورم داشته و دچار التهاب و قرمزی پوست می‌شود. در سوختگی‌های درجه دوم ناحیه دردناک‌تر است و رنگ قرمز یا متغیری دارد. سوختگی‌های درجه سوم به رنگ سفید یا قهوه‌ای / قهوه‌ای مایل به زرد می‌باشد و با تاول همراه است.

درماتیت تماسی

درماتیت یا اگزما در واقع نوعی التهاب پوستی است که به علت‌های مختلفی به وجود آمده و یکی از علائم آن تاول است. این درماتیت در صورت تماس با یک ماده محرک به وجود آمده و ایجاد حساسیت می‌کند؛ به طور مثال ممکن است؛ پوست در اثر تماس با یک گیاه دچار التهاب شده و درماتیت تماسی به وجود بیاید. این التهاب و تاول ممکن است روزها و هفته‌ها باقی بماند؛ اما در صورت دوری کردن از عامل حساسیت‌زا، به تدریج از بین می‌رود.

نیش حشرات

حشرات نیز می‌تواند با نیش زدن بر روی پوست انسان التهاب و تاول ایجاد کنند. حشرات بیشتر به قسمت‌هایی مانند دست، پا و مچ دست حمله می‌کنند و پوست را دچار گزش خواهند کرد. برخی عنکبوت‌ها با گزش پوست سم خود را وارد بدن کرده و تاول‌های بزرگی ایجاد می‌کنند که باید به پزشک مراجعه نمایید.

آبله مرغان و زونا

برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند بر روی سطح پوست تاول ایجاد کنند. ویروس آبله مرغان یک ویروس شایع است که در تمام قسمت‌های بدن تاول ایجاد می‌کند. این بیماری مسری است و تاول‌های آبکی بر روی پوست ایجاد می‌کند. در کنار آبله مرغان یک بیماری دیگری به نام زونا نیز وجود دارد که افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند. بیماری زونا یک بیماری ویروسی است و عامل ایجاد آن ویروس آبله مرغان در بدن فرد می‌باشد. این بیماری نیز در نواحی نزدیک عصب مانند ستون فقرات، تعداد کمی تاول ایجاد می‌کند.

 تاول زدن ناگهانی پوست

هرپس سیمپلکس ۱ و ۲

هرپس سیمپلکس ۱ باعث تب‌خال دهان شده و بر روی لب تاول ایجاد می‌کند. هرپس سیمپلکس ۲، نیز تب‌خال تناسلی است که در ناحیه تناسلی تاول ایجاد می‌کند. هر دو این نوع تاول‌های مسری هستند؛ مثلاً هرپس سیمپلکس ۲ از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؛ اما هرپس سیمپلکس ۱ به راحتی از طریق بزاق فرد را درگیر خواهد کرد. برخی افراد تا زمانی که تاول‌ها را مشاهده نکنند؛ متوجه تب‌خال نمی‌شوند. در صورت مشاهده تب‌خال و یا هر نوع علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید. برخی داروها می‌تواند از شیوع بیماری جلوگیری کرده و دوره درمان را کوتاه‌تر نمایند. ویروس‌های HSV-1 و HSV-2 با علائم خفیفی مانند آنفولانزا، تب، خستگی، تورم غدد لنفاوی، سردرد و درد بدن و کاهش اشتها همراه است.
تب‌خال‌ها به طور کلی با علائم مانند قرمزی، دردناک بودن و تاول‌هایی در نزدیکی دهان و لب و اندام‌های تناسلی ظاهر می‌شوند. منطقه موردنظر اغلب دچار سوزش می‌شود. شروع بیماری ممکن است با علائم آنفولانزا مانند تب، درد بدن و تورم غدد لنفاوی همراه باشد.

زرد زخم

باکتری‌های استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس باعث ایجاد زخم زرد بر روی پوست می‌شوند. این بیماری مسری است و شیوع آن با علائمی در اطراف دهان و بینی آغاز می‌شود. البته این بیماری به دو صورت بروز می‌کند که در یک نوع آن بدون تاول و در نوع دیگر تاول ایجاد می‌شود. زخم زرد تاولی بیشتر در کودکان و نوزادان مشاهده شده و از نوع دیگر خود نادرتر است. در تاول‌های زخم زرد، بزرگ هستند و درون آنها را مایع زردرنگی پر کرده است. به مرور این تاول‌ها می‌ترکند و بهبود پیدا می‌کنند. علائمی مانند قرمز، خارش، تب، تهوع و تورم غدد لنفاوی در این نوع بیماری ظاهر می‌شود.

