درمان آفت دهان با رب انار

آفت یک زخم باز و دردناک در دهان است که یکی از شایع‌ترین زخم‌های دهان به‌حساب می‌آید. برخی افراد در طول عمر خود متوجه می‌شوند که زخم‌های دردناکی در داخل لب‌هایشان ایجادشده که معمولاً سفید و زردرنگ است و بافت نرم و ملتهب و قرمزی دارد و بسیار آزاردهنده می‌باشد. در این راستا روش‌های مختلفی برای درمان افت وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از روش‌های خانگی است. در این مطلب به درمان آفت دهان با رب انار می‌پردازیم.

آفت دهان مسری نیست. این زخم‌ها معمولاً طی یک تا سه هفته بدون درمان بهبود می‌یابند؛ اگرچه آفت‌ها به طور معمول در ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌رود؛ اما زخم‌های جدی ممکن است تا شش هفته طول بکشند. به همین دلیل استفاده از برخی روش‌های خانگی مانند استعمال رب انار بر روی زخم آفت می‌تواند تا میزان زیادی روند درمان را تسریع بخشیده و باعث بهبودی سریع‌تر و بهتر آن شود.

علائم آفت دهان
• یک زخم کوچک بیضی شکل سفید یا زرد در دهان شما
• یک ناحیه قرمز دردناک در دهان
• احساس سوزن سوزن شدن در دهان
در برخی موارد، علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد، از جمله:
• تورم غدد لنفاوی
• تب
• احساس نامطلوب

درمان آفت دهان با رب انار یک روش درمان سنتی است

انواع آفت دهان
آفت دهان با توجه به‌شدت و تکرار آن به دودسته آفت دهان ساده و پیچیده تقسیم‌بندی می‌شود:
در آفت دهان ساده فرد ممکن است در طول یک سال، سه تا چهار بار به آفت دهان دچار شود و بعد از چند روز (معمولاً یک تا دو هفته) درمان خواهد شد. آفت پیچیده شدت بیشتری دارد و دوره درمانی آن طولانی است و بیشتر در افرادی ظاهر می‌شود که قبلاً سابقه این نوع آفت‌ها را داشته باشند.

خواص رب انار برای آفت دهان
انار از سالیان پیش به دلیل فواید زیادی که در خود جای‌داده؛ مانند خواص ضد میکروبی خود شناخته‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهد میوه انار و عصاره‌های آن مانند رب انار، به دلیل قدرت زیادی که در از بین بردن طیف وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌ها دارند؛ به‌عنوان یک درمان خانگی مفید عمل می‌کنند. در این میان مطالعات زیادی در مور نقش انار برای از بین بردن باکتری‌های دهانی انجام شده که بیشتر آن‌ها خواص انار برای درمان بیماری‌های دهانی را تأیید می‌کنند.

درمان آفت دهان با رب انار

رب انار یک ماده طبیعی است که از جوشاندن آب انار به وجود می‌آید؛ آب انار را آن‌قدر می‌جوشاند تا غلظت آن زیاد شود و به رب تبدیل شود. شما می‌توانید این ماده طبیعی را در خانه تهیه کنید؛ در غیر این صورت بسته‌های آماده رب انار در سوپر مارکت‌ها موجود است.

پلی فنول‌ها و اسید آلایژیک موجود در رب انار خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌تواند بر روی آفت دهان تأثیر گذاشته و آن را درمان کند. البته طبق نظر پزشکان جوشاندن آب انار، ویتامین سی آن را از بین می‌برد؛ اما همین پلی فنول‌ها و اسید الایژیک می‌تواند با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود بر روی آفت دهان تأثیر گذاشته و به‌مرور باعث درمان آن شوند. اسید الایژیک در کمتر میوه‌ای بافت می‌شود؛ اما انار سرشار از اسید آلایژیک است که در صورت جوشاندن نیز از بین نمی‌رود.

علاوه بر این، رب انار خواص بی‌شماری دیگری نیز دارد. به‌عنوان‌مثال کاهنده کلسترول است و از تجمع آن در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. نیاسین موجود در رب انار برای زنان باردار نیز مفید است و به رشد ذهنی جنین کمک می‌کند؛ بااین‌حال زیاده‌روی در خوردن آن باعث نفخ می‌شود. ویتامین‌های A ،B ،C موجود در انار باعث می‌شوند که میزان سوخت‌وساز در بدن افزایش‌یافته و در نهایت منجر به لاغری شود.

طرز استفاده از رب انار برای درمان آفت دهان
بنابراین شما می‌توانید از این ماده ارزشمند برای درمان آفت دهان استفاده کنید. قرار دادن مقداری از رب انار درست روی آفت دهان می‌تواند به بهبودی آن کمک کند. بنابراین شما می‌توانید یک یا دو بار در روز مقداری رب انار را روی آفت خود گذاشته و یک تا دو دقیقه صبر کنید. سپس آن را با یک دستمال به‌آرامی پاک‌کنید. بعد از چند روز تأثیر فوق‌العاده رب انار برای درمان آفت دهان را مشاهده خواهید کرد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم؛ پلی فنول‌ها و اسید آلایژیک در انار با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود باعث درمان آفت دهان می‌شوند. علاوه بر این تانن موجود در رب انار نیز خاصیت ضدعفونی دارد و از رشد میکروب در زخم جلوگیری کرده و شرایط زخم را استریل می‌کند و درنهایت بعد از چند بار استفاده از رب انار، افت دهان شما بهبود پیدا خواهد کرد.

درمان آفت دهان با رب انار

علاوه بر رب انار می‌توانید از روش‌های سنتی و خانگی زیر برای درمان آفت دهان استفاده کنید:
• شست‌وشوی دهان با ترکیب آب و گرم و جوش‌شیرین (یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین در یک‌دوم آب ولرم)
• شست‌وشو دهان با آب‌نمک
• قرار دادن عسل بر روی زخم
• استفاده از یخ و شیر منیزیم
• استفاده از گیاه آلوئه ورا
• استفاده از گیاه مریم گلی
• سرکه سیب
• شیرین بیان
• استفاده از مکمل‌های گروه b
• استفاده از ماست پروبیوتیک
• ویتامین e

با این روش‌ها آفت دهان نمی‌زنید
شما می‌توانید با اجتناب کردن از غذاهایی که باعث آفت دهان می‌شود از بروز آن جلوگیری کنید. غذاهای تند، شور و اسیدی از غذاهایی هستند که دهان شما را مستعد آفت می‌کنند. اگر فرد استرسی هستید؛ استرس نیز می‌تواند باعث آفت دهان شده یا شرایط آن را بدتر کند؛ بنابراین بهتر است از روش‌ها و تکنیک‌های کاهش استرس مانند تکنیک‌های آرامش‌بخش، تنفس عمیق و مراقبه استفاده کنید. به‌سلامتی دهان و دندان خود اهمیت دهید و از مسواک‌های نرم استفاده کنید تا لثه و بافت نرم آن تحریک نشود.

ممکن است در بدن خود دچار کمبود ویتامین و یا مواد معدنی خاصی باشید. بنابراین به پزشک مراجعه کرده و از یک برنامه غذایی مناسب بهره ببرید و در صورت نیاز از مکمل و قرص‌های ویتامین استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.