عوارض دراز نشست برای خانم‌ها

همه ما از زمانی که به تناسب‌اندام خود اهمیت داده و ورزش می‌کنیم؛ با حرکت اسطوره‌ای دراز نشست آشنا شده‌ایم؛ حرکتی که گمان می‌کردیم تمام چربی‌های شکم‌مان را از بین می‌برد. حرکت دراز نشست، نوعی حرکات ورزشی است که از آن برای ازبین بردن چربی‌های شکمی یاد می‌شود؛ اما جزء گرفتگی کمر و گردن چیزی به همراه ندارد. با ما همراه باشید تا با حرکت دراز نشست و عوارض آن برای خانم‌ها بیشتر آشنا شوید.

دراز نشست
امروزه Situps یکی از تمرینات اصلی شکم را تشکیل می‌دهد. بااین‌حال، برخی از متخصصان تناسب‌اندام، این ورزش محبوب را زیر سؤال می‌برند. دراز نشست در برخی موارد به دلیل انجام حرکت اشتباه، باعث آسیب به کمر و گردن می‌شود. به‌طورکلی متخصصان تناسب‌اندام به افرادی که سابقه کمردرد و گردن درد دارند پیشنهاد می‌دهند به‌هیچ‌عنوان از حرکت دراز نشست استفاده نکنند. سایر افراد نیز باید این حرکت را به‌صورت اصولی انجام دهند.

چربی‌های شکم تنها به دلیل مصرف بیش‌ازاندازه کالری‌ها و مواد مضر مانند چربی‌ها و شیرینی‌ها به وجود می‌آیند. بنابراین تنها راه خلاص شدن از شر آن‌ها سوزاندن کالری‌ها با پیروی از یک رژیم متعادل و انجام ورزش‌های پرفشار مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، ایروبیک و شنا است. حرکت دراز نشست به شکل سنتی خود به‌هیچ‌عنوان باعث آب شدن چربی‌های شکمی نخواهد شد. شما با حرکت دراز نشست می‌توانید عضلات شکمی خود را بسازید و به آن‌ها فرم دهید؛ اما برای از بین بردن چربی‌ها، این حرکات به‌هیچ‌عنوان مفید نیستند.

در کل دراز نشست درصورتی‌که اصولی و درست و به تعداد استاندارد انجام نشود؛ هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان ضرر دارد. البته زنان ازآنجاکه عضلات ضعیف‌تری دارند و ممکن است استخوان‌های آن‌ها شکننده‌تر باشد؛ بیشتر با عوارض دراز نشست درگیر می‌شوند.

دراز نشست

اجرای صحیح حرکت دراز نشست
مرکز پزشکی دانشگاه روچستر می‌گوید شما می‌توانید با صاف نگه داشتن پاها، باسن و زانوها خطر آسیب در حین انجام دراز نشست را کاهش دهید. زانوها را خم کرده و پاها را روی زمین صاف نگه دارید؛ دقت کنید به‌جای اینکه فشار را روی شانه‌ها و گردن خود وارد کرده و بلند شوید؛ از عضلات شکمی خود استفاده کنید. بهتر است به‌صورت کامل از روی زمین بلند نشوید و تنها سعی کنید به عضلات شکم فشار وارد کرده و آن را منقبض کنید.
بنابراین اگر حرکت را به‌درستی و در تعداد مشخص و استاندارد انجام دهید؛ دراز نشست برای شما مضر نیست.
• مطمئن شوید که تمرین و حرکت دراز نشست را به‌درستی انجام می‌دهید؛ در غیر این صورت دچار کمردرد و گردن درد خواهید شد.
• قبل از شروع حرکت دراز نشست، حرکات کششی انجام داده و بدنتان را گرم کنید.
• در کنار حرکت دراز نشست از حرکات تقویت کننده فیله کمر نیز استفاده کنید.
• تنفس مناسب در حین حرکت دراز نشست اهمیت دارد؛ تمرکز روی تنفس بسیار مهم است؛ زیرا “بدون هوا” انجام صحیح حرکت سخت‌تر و خسته‌کننده تر است. هنگامی که ورزش می‌کنید بر روی تنفس نیز تمرکز کنید.

دراز نشست

عوارض دراز نشست برای خانم ها
بنابراین اگر چربی اضافه‌ای در اطراف شکم دارید؛ حرکت دراز نشست نمی‌تواند شما را از شر آن راحت کند؛ برای آب کردن چربی‌های شکمی باید ورزش‌های قلبی و عروقی انجام دهید و کالری کمتری را مصرف نمایید. دراز نشست می‌تواند میزان فشار برروی دیسک‌ها و ستون فقرات را زیادتر کند که این امر باعث فتق دیسک می‌شود و ازآنجاکه دیسک‌ها بر روی رشته‌های عصبی قرار دارند باعث کمردرد خواهد شد. تخمین زده می‌شود که تعداد زیادی از افراد، به دلیل درد کمر، در طول زندگی خود به پزشک یا متخصص مراجعه کنند و حرکاتی مانند دراز نشست ممکن است یکی از دلایل آن باشد.

– دراز نشست در بارداری ممنوع است
زنان باردار به هیچ وجه حرکات دراز نشست انجام ندهند؛ این کار در سه ماهه اول و یا ۱۳ هفته ابتدایی بارداری بسیار خطرناک است و به جنین آسیب وارد می‌کند؛ به طور کلی زنان باردار بهتر است به پشت نخوابند؛ زیرا این کار می‌تواند فشار خون شما را کاهش داده و از جریان خون موردنیاز به جنین جلوگیری کند.

– زنانی که پوکی استخوان دارند حرکت دراز نشست انجام ندهند
زنانی که پوکی استخوان دارند بهتر است هیچ یک از مدل‌های دراز نشست را انجام ندهند؛ زیرا در حین انجام دراز نشست به استخوان‌های آن‌ها فشار وارد می‌شود؛ همین امر باعث می‌شود استخوان‌ها شکننده و مستعد آسیب شوند و در صورت تلاش برای نشستن، دچار شکستگی با درد خواهند شد.

– انجام بیش‌ازاندازه حرکت دراز نشست بسیار مضر است
یک نکته مهم در مورد حرکت دراز نشست این است که افراد بسیار بیشتر از میزان توصیه شده این حرکت را انجام می‌دهند. بسیاری از خانم‌ها در باشگاه‌های بدن‌سازی حرکت دراز نشست را به‌صورت اشتباه و ناقص و به تعداد بالا انجام می‌دهند؛ که این کار ممکن است به گردن و کمر آن‌ها آسیب وارد کند؛ بهتر است ده تا ۲۰ حرکت دراز نشست را به‌صورت اصولی و درست انجام دهید که تأثیر آن به مراتب بیشتر می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه واترلو، خم شدن مداوم ستون فقرات ممکن است به دلیل نیروی فشاری ۳۴۰ کیلوگرم که بر روی ستون فقرات اعمال می‌شود، باعث آسیب دیدگی در پشت شود. انجام حرکت دراز نشست به تعداد زیاد و به طور مرتب، خطر صدمه به ستون فقرات را افزایش می‌دهد. بنابراین به‌هیچ‌عنوان دراز نشست را به‌صورت روزانه و در تعداد بالا انجام ندهید؛ عضله شکم همانند هر عضله دیگری به استراحت نیاز دارد.

3.2/5 - (17 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.