استوماتیت Stomatitis

استوماتیت نوعی التهاب فراگیر دهان است که قسمت‌هایی مانند لب، زبان و کام را درگیر می‌کند و به علت عفونت، استرس، حساسیت یا بیماری ایجاد شده و دارای علائمی مانند التهاب، قرمزی، درد و زخم دهان است.

 تاول زدن ناگهانی پوست

بیماری اگزما دیس هیدروتیک

این نوع اگزما انگشتان دست، پا، کف دست و پای فرد را درگیر کرده و با ایجاد تاول و خارش باعث آزردگی فرد می‌شود. در صورتی که به این بیماری دچار شوید تاول‌های کوچکی بر روی قسمت‌های ذکر شده به وجود می‌آید که هم احساس خارش دارند و هم درد ایجاد می‌کنند. این تاول‌ها به صورت معمول بعد از چند هفته از بین می‌روند اما بعد از بین رفتن تاول‌ها، پوست دچار خشکی و ترک می‌شود. علت این بیماری ناشناخته است، اما ممکن است مربوط به آلرژی‌ها، مانند تب یونجه و یا استرس، عرق کردن بیش از اندازه و یا قرار گرفتن به مدت طولانی در آب، باشد.

پمفیگوس (pemphigus)

بیماری پمفیگوس (pemphigus) یک بیماری خود ایمنی است که باعث تاول بر روی سطح پوست می‌شود. در این بیماری سلول‌های پوستی به اشتباه مورد حمله بدن قرار می‌گیرند و این کار در عملکرد سلول‌های پوستی اختلال ایجاد کرده و باعث تاول بر روی سطح پوست می‌شود. تاول‌ها بزرگ و حاوی مایع است؛ اما در برخی موارد ممکن است درون آن خون مشاهده شود. پوست اطراف تاول‌ها طبیعی یا کمی قرمز و تیره است. این نوع بیماری علت ثابت شده‌ای ندارد؛ اما ممکن است به علت مصرف برخی داروها و با استرس و ماندن در زیر نور خورشید، ایجاد شود.

درمان تاول ناگهانی پوست

بیشتر تاول‌ها نیازی به درمان ندارند. در صورتی که آنها را دست‌کاری نکنید؛ به مرور از بین می‌روند. تاول‌های ناشی از اصطکاک، آلرژی‌ها و سوختگی‌ها واکنش موقت به محرک‌ها هستند. در این مواقع باید علت را شناسایی کرده و از آن دور شوید. تاول‌های ناشی از حشرات نیز موقت هستند؛ اما ممکن است در برخی موارد نیاز به درمان داشته باشند.

برای تسریع فرایند درمان تاول بهتر است؛ پوستتان را تمیز و خشک نگه دارید. این تاول‌ها خود به خود و به مرور زمان آب بیشتری جذب کرده و سرانجام متلاشی می‌شوند. در این صورت ممکن است آلودگی را جذب کرده و بدن را دچار عفونت کند. با تمیز نگه داشتن سطح پوست و خشک نگه داشتن آن تاول‌ها با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کنند. البته بسته به اینکه تاول به چه علت ایجاد شده است؛ باید به پزشک مراجعه کرده و از داروهای خاص استفاده کنید و دستورالعمل‌های پزشک را اجرا نمایید.

در برخی موارد طبق نظر پزشک این تاول‌ها باید با استفاده از سوزن استریل ترکانده شده و مایع درون آن خارج شوند. به هیچ عنوان این کار را در خانه انجام ندهید و در صورت اجبار از وسایل استریل استفاده کنید. بعد از تخلیه تاول محل را با آب و صابون بشویید و از پمادهای آنتی بیوتیک استفاده نمایید. روی تاول را با یک باند بپوشانید تا آلودگی‌های آن جذب بدنتان نشده و دچار عفونت نشوید.

در صورتی که تاول‌ها هر روز زیادتر شده و یا علائمی مانند آنفولانزا ایجاد کرده‌اند و دچار تب و لرز شده‌اید؛ به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشان دهنده یک ویروس یا عفونت باشد. درد، تورم و قرمزی از دیگر علائم عفونت است که ممکن است به همراه تاول بروز کند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هلن رضوی می‌گوید

    درود
    باتشکر از مطالب ،چرا راجع به تاولهای عصبی ننوشته اید، بنده به محص اینکه دچار استرس یاهیجان میشوم درقسمت ساعد دو دستم دچار قرمزی وخارش سپس تاولهای ریز میشوم وبعد از یکی دو ریز از بین می روند لطف کنید بگویید چه اتفاقی می افتد ؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.