آیا اشپل همان خاویار است و تفاوت خاویار با اشپل ماهی

خاویار یا خاگ آور همان تخم بارور نشده ماهیان خاویاری است که قدمتی چند میلیون ساله داشته و به عصر ژوراسیک برمی‌گردد که در دنیا به فسیل‌های زنده جهان مشهورند. حدود ۹۰ درصد از ذخایر خاویار جهان از دریای خزر و در ایران تامین می‌شود. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که تفاوت اشپل با خاویار چیست؟ ماهیان خاویاری انواع مختلفی دارند که می‌توان از جمله بهترین انواع آنها به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اوزون برون عمده ماهی خاویار ایران
۲- ماهی گلد یا چالباش ماهی روس‌ها
۳- شیپ
۴- فیل ماهی

ازون برون و قره برون از جمله ماهی‌های عمده دریای خزر هستند که از آنها با نام ماهیان خاویاری یاد می‌شود که از آنها خاویار گرفته می‌شود. تخم ماهی‌های خاویاری یا همان خاویار (که انواع مختلفی همچون خاویار سیاه، سرخ و طلایی دارد) از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و از جمله غذاهای بسیار گران و به اصطلاح غذای اشرافیان است. خاویار ارزش دارویی و درمانی بالایی دارد که تخم آن را باید به صورت خام خورد و ماهی آن را مانند ماهیان دیگر به صورت پخته مصرف نمود.

تفاوت خاویار با اشپل
تخم خاویار با تخم ماهیان دیگر یعنی اشپل سایر ماهی‌ها تفاوت دارد

تفاوت خاویار با اشپل در چیست؟

خاویار و اشپل در اصل به یک موضوع اشاره می‌کنند یعنی تخم ماهی. با اینحال اصطلاح اشپل به تخم ماهی یا اسپرم ماهی نر اشاره می‌کند، این در حالی است که خاویار تخم ماهی خاویار است که شور شده و یا فرآوری شده است و سپس در ظروفی در انبار و سردخانه‌ها نگهداری می‌شود.

در ایالات متحده امریکا و کانادا هر ماهی که فقط دارای تخم باشد تخم گیری شده و به عنوان خاویار به فروش می‌رسد از جمله ماهیانی همچون ماهی سفید، ماهی سالمون، ماهی کپور، ماهی قزل آلا و غیره که به عنوان ماهی خاویار شناخته می‌شوند. با این حال در اروپا اما اصطلاح خاویار منحصر به یک نوع ماهی با نام تاس ماهی است و تخم ماهی‌های دیگر نیز به عنوان اشپل شناخته می‌شوند.

خانواده تاس ماهی‌ها از جمله ماهیان خاویاری بوده که بیشینه بسیار طولانی و تاریخی دارند و از یک نوع ماهی عجیب غریب تاریخی بوده که از انتهای خود تغذیه می‌کند. گونه‌های مختلفی از ماهی خاویار وجود دارند که نادرترین آنها ماهی آلبینو بلوگا ماهی با ارزش و بزرگ و خاصی است که گران‌ترین نوع خاویار جهان را تولید می‌کند.

ماهی آلبینو بلوگا نوعی ماهی ماده است که در تخمدان‌های خود تخم‌هایی تولید می‌کند که درون کیسه‌های غشایی متعدد قرار می‌گیرند و صدها تخم به صورت جداگانه توسط بافت‌های همبندی نگه داشته می‌شوند. در ژاپن تخم ماهی قزل آلا و ماهی خاویار را به صورت جداگانه خارج می‌سازند، تخم ماهی قزل آلا یک رنگ شفاف نارنجی متمایل به قرمز با نقاط کم و بیش تیره دارد که بزرگتر از تخم‌های ماهی آلبینو بلوگا است و همچنین پوست قوی‌تری دارد که با ترکیدن آنها و انتشار روغن آن به بیرون علاوه بر اینکه ارزش بسیار بالای غذایی و درمانی دارند طعم شیرین دریا می‌دهد. در ژاپن تخم ماهی قزل‌آلا تحت عنوان خاویار مورد استفاده قرار می‌گیرد که ایکورا نام دارد.

ماهیان خاویار آلبینو بلگا از جمله ماهیان خاویار نادر با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله هستند که در طرف ایرانی دریای خزر زندگی کرده و نهایتاً به سمت ایران آمده و به دست ایرانی‌ها صید می‌گردند. تخم این نوع ماهی مانند الماس سفید است و واقعاً چون جواهری ارزشمند قیمت بالایی دارد.

تفاوت خاویار با اشپل ماهی
ازون برون و قره برون از جمله ماهی‌های عمده دریای خزر هستند که از آنها با نام ماهیان خاویاری یاد می‌شود
تفاوت غذایی ماهی خاویار با ماهی اشپل

خاویار که تخم چند گونه ماهی خاص است؛ از مواد غذایی خاصی همچون کنجاله سویا و انواع پودر ماهیان با کیفیت دریایی همچون کیلکا، ساردین، فانوس ماهی، پروتئین‌های گیاهی، آرد گندم، ژلاتین، روغن‌های گیاهی، مکمل‌های معدنی، ویتامین‌های b۶ و b۱۲ و گلوتن گندم تغذیه می‌کنند تا ارزش تخم خاویار تولیدی در این گونه ماهی‌ها به دلیل مواد با ارزش مصرفی بالاتر برود و ماهیان دیگری که به صورت سنتی از تخم آن‌ها با نام اشپل یاد می‌شود از هر نوع ماهی ریز دریایی و جانوران دریایی دیگر تغذیه می‌کند.

تفاوت ظاهری تخم خاویار با تخم ماهیان دیگر اشپل
تخم خاویار با تخم ماهیان دیگر یعنی اشپل سایر ماهی‌ها تفاوت دارد، تخم خاویار صید شده در دریای خزر بسیار بزرگ‌تر و سیاه‌تر از اشپل است. اشپل سایر ماهی‌ها به رنگ نارنجی آجری بوده و همچنین کوچکتر است. صید ماهی خاویار به دلیل سهمیه‌بندی بودن آن بسیار کمتر است و تنها در ایام خاص و ساعت‌های کوتاهی از دریا انجام می‌شود و دقیقاً به دلیل همین کم بودن زمان صید و همچنین اندک بودن مقدار خاویار صید شده این ماده بسیار ارزشمند و گران قیمت است.

منابع: difference between caviar and roe

fish roe roe vs caviar

know about caviar

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.